AI

Pozycjonowanie

Czym są dane strukturalne (schema)?

3 min czytania

Wyszukiwarki internetowe najskuteczniej działają na danych, które mają uporządkowaną strukturę. W ten sposób mogą zrozumieć strukturę strony internetowej i w prawidłowy sposób przeanalizować ich zawartość. Podstawą „porządku” na stronie są dane strukturalne, czyli tzw. schema. Poznaj główne informacje na temat tego pojęcia i dowiedz się, dlaczego dane strukturalne są istotne nie tylko dla SEO.

Dane strukturalne (schema)

Zdj 1. Dane strukturalne pomagają w uporządkowaniu struktury strony

Źródło: https://www.digitaleer.com/wp-content/uploads/2025/05/mastering-website-schema.jpg

Mogłoby wydawać się, że dane strukturalne to nierozerwalnie pozycjonowanie. Jednak okazuje się, że schema wpływa nie tylko na SEO. Stanowi istotną rolę w budowaniu połączenia między użytkownikami witryn, twórcami, a także technologią analizy danych, funkcjonującą np. w przeglądarkach.

Co to są dane strukturalne (znane jako schema)?

Dane strukturalne to zbiór treści, które oznaczone są w precyzyjny sposób, mając charakterystyczną strukturę. Każda strona internetowa oparta jest na różnego rodzaju treściach (tekst, wideo, ilustracje), które domyślnie są „nieustrukturyzowane”. To utrudnia interpretację danych przez wyszukiwarki internetowe.

Rolą danych strukturalnych (m.in. w najpopularniejszym formacie schema.org) pozwalają ustrukturyzować je w sposób zrozumiały dla algorytmów. Maszyny potrafią w ten sposób interpretować m.in. tematykę treści, wiedzą, jak znaleźć autora artykułu, jaka forma przedstawiona jest na zdjęciu i wideo, a także produkt, jakiej kategorii opisany jest na stronie. 

Dla algorytmów treść jest „formą obcą”. Nie jest ona opisana kodem, a więc nie da się jej pierwotnie przeanalizować. Strona, na której nie ma danych schema byłaby dla algorytmów nieczytelna, niezrozumiała, a to z kolei m.in. przełożyłoby się na niską wartość witryny pod kątem SEO.

Dane strukturalne, a SEO – najważniejsze zależności

Jak wspomnieliśmy wyżej, rolą danych strukturalnych pomoc wyszukiwarkom w zrozumieniu zawartości strony. W ten sposób indeksacja treści jest bardziej skuteczna i precyzyjna. Pośrednio dane strukturalne mają wpływ również na użytkowników witryn. Schema.org pozwala na dodanie informacji, których nie widzi użytkownik, a jednocześnie ułatwia nakierowanie algorytmu na pożądaną przez użytkownika kategorię. Słowem: wspiera pozycjonowanie, co jest istotne z punktu widzenia odbiorcy treści. 

Dlaczego dane strukturalne są tak ważne dla SEO?

  • Pozwalają zwiększać widoczność danych, poprawić interpretacje informacji, które nie są pierwotnie widoczne dla algorytmów (oceny produktów, godziny otwarcia, kategorie, ceny, adresy). Strona zaczyna być widoczna w wyszukiwarce, a to z kolei zwiększa liczbę odsłon.
  • Wpływają nie tylko na dane ilościowe, ale też jakościowe. Prawidłowa implementacja danych pozwala kierować treści do rzeczywiście zainteresowanych użytkowników. To może mieć wpływ na współczynnik konwersji i konkretne zainteresowanie odbiorcy produktem lub usługą.
  • Przekładają się na szybkość indeksacji, gdyż robot Google nie musi szczegółowo analizować danych, a ma określoną interpretację „na tacy”. To z kolei sprawia, że strona szybciej pojawi się w witrynach wyszukiwania.

