A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Edge Rank

Co to jest Edge Rank i jak działa?

W naszych tekstach bardzo często piszemy o algorytmach Google. A z jakich narzędzi korzystają przy ocenie treści platformy społecznościowe? Również z algorytmów. W przypadku Facebooka mówi się często o systemie Edge Rank — wyjaśniamy, o co z nim chodzi.

Edge Rank — co to?

Edge Rank to algorytm Facebooka, który do 2011 roku odpowiadał za generowanie feedu. To on decydował, które posty i w jakiej kolejności były wyświetlane na ekranach użytkowników. W ten sposób twórcom FB udało się stworzyć doświadczenie wyjątkowe dla każdego — uwzględniające to, jakie fanpage’e lubimy, kto należy do grona naszych znajomych i w jakie interakcje z nimi wchodzimy.

Obecnie platforma Marka Zuckerberga korzysta z zupełnie innego systemu, opartego na uczeniu maszynowym, który pod uwagę bierze ponad sto tysięcy zmiennych. Związane jest to m.in. z faktem, że dziś Facebook stawia o wiele większy niż w 2010 roku nacisk na promowanie treści sponsorowanych i podsuwanie użytkownikowi profili, które mogłyby go potencjalnie zainteresować. Feed za czasów oryginalnego Edge Rank wyglądał zupełnie inaczej — składał się niemal wyłącznie z treści publikowanych przez znajomych i obserwowane fanpage’e. 

Dla porównania algorytm Google odpowiadający za generowanie wyników wyszukiwania posługuje się kilkuset czynnikami rankingowymi (nawet specjaliści od SEO nie znają ich wszystkich). A Edge Rank? Miał takich zmiennych… zaledwie trzy. O nich za moment. 

Warto tylko wspomnieć, że wciąż w niektórych tekstach używa się nazwy Edge Rank jako zbiorowe określenie dla wszystkich stosowanych przez Facebooka mechanizmów personalizujących feed

Trzy zmienne, które tworzyły Edge Rank

Jak więc działał oryginalny system rankingowy Facebooka? W skrócie: każdy post, który był „w zasięgu” użytkownika — to znaczy został opublikowany przez jego znajomego lub polubiony fanpage — miał swoją własną wartość Edge Rank. Składały się na niego tylko trzy zmienne: Affinity (stopień zażyłości), Weight (waga treści) oraz Time decay (czas od publikacji posta).

Edge Rank

Zdj 1. Edge Rank był w praktyce… zaskakująco prostym algorytmem.

Źródło: linkedin.com/pulse/what-facebook-edgerank-mahi-uddin-ywqhf/ 

Wskaźnik Affinity określał, jak mocno odbiorca był „związany” z osobą lub stroną publikującą daną treść. To znaczy — jak często lajkował, komentował i udostępniał jego posty. Jeśli więc użytkownik obserwował dany fanpage, ale nie wchodził z nim w interakcje — dla algorytmu był to sygnał, że być może nie jest to dla niego wcale aż tak istotne źródło treści. Stąd też na szczycie feedu z reguły jako pierwsze pojawiały się posty od tych użytkowników, których najczęściej lajkowaliśmy. Podobną zależność można zauważyć i dziś; z tą różnicą, że Facebook bierze pod uwagę o wiele więcej danych -—na przykład to, jak często piszemy z daną osobą na Messengerze.

Wskaźnik Weight odnosił się z kolei do samych treści. I nikogo nie powinien zdziwić fakt, że Facebook faworyzował (i robi to do dziś) zdjęcia oraz nagrania video. Z prostego powodu: są to formaty najłatwiej przyswajalne, a jednocześnie — najbardziej angażujące. Niżej w hierarchii znajdowały się posty tekstowe (które wymagają najwięcej wysiłku od odbiorcy) oraz odnośniki do treści spoza Facebooka (które, chcąc nie chcąc, odciągają użytkownika od platformy). 

Równie istotna była liczba interakcji z danym postem. Każde udostępnienie, komentarz, polubienie, a nawet… samo kliknięcie zamieszczonej grafiki sprawiało, że post “ważył” więcej. Łatwo się domyślić, że największe szanse na wysoką pozycję w feedzie miały te treści, które już zdążyły złapać odpowiednie zasięgi.

Ostatni wskaźnik — Time decay — był najprostszy; oceniał post według czasu, jaki upłynął od publikacji. A więc im nowszy był post — tym przychylniej traktował go algorytm. Oczywiście, jeśli wartości dwóch poprzednich wskaźników były wystarczająco wysokie, efekt Time decay okazywał się mniej istotny — niektóre posty wyświetlały się na feedach odbiorców przez wiele dni. A dziś? Wydaje się, że czynnik ten stracił jeszcze bardziej na znaczeniu.

Na jakich czynnikach dziś opiera się algorytm Facebooka?

Tak jak wspomnieliśmy na początku — flagowa platforma Mety od lat korzysta z zupełnie innego systemu do generowania feedu. Więcej o tym, jak teraz działają algorytmy Facebooka dowiesz się na oficjalnej stronie Mety (transparency.meta.com/pl-pl/features/ranking-and-content/)… lub czytając naszego bloga!

Semcore

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!