A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Głos marki (brand voice)

Co to jest Głos marki (brand voice)?

Głos marki (brand voice)

Głos marki to unikatowy sposób komunikacji z odbiorcami. Ma go każdy brand, nie każdy jednak świadomie to wykorzystuje. A szkoda, bo tworząc markę, warto postawić na odpowiedni brand voice, który będzie spójny z misją i wartościami firmy, a do tego zaangażuje odpowiednich odbiorców. Jak to zrobić? O tym w artykule.

Czym jest brand voice?

Jest to unikalny sposób, w jaki marka komunikuje się ze swoimi odbiorcami. Stanowi odzwierciedlenie tożsamości marki i jest konsekwentnie stosowany we wszystkich kanałach komunikacyjnych zarówno tych  mówionych, jak i pisanych. Do najważniejszych cech brand voice zalicza się;

  •  spójność komunikacji, także tej wizualnej,
  •  odpowiedni dobór sposobu komunikacji (słowa, ton, forma przekazu),
  •  powtarzalność komunikacji.

Brand voice jest ściśle powiązany z osobowością i misją danej marki, stanowiąc narzędzie do ich ekspresji.

Głos marki – jakie są jego funkcje?

Głównym zadaniem głosu marki jest wspieranie wizerunku firmy oraz budowanie relacji z odbiorcami Oto co zyskujesz, stawiając na wyrazisty brand voice:

  • budowanie rozpoznawalności – dzięki spójnemu brand voice, marka ma możliwość wyróżnić się na tle konkurencji i przykuć uwagę odbiorców;
  •  tworzenie silnej tożsamości marki – to ważny aspekt w dzisiejszym marketingowym świecie; wyrazista marka mówiąca własnym głosem buduje zaufanie odbiorców oraz ich lojalność;
  • budowanie emocjonalnej więzi z odbiorcami – konkretny sposób komunikacji marki wpływa na emocje odbiorców, a co za tym idzie tworzenie więzi;
  • spójność komunikacji – wyrazisty i konsekwentny brand voice przedstawia markę jako spójną, a to przekłada się na jej wiarygodność w oczach klientów, ale także konkurencji;
  • wzrost zaangażowania – brand voice ma również za zadanie angażować odbiorców, wpływać nie tylko na ich emocje, ale też przekonania, czy potrzeby zakupowe.

Dzięki spójnemu, wyrazistemu brand voice możesz zatem zbudować zaangażowanie i lojalność klientów, wzbudzić ich zaufanie oraz stworzyć trwałe relacje i rozpoznawalność na rynku.

Jak stworzyć swój unikalny brand voice?

Skoro już wiesz, czym jest i do czego służy głos marki, z pewnością zastanawiasz się, jak stworzyć własny brand voice, który wyróżni Cię na tle konkurencji. Oto kilka wskazówek:

  • Zacznij od misji i wartości marki (brand values) – jeśli nie wiesz, jaka jest ogólna misja firmy, najpierw musisz wykonać krok wstecz i zastanowić się, jakie jest nadrzędne przesłanie Twojej marki, czyli, w dużym skrócie, co chce ona wnieść do świata tzw. big idea marki. Wiedząc, co chcesz zaoferować swoim odbiorcom, będzie Ci łatwiej dobrać do tego odpowiedni głos marki.
  • Zbadaj swoją grupę docelową – każda marka trafia do zróżnicowanych grup odbiorców, dlatego też język komunikacji powinien być dostosowany do wiodącego klienta; inaczej będziesz komunikować się z rodzinami, inaczej z młodymi dorosłymi, a jeszcze inaczej z seniorami. Warto też dowiedzieć się, jakie są potrzeby Twoich klientów, ich motywacje, aspiracje, by móc na nie trafnie odpowiedzieć.
  • Sprawdź, co u konkurencji – tworząc głos własnej marki, warto odnieść się do konkurencji, nie po to, żeby kopiować, ale po to, by poszukać inspiracji oraz zobaczyć, co się sprawdza, a co nie. Poszukaj też nisz w branży, które pozostały niezagospodarowane – to pozwoli Ci wyróżnić się na tle konkurencji.
  • Określ osobowość Twojej marki – wyobraź sobie, że Twoja marka jest prawdziwą osobą. Jaka by była? Jak by się zachowywała? Co by lubiła, a czego nie? Jak spędzałaby czas? Oraz najważniejsze w przypadku głosu marki – jak by się komunikowała? – odpowiedzi na te pytania pomogą Ci skonkretyzować brand voice.
  • Postaw na elastyczność – choć sposób komunikacji powinien być spójny, nie może być sztywny. Różne sytuacje wymagają różnych reakcji, dlatego Twoja marka może nieco inaczej komunikować się w zależności od kontekstu – warto ustalić standardy komunikacji w zależności od konkretnej sytuacji.
  • Spisz wytyczne – wszelkie wytyczne dotyczące brand voice powinny być jasno spisane w tzw. brand voice guidelines; można w nim zawrzeć konkretne wskazówki, dotyczące sposobu komunikacji marki z odbiorcami. Dostęp do tego dokumentu powinni mieć wszyscy pracownicy firmy. Dzięki temu brand voice będzie ujednolicony we wszystkich działach i na każdym szczeblu komunikacyjnym.
  • Testuj i udoskonalaj – pamiętaj, że brand voice to nie sztywne wytyczne ustalone raz na zawsze. Wręcz przeciwnie, powinny one ewoluować wraz z rozwojem firmy, a także zmianami na rynku. Potraktuj je raczej jako trzon osobowości i sposobu komunikacji Twojego brandu, który będzie zmieniany i udoskonalany na przestrzeni czasu.

Autor: Justyna Chwiałkowska

Semcore

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!