Inne

FTC – co to jest i jak wpływa na prowadzenie biznesu online w USA?

3 min czytania

Stany Zjednoczone uznawane są za jednego z liderów wolności biznesowej na świecie. Mimo to nawet w USA istnieją organizacje, które ograniczają ryzyko łamania prawa przez przedsiębiorców, a także dbają o politykę antymonopolową. Jedną z takich organizacji jest FTC, czyli Federal Trade Commission. Co warto wiedzieć o Federalnej Komisji Handlu? Za co odpowiada ten organ i czy ma wpływ na prowadzenie biznesu online w USA?

FTC

Zdj 1. FTC to organ, który ma duży wpływ na biznes w Stanach Zjednoczonych

Źródło: https://www.ftc.gov/about-ft

Przyjęta w Stanach Zjednoczonych polityka do minimum ogranicza obostrzenia związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Wynika to z założenia, że właściciel biznesu najlepiej wie, co jest dobre dla jego firmy. Jednak, aby nie dopuścić do prób monopolizowania rynku i niekontrolowanego działania na rzecz konsumentów, powstała Federalna Komisja Handlu, czyli FTC (Federal Trade Commission)

Co to jest FTC (Federal Trade Commission) i czym się zajmuje?

FTC (Federal Trade Commission) jest niezależną agencją rządu federalnego Stanów Zjednoczonych. Nie podlega pod prawo stanowe, tylko prawo federalne i zarządza całą strukturą biznesową USA. Jaka jest rola FTC w funkcjonowaniu firm w USA? 

Głównym zadaniem Federal Trade Commission w Stanach Zjednoczonych jest egzekwowanie prawa cywilnego w stosunku do krajowego i międzynarodowego biznesu funkcjonującego na terenie USA. FTC nie zajmuje się przy tym analizowaniem i egzekwowaniem prawa karnego (nawet jeżeli dojdzie do nadużycia w tym kierunku).

Jakimi aspektami prawa cywilnego może zająć się Federalna Komisja Handlu?

  • Egzekwowanie i pilnowanie działań związanych z gałęzią prawa antymonopolowego;
  • promowanie i zabezpieczanie praw konsumentów w relacjach z przedsiębiorstwami;
  • przeciwdziałanie antykonkurencyjnym działaniom i pilnowanie struktury rynku.

Polskim odpowiednikiem Federal Trade Commission jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

FTC

Zdj 2. Siedzibę FTC wybudowano w 1938 roku

Źródło: https://www.flickr.com/photos/dcplcommons/3360755958/ 

Jak FTC wpływa na prowadzenie biznesu online w Stanach Zjednoczonych?

FTC reguluje praktycznie każdy wymiar prowadzenia firmy w Stanach Zjednoczonych, łącznie z przedsiębiorstwami działającymi w sieci. W zakresie firm online Federal Trade Commission kontroluje kilka elementów. Jakich?

  • Nieuczciwe praktyki reklamowe (np. Black Hat SEO) i ograniczanie ryzyka oszustwa w sieci online.
  • Egzekwowanie przepisów dotyczących ochrony danych osobowych oraz prywatności w sieci.
  • Ograniczanie działań antymonopolowych w sieci.

Praktyka FTC w prowadzeniu biznesu internetowego

Na co powinni zwracać uwagę przedsiębiorcy, którzy prowadzą biznes online w Stanach Zjednoczonych? Oto elementy, które są brane pod uwagę przez Federalną Komisję Handlu.

  • Wprowadzające w błąd reklamy zachęcające do zakupu określonego produktu online.
  • Nieuczciwe metody sprzedaży przez Internet i niejasne sposoby dokonywania płatności.
  • Działania zmierzające do monopolizacji sektora handlu e-commerce.

Zadaniem FTC jest również przeprowadzenie kontroli w zakresie ochrony danych osobowych klientów w firmach, które przetwarzają je w sieci. FTC edukuje też przedsiębiorców i konsumentów w zakresie ich praw i obowiązków oraz nakłada kary na podmioty, które łamią amerykańskie prawo. W 2019 roku firma Equifax otrzymała 700 milionów dolarów grzywny za naruszenia dotyczące przechowywania i przetwarzania danych 147 milionów konsumentów. Również w 2019 roku za to samo ukarane zostało Yahoo! (kara w wysokości 50 mln dolarów).

Pamiętaj, że pod prawo obowiązujące w Stanach Zjednoczonych podlegają nie tylko firmy, które mają działalność zarejestrowaną w USA. Federal Trade Commission zajmuje się każdym przedsiębiorstwem, które prowadzi biznes na rzecz użytkowników ze Stanów Zjednoczonych. Jeżeli więc adresujesz swoje produkty dla osób, które mieszkają w USA, musisz liczyć się z koniecznością przestrzegania prawa amerykańskiego. W praktyce warto śledzić wytyczne FTC (np. dotyczące płatności elektronicznych i działalności e-commerce), a także stosować się do polskich zaleceń w zakresie przetwarzania danych osobowych. To pozwoli uniknąć kary i postępowania przed komisją FTC.

Marcin Lewicki
Marcin Lewicki Copywriter
Doświadczony dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od blisko dekady. Jego kariera łączy pracę kreatywną, biznes i edukację — jako wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika dzieli się swoją wiedzą z zakresu komunikacji i marketingu, a jako licencjonowany konferansjer prowadzi wydarzenia branżowe. Specjalizuje się w treściach dotyczących marketingu, SEO, e-commerce i nowoczesnych technologii, tworząc zarówno artykuły blogowe, jak i materiały storytellingowe, sprzedażowe oraz opisy produktów i kategorii. W pisaniu kluczowe są dla niego styl, spójność, poprawność językowa i rzetelność danych — tekst ma być precyzyjny, przydatny i bogaty w informacje, które realnie wspierają odbiorcę w działaniu. Marcin wierzy, że dobry content to połączenie użyteczności, ciekawostek i wiedzy poszerzającej horyzonty. Śledzi trendy dotyczące wytycznych Google, SEO i UX, traktując analizę danych jako fundament skutecznej komunikacji. Po pracy nadal żyje pasją — jako dziennikarz śledzi sport, a wolne chwile spędza przy swoim zabytkowym samochodzie. Relaksuje go literatura, polskie seriale, kino sensacyjne oraz jazda samochodem lub motocyklem. Praca jest dla niego nie tylko zawodem, ale również największą pasją i przestrzenią do ciągłego rozwoju.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy