Rectangle – co to za format reklamy?
Na skróty
W sieci wykorzystywane są przeróżne formaty reklamowe, które różnią się wymiarami, miejscem zastosowania czy osiąganym współczynnikiem klikalności. Obowiązuje przy tym terminologia, która może niewiele Ci mówić. W tym artykule dowiesz się więcej o jednej nazwie, a konkretnie – rectangle. Co to za format i czy warto z niego korzystać?
Rectangle – co to jest?
Rectangle to boks międzytekstowy, który ma formę prostokąta o wymiarach 300×250. Jest to bardzo popularny format wykorzystywany w sieci. Rectangle często znajduje się obok innych grafik o podobnych rozmiarach, ale prowadzących do materiałów w serwisie. To zwiększa jego klikalność i sprawia, że jest skuteczniejszy pod kątem marketingowym. Wykorzystuje się go niemal na każdej stronie WWW, która zarabia na reklamach.
Ta jednostka reklamowa nazywana jest po prostu prostokątem, ale oczywiście nie jest jedyną, która ma taki kształt. Inne to, np. 180×150 czy 300×600. Możesz się spotkać także z medium rectangle (300×250) lub large rectangle (336×280).
Są również i takie jak 728 x 90, poziome, ale one nazywane są banerami, choć technicznie są również prostokątami. Na poniższej grafice możesz sprawdzić nazewnictwo wielu różnych formatów reklam.
Dlaczego warto korzystać z formatu reklamowego rectangle?
Jego popularność nie jest przypadkowa. Baner reklamowy 300×250 jest jednym z najchętniej wykorzystywanych formatów pod urządzenia mobilne. Zwykle pojawia się na dole ekranu albo jest osadzony w treści (często określany również jako Mid-Page Unit lub reklama MPU). Według Google Adsense to jeden z pięciu najskuteczniejszych rozmiarów banerów mobilnych, ale nie inaczej wygląda to również na komputerach, gdzie osiąga równie dobrą skuteczność.
Duża efektywność tego formatu na urządzeniach mobilnych wynika z tego, że przeważnie działa jak przerywnik strony. Scrollujesz witrynę, przewijasz duży fragment treści, a nagle widzisz reklamę.
Plusem rectangle jest to, że doskonale sprawdza się zarówno w przypadku reklam tekstowych, graficznych, jak i wideo. Nie są one inwazyjne, o ile oczywiście właściciel strony nie próbuje ich wyświetlać w wyskakującym okienku, które trudno jest zamknąć. Wykorzystywane z dbałością o doświadczenia użytkownika, bez przesadnej liczby grafik naraz, powinny być pozytywnie odbierane przez internautów.
Rectangle – ile wynosi klikalność?
Jeśli inwestujesz w SEO, to z pewnością interesuje Cię, ile wynosi klikalność wyników wyszukiwania z Twojej strony, co łatwo możesz zweryfikować dzięki danym z Google Search Console. W przypadku grafik reklamowych klikalność również odgrywa bardzo ważną rolę – zależy od formatu reklamy, jej jakości, dopasowania do treści witryny i nie tylko.
Jak to wygląda w przypadku rectangle i innych formatów graficznych? Ogromne znaczenie ma lokalizacja reklamy. Dokładnie ta sama w różnych częściach witryny może osiągać zupełnie inny wskaźnik klikalności. Oto, ile wynosi średni CTR różnych formatów reklamy graficznej według analizy Smart Insights:
- Medium rectangle (300×250) – 0,14% z wideo, 0,13% bez wideo.
- Large rectangle (336×280) – 0,21% z wideo, 0,33% bez.
- Half Page Ad (300×600) – 0,19% z wideo, 0,23% bez.
- Full banner (468×60) – 0,04% z wideo i tyle samo bez.
- Leaderboard (728×90) – 0,08% z wideo i tyle samo bez.
- Skyscraper (120×600) – 0,1% z wideo i 0,08% bez.
- Square Pop-up (250×250) – 0,16% z wideo i 0,14% bez.
- Wide Skyscraper (160×600) – 0,12% z wideo i 0,11% bez.
Jak widzisz, rectangle na tym tle wypada całkiem dobrze – jego popularność nie jest przypadkowa. Jeśli planujesz kampanie reklamowe, weź pod uwagę przetestowanie skuteczności tego formatu.