A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Exit rate (współczynnik wyjść)

Co to jest Exit rate (współczynnik wyjść)?

Exit rate (współczynnik wyjść)

Pozycjonowanie stron internetowych to nie tylko dążenie do jak najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania. Optymalizacja stron to także obserwacja oraz zrozumienie zachowań użytkowników. Narzędzie Google Analytics zbiera takie dane i umożliwia ich analizę, ale tylko poprawne ich zrozumienie pozwala na wyciągnięcie właściwych wniosków.  Jednym z kluczowych wskaźników w tej analizie jest exit rate (współczynnik wyjść), który informuje, na jakich stronach użytkownicy kończą swoją wizytę. W tym artykule wyjaśnimy, czym jest exit rate, jak go analizować oraz jak wykorzystać te informacje do usprawnienia działania strony.

Exit rate. Czym jest współczynnik wyjść – definicja

Exit rate (współczynnik wyjść) to wskaźnik, który mierzy, na jakiej podstronie użytkownicy kończą swoją wizytę na stronie internetowej. Oznacza to, że odwiedzający opuścili witrynę po przeglądnięciu tej konkretnej podstrony, ale niekoniecznie po pierwszej interakcji. Exit rate różni się od bounce rate (współczynnik odrzuceń), który mierzy, ile osób opuściło stronę po jej pierwszym załadowaniu, bez przejścia do innych podstron. 

Jak oblicza się exit rate?

Współczynnik wyjść oblicza się, dzieląc liczbę wyjść z danej strony przez łączną liczbę wyświetleń tej strony. Na przykład, jeśli strona została wyświetlona 500 razy, a 50 osób opuściło witrynę po jej odwiedzeniu, exit rate wynosi 10%. Ważne jest, by odróżnić stronę, na której użytkownik kończy sesję, od strony, na której ją opuszcza, ponieważ exit rate odnosi się do ostatniej strony odwiedzanej przed zakończeniem wizyty.

Jak interpretować współczynnik exit rate?

Interpretacja współczynnika wyjść może wpłynąć na pozycjonowanie stron internetowych i zależy od kontekstu danej strony internetowej. Stąd wysoki exit rate nie zawsze jest zjawiskiem negatywnym. 

Dla przykładu, gdy wysoki exit rate dotyczy ostatniej strony procesu zakupowego, formularza kontaktowego lub podziękowanie za dokonanie zakupu, zwykle oznacza, że użytkownicy osiągnęli swój cel.  Wysoki exit rate na podstronach o niskiej jakości treści lub nieczytelnej strukturze może natomiast świadczyć o problemach z użytecznością, złą nawigacją czy niewłaściwym dopasowaniem treści do oczekiwań użytkowników. 

Z drugiej strony niski exit rate może wskazywać na to, że użytkownicy wchodzą w interakcję z treściami, angażują się przechodzą do kolejnych podstron serwisu. 

Na wysokość współczynnika wyjść składa się wiele aspektów, m.in.:

  • jakość i długość treści,
  • struktura serwisu, 
  • szybkość ładowania strony,
  • atrakcyjność elementów wizualnych.

Aby trafnie określić, czy wysoki exit rate jest zjawiskiem negatywnym, czy świadczy o pozytywnym zakończeniu wizyty, należy wziąć pod uwagę także inne warunki, takie jak wspomniana wyżej intencja danej podstrony. 

Praktyczne zastosowanie analizy współczynnika exit rate

Analiza współczynnika wyjść może znacząco wpływać na poprawę UX (User Experience), ponieważ pozwala ona na identyfikację podstron, na których użytkownicy najczęściej kończą wizytę na stronie. Mając taką wiedzę, podstrony też można szczegółowo przeanalizować pod kątem użyteczności, intuicyjności, atrakcyjności czy dopasowania jej treści do oczekiwań użytkowników. 

W kontekście lejka sprzedażowego exit rate pomaga zrozumieć, na jakich etapach procesu zakupowego użytkownicy rezygnują, co może wskazywać na problemy z nawigacją, zrozumieniem treści lub trudnościami w finalizacji zakupu. Jest to bardzo istotne, ponieważ wysoki exit rate na ścieżce zakupowej przed finalizacją zakupów może wskazywać np. na:

  • problemy z nawigacją,
  • problemy ze zrozumieniem treści, 
  • trudności w finalizacji zakupu.

W takich sytuacjach warto sprawdzić, czy poprawy nie wymagają formularze, przyciski CTA czy optymalizacja prędkości ładowania strony. 

Aby poprawić retencję użytkowników na stronach z wysokim współczynnikiem wyjść, należy także skupić się na treściach na niej prezentowanych. Dostosowanie treści do oczekiwań odbiorców, zwiększenie wartości merytorycznej, dodanie interaktywnych elementów (np. quizów, formularzy) czy poprawienie struktury tekstu, aby była bardziej angażująca i łatwa do przyswojenia mogą mieć istotny wpływ na wysokość współczynnika exit rate. 

Autor: Sylwia Słupianek

Semcore

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!