A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Efekt Zeigarnik

Efekt Zeigarnik – na czym polega i jak możesz go wykorzystać w marketingu?

Okazuje się, że zapamiętujemy nie zawsze to, co jest pozornie dla nas oczywiste. Zdarza się niekiedy, że ludzki mózg dużo lepiej rejestruje rzeczy trudniejsze do wykonania, bardziej skomplikowane czy kłopotliwe, z różnych względów. Elementem takiego postrzegania jest zjawisko zwane efektem Zeigarnik. Co oznacza to pojęcie? W jaki sposób można wykorzystać takie zjawisko w marketingu?

Efekt Zeigarnik

Zdj 1. Efekt Zeigarnik został ujawniony po obserwacji zachowania kelnerów

Źródło: https://pixabay.com/photos/waitress-make-up-dining-8010232/

Zaznaczmy na wstępie, że działania marketingowe oparte są w dużej mierze na psychologii i behawioryzmie poznawczym. Efekt Zeigarnik idealnie wpisuje się w tę zasadę. Umożliwia nakierunkowanie postrzegania klientów w taki sposób, aby ci jak najmocniej zapamiętali markę. Zanim jednak wyjaśnimy, jak wykorzystać efekt Zeigarnik w marketingu, wytłumaczmy co w ogóle oznacza to pojęcie. 

Czym jest efekt Zeigarnik? Na czym polega?

Efekt Zeigarnik to efekt psychologiczny opisany przez radziecką psycholog Blumę Zeigarnik w 1927 r. Według wstępnych ustaleń badaczki, zadania nierozwiązane i trudniejsze, są zapamiętywane przez mózg człowieka lepiej, niż zadania, których rozwiązanie przyszło nam wyjątkowo łatwo. Miało to wynikać z satysfakcji, jakie przynosi samo rozwiązywanie danego zagadnienia, a nie jego efekt końcowy, czyli rozwiązanie. 

Aktualna definicja efektu wskazuje, że zadania, których dokończenie w jakimś stopniu przerwano na etapie ich realizacji, są lepiej zapamiętywane niż zadania, które można było z łatwością dokończyć. 

W praktyce ludzki mózg ma się „oczyszczać” z już wykonanych działań, kumulując wyłącznie te zadania, których jeszcze nie skończył. Okazuje się, że efekt ten występuje w 9/10 przypadków. Został pierwszy raz zaobserwowany w restauracji.

Efekt Zeigarnik – przykłady

Zanim Zeigarnik przeprowadziła eksperymenty dotyczące potwierdzenia zaobserwowanego go efektu, zauważyła, że kelnerzy, których klienci nie zapłacili jeszcze za jedzenie świetnie pamiętają zamówione przez nich dania. W momencie, w którym klient uregulował rachunek, klient nie był już w stanie przypomnieć sobie zamówienia.

To najczęściej podawany, ale niejedyny przykład efektu Zeigarnik. Wśród przykładów możemy wymienić np. zapamiętywanie informacji o łamigłówkach, które jeszcze wykonujemy, czy zadań w pracy, które są w trakcie realizacji. Po zamknięciu określonego zadania „zapominamy” o jego założeniach i rozpoczynamy kolejne działanie. Cały efekt Zeigarnik opiera się na funkcjonowaniu pamięci krótkotrwałej. Ta zapełnia się informacjami o podejmowanych przez nas zadaniach i „oczyszcza” w momencie, kiedy zadanie jest już zrealizowane. Przypomina trochę formę kalendarza, w którym odhaczamy kolejne kroki.

Efekt Zeigarnik

Zdj 2. Odhaczanie zadań w kalendarzu to forma efektu Zeigarnik

Źródło: https://pixabay.com/photos/apple-calendar-desk-ipad-tablet-1867752/ 

Efekt Zeigarnik w marketingu – jak można go wykorzystać?

Efekt Zeigarnik wykorzystywany jest w marketingu i może stanowić świetne dopełnienie kreatywnej reklamy, we współpracy np. z SEO. W jaki sposób specjaliści od promocji korzystają z charakterystycznego działania naszego mózgu?

Najczęściej reklama oparta o efekt Zeigarnik polega na przedstawianiu odbiorcy niedokończonej lub niedopowiedzianej formuły w reklamie. Do tego rodzaju działań zaliczymy np. mailing o historii, które sprawiają wrażenie, że będą miały ciąg dalszy, zadawanie pytań w czasie kampanii marketingowych, stopniowe ujawnianie informacji o nowych produktach lub kluczowych promocjach. Do wdrażania efektu Zeigarnik wykorzystywane jest wspomniane już SEO, mailing, content marketing, outdoor marketing i działania na stronie internetowej marki.

Czy tego rodzaju działanie jest etyczne? Oczywiście. Ważne jest, aby konsument pozostał z lekkim niedosytem, ale bez rozczarowania. Ostatecznie powinien poznać też pełną odpowiedź na pytania dotyczące zagadnienia wykorzystanego w efekcie Zeigarnik. W ten sposób krąg informacyjny działań marketingowych dobiegnie końca.

Dlaczego warto korzystać z efektu Zeigarnik? Ponieważ jest to forma bardzo skuteczna, pozwala na zmniejszenie dystansu między marką i odbiorca, a także poprawę świadomości brandu wśród odbiorców. Sprawia, że odbiorca przez długi czas rozmyśla o marce, co może znacznie przełożyć się na współczynnik konwersji. 

Semcore

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów - oceń jako pierwszy!