Co to jest case study i jak je zrobić? Przykłady

3 min czytania

Dobrze przygotowane case study jest jednym z najlepszych sposobów, aby przekonać potencjalnego klienta do współpracy z Twoją firmą. Dowiedz się, jak przygotować naprawdę skuteczne studium przypadku.

Case study — co to?

Case study — lub studium przypadku — to po prostu prezentacja zrealizowanego projektu. Od początku do końca; case study różni się bowiem od tradycyjnego portfolio tym, że przeprowadza odbiorcę przez proces realizacji danego projektu. Finalny efekt działań jest tylko zwieńczeniem całej prezentacji — w case study najważniejsze są kroki, które do tych efektów prowadzą i problemy, które zostały rozwiązane po drodze.

Dobre studium przypadku ma za zadanie przedstawić potencjalnemu klientowi:

  • na czym — w praktyce — polega nasza praca;
  • jak podchodzimy do rozwiązywania kolejnych problemów na drodze do realizacji zadania;
  • jakie (wymierne) efekty przynoszą nasze działania.

Krótko mówiąc, case study pozwala klientowi „zajrzeć za kulisy” naszej działalności jeszcze przed rozpoczęciem współpracy — i daje pewne wyobrażenie o tym, w jaki sposób poradzilibyśmy sobie z jego projektem. Zamiast pustych obietnic czy suchych, pozbawionych kontekstu i niewiele mówiących osobom spoza branży danych, case study oferuje klientowi konkretną opowieść — która z natury będzie dla niego bardziej angażująca i wiarygodna.

Przykładowe case study — jakie może mieć formy?

Pomysłów na to, jak zaprezentować proces realizacji projektu jest wiele. Case study może mieć formę opisową — na dedykowanej stronie, w PDF-ie, a nawet… jako prezentacja PowerPoint. Można je zwizualizować za pomocą rozbudowanej (ale czytelnej) infografiki — lub angażującego materiału wideo. Coraz częściej pojawiają się także case studies w formie audio — podcastu, który klient może przesłuchać np. w drodze do biura.

Case study — jak zrobić?

Niezależnie od tego, na który format się zdecydujemy — struktura większości skutecznych case studies wygląda podobnie — i tak, jak we wciągającym opowiadaniu. Mamy więc:

  • Wstęp — w którym przedstawiamy kontekst projektu — klienta, problemy, z którymi do nas trafił oraz cele, jakie sobie postawiliśmy przed rozpoczęciem realizacji.
  • Rozwinięcie — gdzie wyjaśniamy, krok po kroku, jak przebiegała praca nad projektem. Jakie podjęliśmy działania, jakimi metodami się posłużyliśmy, z których pomysłów ostatecznie zrezygnowaliśmy, a które — udało się wdrożyć. Jeśli na etapie realizacji pojawiły się jakiekolwiek problemy — warto opowiedzieć, jak zostały rozwiązane.
  • Zakończenie — w którym przedstawiamy efekty projektu — uzyskane przez klienta korzyści, poparte konkretnymi danymi oraz komentarzami (zarówno klienta, jak i wykonawcy).

Wszystkie elementy case study powinny być związane logicznym, czytelnym dla odbiorcy ciągiem przyczynowo-skutkowym — dzięki temu potencjalny klient będzie mógł łatwo wyciągnąć wnioski z naszej „opowieści” i odnieść dany przypadek do własnych problemów.

Mówiąc o problemach — to właśnie one powinny stanowić główny temat każdego case study. Przedstawianie kolejnych działań jest oczywiście niezwykle ważne — ale warto zawsze o nich pisać w odniesieniu do konkretnych problemów. Jeśli mówimy np. o optymalizacji technicznej strony pod kątem SXO — wyjaśnijmy, dlaczego musieliśmy podjąć takie działania i co wcześniej było „nie tak”. Jeżeli któryś z etapów realizacji nie służy bezpośrednio rozwiązywaniu problemów klienta — prawdopodobnie nie powinniśmy się na nim skupiać. To, dlaczego podjęliśmy konkretne kroki i co z nich wynika jest ostatecznie nieco ważniejsze od szczegółów ich realizacji.

A jak sprawić, by case study było dla odbiorcy czytelne i wiarygodne? Kilka podstawowych zasad:

  • Do większości odbiorców najmocniej przemawiają twarde dane — dlatego też zawsze staramy się prezentować efekty pracy właśnie przy pomocy wykresów i statystyk. Oczywiście, warto je poprzeć eksperckim komentarzem — i ująć w ramach opowiadanej przez nas historii (pozbawione kontekstu liczby również nie mówią zbyt wiele).
  • Unikamy branżowej terminologii — chyba że potrafimy ją w bardzo zwięzły sposób wyjaśnić. Case study musi być przystępne; tylko wtedy klient naprawdę może zrozumieć, jak wygląda nasz proces.
  • Jeśli możemy, próbujmy zaangażować w tworzenie case study również naszego klienta — poprośmy go o ocenę efektów projektu i komentarz co do przebiegu współpracy. Tak zwane testimoniale będą dla potencjalnych partnerów wiarygodnym świadectwem naszych kompetencji.
Zespół Semcore odpowiedzialny za tworzenie wartościowego contentu na temat marketingu internetowego. Część treści tworzymy wspólnie, rozmawiając o nich i pozyskując wiedzę od ekspertów ze wszystkich działów. W artykułach blogowych przedstawiamy między innymi: aktualne informacje dotyczące: SEO, UX, tworzenia i optymalizacji płatnych kampanii reklamowych, zarządzania sklepami internetowymi. Pokazujemy w jaki sposób można samodzielnie dokonać zmian na własnej stronie, przedstawiamy także ważne argumenty przemawiające na korzyść nowoczesnych rozwiązań.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy