Czym jest Google Pingwin?
Na skróty
Pojawia się coraz więcej nowych tworów w przestrzeni wirtualnej. Każdemu właścicielowi strony www lub sklepu internetowego zależy na szybkim dotarciu do klienta. Wyszukiwarka Google wysyła swoją oręż w postaci algorytmów przeciwko łamiącym jej prawa webmasterom. To między innymi Panda, Pingwin czy Koliber. Są to nazwy algorytmów Google, których zadaniem jest wyszukiwanie stron internetowych, które w jakiś sposób nie przypadły do gustu wyszukiwarce.
Czym jest algorytm Pingwin? Definicja
Google Pingwin to algorytm, który analizuje linki przychodzące do domeny. Pozyskiwanie odnośników wątpliwej jakości w spamowej ilości jest uznawane za nienaturalne i szkodliwe, więc może prowadzić do nałożenia kary lub filtra.
Jego nazwa to kryptonim aktualizacji algorytmu Google, który wystartował w kwietniu 2012. Jego działanie polega na obniżaniu pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google, gdy ta łamie zasady obowiązujące webmasterów. Nieprzestrzeganie zasad Google to stosowanie tzw. technik SEO black hat, które sztucznie podwyższają ranking witryny poprzez manipulowanie ilością linków kierujących na tę stronę. We wrześniu 2016 roku Google ogłosił algorytm Pingwin częścią kluczową algorytmu Google, co oznacza, że jego aktualizacja przebiega w czasie rzeczywistym. Pojęcie czasu rzeczywistego odnosi się do oceny stron i wpływaniu na jej ranking na bieżąco. Filtr Google Pingwin 4.0 to bardziej szczegółowa wersja od swoich poprzedników, może wpływać na stronę www na podstawie adresu URL, nie na całą stronę. Algorytm Pingwin 4.0 znalazłszy nienaturalne linki, ignoruje je, zatem nie liczą się w rankingu strony, przez co jej pozycja również spada. Google używa algorytmów oraz ludzkich zasobów do identyfikacji sztucznych, manipulacyjnych linków, następnie umieszcza je w specjalnym podręczniku (tzw. Manual Actions)
Filtry Google – co to?
Zatem, co to jest ten filtr Google? Inaczej nazywany filtrem wyszukiwarki Google. Jest to kara nałożona przez Google albo za pomocą algorytmu, albo ręcznie, za brak adaptacji przepisów regulaminu wyszukiwarki Google. Rezultatem założenia filtra jest obniżenie pozycji strony www w wynikach wyszukiwania bądź całkowite zniknięcie domeny. Możemy spotkać dwa typy filtrów:
- całościowe
- częściowe
Nietrudno zgadnąć, że filtr Google całościowy obniża pozycję strony na wszystkie słowa kluczowe. Częściowy filtr, jak można się domyślić, obetnie nasze pozycje tylko na niektóre frazy w wyszukiwarce. Niestety, kara powoduje natychmiastowy spadek ruchu na naszej stronie internetowej. Przełoży się to na zmniejszone zainteresowanie usługami i produktami. Organiczne pozycjonowanie stron internetowych jest doskonałą metodą na uzyskanie wyższych pozycji lecz optymalizacja SEO musi być wartościowa zarazem dla użytkownika jak i algorytmów wyszukiwarki Google.
Przeczytaj także: Pozycjonowanie stron oraz Audyt SEO
Symptomy nałożenia filtra Google
Zauważalny spadek pozycji, mniejszy ruch w serwisie internetowym, utrata widoczności naszej strony w wyszukiwarce, a najgorszym wypadku jej zniknięcie? Wskazują na to statystyki. To ewidentne znaki nałożenia filtra Google, za nieprzestrzeganie zaleceń jakościowych Google. Możliwość sprawdzenia rodzaju filtra, czyli zastosowanej kary, daje nam Google Search Console. Ręczny filtr Google jest zazwyczaj zakładany na nienaturalne lub słabej jakości linki oraz niewłaściwe treści na stronie głównej czy podstronach. Linkiem jest hiperłącze, czyli odwołanie z jednego dokumentu witryny do innego miejsca w innym dokumencie, także witryny. Wśród linków wpływających na pozycję naszej witryny w wyszukiwarce Google mamy ich 3 rodzaje: linki wewnętrzne, zewnętrzne, oraz najbardziej wartościowe linki przychodzące, znane też jako backlinki. Google Search Console często nie pokazuje informacji o filtrze, a ewidentnie nastąpiły spadki pozycji oraz ruchu organicznego. Przyczyną może być nałożenie filtra algorytmicznego. W zależności od rodzaju filtra specjalista SEO podejmuje odpowiednie działania.
A co kryje się pod pojęciem założenia filtra, kary?
Filtr Pingwin nakłada kary na witryny o nienaturalnym profilu linkowania. Na początek zaleca się sprawdzenie wszystkich linków kierujących do witryny, wdrożenie procedur mających na celu pozyskanie linków lepszej jakości, wreszcie zaprzestanie spamerskich praktyk tzw. wymiany linków. Algorytm Pingwin sprawnie wyszukuje i ogranicza widoczność witryn, które posiadają niewartościowe, duplikowane treści. Dlatego kluczowe jest, aby wszelkie treści na witrynach były unikalne. Aby ustrzec się przed nałożeniem filtra na nasz serwis, należy dostarczać oryginalny content oraz wysokiej jakości domeny linkujące, na naszą stronę.
Zasady SEO, a wymagania jakościowe Google.
Kluczowe działania SEO to dostarczanie odbiorcy wartościowych treści, konkretnych poszukiwanych informacji. Strategia SEO oraz wymagania wyszukiwarki Google są ze sobą ściśle powiązane, a nasza dbałość o jakość witryny przełoży się minimalizowanie ryzyka nałożenia filtrów Google, ale przede wszystkim zaowocuje zmianą odbiorcy w wiernego klienta. Aby uniknąć nakładania filtrów, w tym nie dać się złapać algorytmowi pingwin, warto włożyć wysiłek w:
- budowanie naturalnej sieci linkowania,
- unikanie automatyzowania działania linków czy kupna mało wartościowych,
- wpisywanie witryny do katalogów tematycznych: opis powinien być unikalny,
- aktywności w postaci komentarzy w sieciach społecznościowych, forach branżowych; (linkowanie do takiej dyskusji jest na pewno wartościowe).