A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś

Czym jest copywriterska formuła FAB (Features-Advantages-Benefits)?

Nie ma jednego przepisu na dobre copy… ale istnieje kilka schematów, którymi można się kierować. Poniżej opisujemy jeden z nich — formułę FAB.

Formuła FAB — na czym polega?

Formuła FAB (Features-Advantages-Benefits) to jedna z copywriterskich technik, którą można wykorzystać przy przedstawianiu nowych pomysłów, produktów i usług — idealnym zastosowaniem są dla niej opisy produktów.

FAB wychodzi z bardzo intuicyjnego założenia — myśląc o zakupie produktu klient chce dowiedzieć się na jego temat trzech rzeczy:

  • jakie są jego konkretne funkcje (features);
  • jakie każda z tych funkcji ma zalety (advantages);
  • i wreszcie — co z tych zalet wynika dla odbiorcy naszego tekstu (benefits).

Formuła FAB jest idealnym przykładem języka korzyści, który (nieprzypadkowo!) zdominował w ostatnich latach copywriting sprzedażowy. Owszem, poświęcamy dodatkowe znaki ze spacjami, aby opisać klientowi cechy produktu — ale robimy to przede wszystkim po to, aby pokazać mu, jakie korzyści istotne z punktu widzenia odbiorcy zapewniają te cechy.

Jak zastosować formułę FAB w praktyce?

O co chodzi z formułą FAB najlepiej będzie pokazać na kilku prostych (i bardzo schematycznych) przykładach.

Dla auta z napędem hybrydowym:

Silnik hybrydowy łączy tradycyjny napęd z zasilaniem elektrycznym… (F)

… i pozwala zaoszczędzić paliwo w miejskich warunkach. (A)

Chcesz rzadziej odwiedzać stację paliw i zmniejszyć swój ślad węglowy? To najlepszy czas, aby przejść na hybrydę. (B)

*****

Dla roweru stacjonarnego:

Każdy z naszych rowerów umożliwia swobodną regulację oporu… (F)

… dzięki czemu bez problemu dostosujesz go do swoich potrzeb, zapewniając sobie komfort i bezpieczeństwo podczas ćwiczeń. (A)

Popraw kondycję, spal kalorie i wzmocnij mięśnie nóg bez wychodzenia z domu… i tak, jak jest Ci najwygodniej. (B)

*****

Dla oprogramowania wspierającego prowadzenie sklepu online:

Nasz program aktualizujemy przynajmniej raz w miesiącu. (F)

To w ten sposób zapewniamy bezpieczeństwo Twoich danych i zawsze optymalny performance Twojej strony. (A)

Nie martw się o swoje cyfrowe zaplecze — z nami możesz skupić się na tym, co najważniejsze dla rozwoju Twojego biznesu. (B) 

*****

Dla agencji SEO:

Każdą współpracę zaczynamy od pogłębionego audytu SEO. (F)

Dzięki temu wiemy, z jakimi problemami boryka się Twoja strona i dlaczego jeszcze nie ma jej w Top 10 wyników Google. (A)

Poznaj lepiej mocne i słabe strony swojej witryny. Uniknij inwestycji w działania, których wcale nie potrzebujesz. (B)

Dlaczego formuła FAB jest skuteczna w copywritingu sprzedażowym?

Jak każda inna formuła oparta na języku korzyści, FAB skupia się nie na produkcie, a na kliencie i jego potrzebach. A to właśnie jest w komunikacji sprzedażowej najważniejsze. Przecież konsumenci tak naprawdę nie szukają na rynku produktów samych w sobie, tylko rozwiązań swoich problemów lub czegoś, co wniesie do ich codziennego życia jakąś wartość dodaną.

Jednak największą zaletą FAB jest to, jak bardzo logiczna jest ta formuła. W praktyce sprowadza ona mówienie o produkcie do trzech kwestii: do tego, co produkt może zrobić, co robi i co to daje klientowi. Odpowiedzi na te pytania w intuicyjny, prosty sposób wynikają z siebie nawzajem; dzięki czemu przekaz staje się naprawdę klarowny dla odbiorcy. 

Kiedy warto skorzystać z formuły FAB — a kiedy nie?

Formuła FAB sprawdza się przede wszystkim wtedy, gdy chcemy przedstawić odbiorcy konkretną cechę produktu lub usługi — ale przez pryzmat jej zalet

Raczej nie skupia się ona na problemach odbiorcy. Jeśli to od nich chcesz wyprowadzić zalety swojego produktu, lepiej będzie skorzystać z innych metod wychodzących z języka korzyści, na przykład formuły PAS czy PODO.

Ale trzeba zaznaczyć — FAB, podobnie jak i inne formuły, nie jest rozwiązaniem, które rozwiąże wszystkie copywriterskie bolączki! To nie jest uniwersalny wzór, który można dopasować do każdej oferty i grupy docelowej; to tylko pewien schemat, który pokazuje, w jaki sposób można ustrukturyzować treści sprzedażowe i na czym warto się skupić, aby rzeczywiście trafić do odbiorcy.

Semcore

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!