Na czym polega marketing niszowy?
Na skróty
Wykorzystując marketing niszowy, wielu firmom udało się zwiększyć rozpoznawalność marki i zdobyć pozycję lidera. W tym artykule poznasz definicję marketingu niszowego. Dowiesz się też o różnych sposobach rozumienia niszy oraz zaletach i wadach tej strategii. Sprawdź najważniejsze informacje na ten temat i zastanów się, czy ta forma marketingu jest dla Ciebie.
Czym jest marketing niszowy? Definicja
Zacznijmy od definicji marketingu niszowego. Marketing niszowy jest strategią, która koncentruje się na dotarciu do wąsko zdefiniowanej grupy odbiorców. Charakteryzuje się ona specyficznymi potrzebami oraz zainteresowaniem.
Na przykład firma, która jest odpowiedzialna za produkcję odzieży sportowej, może mieć specjalnie zaprojektowaną linię dla osób, które uprawiają jogę na świeżym powietrzu. Zamiast konkurować na szerokim rynku odzieży sportowej, producent taki koncentruje się na małej grupie odbiorców — entuzjastach jogi.
Jak można rozumieć niszę?
- Niszę można rozumieć jako:
- grupę klientów,
- rynek z wysokim popytem,
- obszar specjalizacji.
Nisza jako grupa klientów oznacza wyodrębnioną grupę odbiorców, którzy mają wspólne cechy, potrzeby oraz zainteresowania. Przykładem takiej grupy mogą być właśnie osoby, które uprawiają jogę na świeżym powietrzu.
Nisza jako rynek z wysokim popytem to natomiast segment rynku, na którym istnieje wysoki popyt na określone produkty lub usługi. Jednak konkurencja na nim jest stosunkowo niska. W takich przypadkach strategia skupia się na identyfikowaniu luk oraz przygotowaniu oferty, która wyróżni się na tle swojej konkurencji.
Niszowe strategie jako obszar specjalizacji mogą natomiast odnosić się do określonego rodzaju produktów lub usług. Przykładem takiej specjalizacji jest firma, która produkuje wyłącznie wegańskie ciasta. Bądź też sklep, który ma w ofercie produkty jedynie z recyklingu. Specjalizacja daje możliwość zbudowania silnej pozycji na rynku i zyskania lojalności klientów.
Nisza według jednej z koncepcji składa się z 5 elementów, takich jak:
- niewielka konkurencja,
- silne zapotrzebowanie rynkowe,
- zdolność do rozwiązania praktycznej potrzeby,
- wysoki potencjał zysku,
- zawodowa oraz osobista satysfakcja z jej wypełnienia.
Zdj. 1. 5 elementów niszy
Źródło: https://laconteconsulting.com/2019/05/22/5-elements-niche/
Zalety i wady niszy w marketingu niszowym
Do zalet strategii niszowej należy przede wszystkim koncentracja na węższym segmencie rynku. Ponadto znacznie większe staje się zrozumienie odbiorców. Firmy, które decydują się na marketing niszowy, mogą także być bardziej elastyczne oraz innowacyjne. Większa jest też w tym przypadku lojalność klientów.
Ponadto marketing niszowy daje możliwość osiągania wyższych przychodów dzięki mniejszej konkurencji. Marketing niszowy wymaga też zwykle mniejszych inwestycji w porównaniu z marketingiem masowym. Tym samym często wyższy okazuje się zwrot z inwestycji.
Wadą marketingu niszowego jest natomiast ograniczony rynek i dostęp do mniejszej ilości klientów. Większe jest także ryzyko niepowodzenia. Polegasz bowiem na wąskiej grupie odbiorców. Pomyślność działań uzależniona jest też od niszy rynkowej. Warto o tym pamiętać w kontekście zmieniających się trendów.
Zdj. 2. Przykład niszy rynkowej — sklep dla hokeistów
Źródło: www.sportrebel.pl/
Marketing niszowy a marketing masowy
Marketing niszowy oraz marketing masowy to dwie różne strategie marketingowe, które mają różne cele i różne podejścia. Masowy jest marketingiem szeroko zakrojonym. Jego celem jest dotarcie ze standardowym przekazem do dużej i zróżnicowanej grupy odbiorców. Dzięki temu możliwe jest zwiększenie udziału w rynku.
Z kolei marketing niszowy (zgodnie ze swoją definicją) jest skierowany do określonego i dobrze zdefiniowanego segmentu. Jego celem jest skuteczne dotarcie do grupy docelowej i odwołanie się do niej poprzez oferowanie produktów lub usług, które maksymalnie odpowiadają unikalnym potrzebom oraz pragnieniom.
Bez względu na to, do jak szerokiego grona odbiorców kierujesz swoje usługi lub produkty, zawsze powinieneś mieć zoptymalizowaną pod kątem SEO (ang. Search Engine Optimization) stronę www. Dzięki temu przyciągniesz na nią sporo użytkowników, a w konsekwencji klientów.