Czym jest Google Pingwin?
Spis treści
Wyszukiwarka Google wysyła swoją oręż w postaci algorytmów przeciwko łamiących jej prawa webmasterom. Najważniejsze z nich to między innymi Panda, Pingwin czy Koliber. Zadaniem tych algorytmów jest wyszukiwanie stron internetowych, które w jakiś sposób nie spełniają wytycznych Google.
Czym jest algorytm Pingwin? Definicja
Algorytm Google Pingwin (ang. Google Penguin Update) to algorytm, który analizuje linki przychodzące do domeny. Pozyskiwanie odnośników niskiej jakości i w dużej ilości jest uznawane za nienaturalne i szkodliwe, więc może prowadzić do nałożenia kary lub filtra.
Jak działa algorytm Google Pingwin?
Algorytm Pingwin Google wprowadziło w kwietniu 2012 roku. Jego działanie polega na obniżaniu pozycji strony w wynikach wyszukiwania Google, gdy ta łamie zasady obowiązujące webmasterów.
Nieprzestrzeganie zasad Google to stosowanie tzw. technik SEO black hat, które sztucznie podwyższają ranking witryny poprzez manipulowanie liczbą linków kierujących na stronę.
We wrześniu 2016 roku Google ogłosił algorytm Pingwin częścią kluczową algorytmu Google, co oznacza, że jego aktualizacja przebiega w czasie rzeczywistym. Pojęcie czasu rzeczywistego odnosi się do oceny stron i wpływaniu na jej ranking na bieżąco.
Filtry Google – co to?
Filtr Google to kara nałożona przez Giganta z Mountain View albo za pomocą algorytmu, albo ręcznie, za brak adaptacji przepisów regulaminu wyszukiwarki. Rezultatem założenia filtra jest obniżenie pozycji strony www w wynikach wyszukiwania bądź całkowite wykluczenie domeny z indeksu Google.
Możemy wyróżnić dwa typy filtrów:
-
całościowe;
-
częściowe.
Nietrudno zgadnąć, że filtr Google całościowy obniża pozycję strony na wszystkie słowa kluczowe. Częściowy filtr obetnie pozycje tylko na niektóre frazy w wyszukiwarce. Niestety, kara powoduje natychmiastowy spadek ruchu na stronie internetowej.
Przełoży się to na zmniejszone zainteresowanie usługami i produktami. Organiczne pozycjonowanie stron internetowych jest doskonałą metodą na uzyskanie wyższych pozycji lecz optymalizacja SEO musi być wartościowa – zarazem dla użytkownika, jak i algorytmów wyszukiwarki Google.
Przeczytaj także: Pozycjonowanie stron oraz Audyt SEO
Symptomy nałożenia filtra Google. Jak sprawdzić, czy na stronę nałożono filtr?
Symptomy nałożenia filtra przez Google to: zauważalny spadek pozycji, mniejszy ruch w serwisie internetowym, utrata widoczności naszej strony w wyszukiwarce lub jej zniknięcie.
Możliwość sprawdzenia rodzaju filtra, czyli zastosowanej kary, daje nam Google Search Console. Ręczny filtr Google nakładany jest przez pracowników Google. Z reguły na strony, do której prowadzą linki niskiej jakości oraz witryny, na których publikowane są niewłaściwe treści.
Można wyróżnić 3 rodzaje linków wpływających na pozycję witryny w wyszukiwarce Google: linki wewnętrzne, zewnętrzne oraz te najbardziej wartościowe linki przychodzące, znane też jako backlinki.
Google Search Console może nie przekazywać informacji o filtrze pomimo spadków pozycji oraz ruchu organicznego. Przyczyną może być nałożenie filtra algorytmicznego, a więc kary
Co kryje się pod pojęciem nałożenia filtra/kary algorytmu Pingwin?
Filtr Pingwin nakłada kary na witryny o nienaturalnym profilu linkowania. Na początek zaleca się sprawdzenie wszystkich linków kierujących do witryny, wdrożenie procedur mających na celu pozyskanie linków lepszej jakości, wreszcie zaprzestanie spamerskich praktyk tzw. wymiany linków.
Algorytm Pingwin sprawnie wyszukuje i ogranicza widoczność witryn, które posiadają niewartościowe, duplikowane treści. Dlatego kluczowe jest, aby wszelkie artykuły w serwisie były unikalne. Aby ustrzec się przed nałożeniem filtra, należy dostarczać oryginalny content oraz wysokiej jakości domeny linkujące na stronę.
Zasady SEO a wymagania jakościowe Google
Kluczowe działania SEO w kontekście publikacji wartościowego contentu to dostarczanie odbiorcy użytecznych treści i konkretnych informacji. Strategia SEO oraz wymagania wyszukiwarki Google są ze sobą ściśle powiązane.
Aby uniknąć nakładania filtrów warto włożyć wysiłek w:
-
budowanie naturalnej sieci linkowania,
-
unikanie automatyzowania działania linków,
-
wpisywanie witryny do katalogów tematycznych: opis powinien być unikalny,
-
aktywności w postaci komentarzy w sieciach społecznościowych i na forach branżowych.