Dane strukturalne w pozycjonowaniu pod AI

Warto wykorzystywać dane strukturalne, aby pojawić się w wynikach wyszukiwania LLM AI. Schema są swoistymi „drogowskazami”, które ułatwiają modelom LLM i agentom AI interpretacje konkretnych danych i wykorzystanie ich w wyświetlaniu konkretnych wyników. Dlaczego to może być istotne? 

Dany model AI nie musi już domyślać się kontekstu publikacji danych (co wydłuża czas analizy), a ma go podanego „na tacy”. AI cytuje takie dane jak np. FAQPage (czyli odpowiedzi na najważniejsze pytania), LocalBusiness (zapytania na temat lokalnych biznesów np. fryzjera czy piekarni) i Author / Organization (budowanie autorytetu marki, co jest ważne z punktu widzenia AI).

Dane strukturalne (schema)

Zdj 2. Przykładowy plik opisany danymi schema

Źródło: https://www.seobility.net/wp-content/uploads/wiki/en/images/6/6d/Schema.org.png 

Jak wykorzystać dane strukturalne? 

Dane strukturalne można wykorzystać przy oznaczaniu różnego rodzaju treści. Jak wykorzystać ich możliwości?

  • Dane biznesowe – dodaj schemat firmowy (np. schema.org/organizacja), oznaczając nazwę firmy, adres, telefon, godziny otwarcia etc. W ten sposób Twoja firma będzie lepiej widoczna w Google. 
  • Dane produktowe – dzięki schema.org/produkt możesz określić m.in. nazwę produktu, opis, zawartość, zdjęcie, cenę, gwarancję itd. Bogate opisy produktu szybko będą wyświetlać się w Google.
  • Recenzje – za pomocą schema.org/recenzje lub innej struktury możesz określić autora recenzji, datę i informacje na ten temat. Dzięki temu będą wyświetlać się w wynikach wyszukiwania.

Wykorzystując schema jesteś w stanie określić np. eventy, przepisy kulinarne, opisy wideo i wiele innych informacji, które są nieczytelne dla Google.

Jak dodać dane strukturalne na stronę?

Dane strukturalne dodawane są poprzez odpowiedni kod, zdefiniowany np. przez stronę schema.org. Najpierw wybierz elementy, które chcesz opisać za pomocą tych „drogowskazów”, a później zastosuj standardy, które algorytmy zrozumieją. 

W ten sposób powinieneś szybko zauważyć wzrost ruchu na Twojej stronie, pochodzący z wyszukiwarek internetowych. Twoja witryna będzie bardziej zrozumiała dla algorytmów wyszukiwarek i AI.

Marcin Lewicki
Marcin Lewicki Copywriter
Doświadczony dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od blisko dekady. Jego kariera łączy pracę kreatywną, biznes i edukację — jako wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika dzieli się swoją wiedzą z zakresu komunikacji i marketingu, a jako licencjonowany konferansjer prowadzi wydarzenia branżowe. Specjalizuje się w treściach dotyczących marketingu, SEO, e-commerce i nowoczesnych technologii, tworząc zarówno artykuły blogowe, jak i materiały storytellingowe, sprzedażowe oraz opisy produktów i kategorii. W pisaniu kluczowe są dla niego styl, spójność, poprawność językowa i rzetelność danych — tekst ma być precyzyjny, przydatny i bogaty w informacje, które realnie wspierają odbiorcę w działaniu. Marcin wierzy, że dobry content to połączenie użyteczności, ciekawostek i wiedzy poszerzającej horyzonty. Śledzi trendy dotyczące wytycznych Google, SEO i UX, traktując analizę danych jako fundament skutecznej komunikacji. Po pracy nadal żyje pasją — jako dziennikarz śledzi sport, a wolne chwile spędza przy swoim zabytkowym samochodzie. Relaksuje go literatura, polskie seriale, kino sensacyjne oraz jazda samochodem lub motocyklem. Praca jest dla niego nie tylko zawodem, ale również największą pasją i przestrzenią do ciągłego rozwoju.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy