A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Segmentacja behawioralna

Segmentacja behawioralna – na czym polega?

Klienci, którzy kupują Twoje produkty mają zróżnicowane upodobania. Niektórzy wybierają daną markę ze względu na tradycję, inni sugerują się ceną, a jeszcze inni – korzystają z jej innowacyjnych rozwiązań. Tak jak różne są potrzeby, tak zróżnicowane jest zachowanie odbiorców na rynku względem marki. Wszystkie te elementy bada segmentacja behawioralna rynku. 

Segmentacja behawioralna

Zdj 1. Badanie zachowania odbiorców produktów i usług to segmentacja behawioralna

Źródło: https://pixabay.com/photos/girl-shopping-bags-standing-talking-2581913/

Segmentacja rynku, czyli podział odbiorców produktu lub usługi funkcjonujących na rynku to jeden z najważniejszych elementów prowadzenia działań marketingowych. Podziału można dokonać na różne sposoby. Przykładem jest demograficzna segmentacja klientów, która odnosi się do takich parametrów jak wiem, miejsce zamieszkania czy płeć odbiorców. Jednak podział może uwzględniać również kwestie zachowania klientów podczas zakupów. To segmentacja behawioralna. Co warto o niej wiedzieć?

Czym jest segmentacja behawioralna rynku?

Segmentacja behawioralna klientów to podział odbiorców ze względu na preferencje zakupowe i ukierunkowanie działań marketingowych tak, aby konkretne komunikaty do nich trafiły. Podział klientów pod kątem behawioralnym uwzględnia kilka różnych czynników. Które z nich należą do tych najważniejszych?

  • Zachowanie zakupowe – chodzi o kwestię szybkości decyzji, preferencji, pragnień, potrzeb i np. zakresu kupowanych przedmiotów.
  • Doświadczenia z produktem – opinia klienta na temat produktu, to czy produkt lub usługa uwzględniają jego potrzeby, a także poziom zadowolenia z użytkowania.
  • Lojalność wobec marki – utożsamianie się klienta z marką, korzystanie z jej usług w szerokim zakresie, odczucia w stosunku do konkurencji etc.
  • Częstotliwość i ilość zakupowa – czynnik wskazujący, jak często klienci robią zakupy w Twoim sklepie i z jaką częstością do Ciebie wracają.

Dzięki segmentacji behawioralnej rynku, możesz lepiej zrozumieć czym kierują się klienci podczas wybierania Twojego produktu, jakie są ich główne preferencje, kiedy podejmują decyzję o zakupie, a także jak dużą kwotę mogą wydać, aby zdobyć wyprodukowany przez Ciebie towar lub skorzystać ze świadczonych przez Ciebie usług.

Na czym polega segmentacja behawioralna? Jak ją zrealizować?

Analiza segmentacji behawioralnej opiera się na danych dotyczących częstotliwości dokonania zakupów, charakteru produktów, które kupują odbiorcy oraz reakcji odbiorców na poszczególne akcje marketingowe (np. pozytywny odbiór akcji obniżki cen na produkty związane z turystyką).

Segmentację możesz wykonać, zbierając też dane z ankiet, które wykonają klienci oraz z narzędzi zewnętrznych, jak np. Google Analytics. Dane te trzeba posegregować i odseparować, a także podzielić na konkretne segmenty. Segmenty możesz następnie dopasować do potrzeb swojej marki, korzystając z nich w razie wdrażania działań marketingowych. 

Segmentacja behawioralna – przykłady

Segmentacja behawioralna wykorzystywana jest, aby poprawić relacje z klientami, przywiązać ich do marki i zachęcić do dalszych zakupów. Jakie są przykłady zastosowania tego rodzaju narzędzia? 

Na podstawie segmentacji behawioralnej realizowana jest reklama behawioralna. To przekaz oparty na zebranych danych, dostosowany do potrzeb użytkownika. Jeżeli z badań wynika, że dla Twoich odbiorców najbardziej liczy się jakość produktu i jego zastosowanie, musisz w reklamie wskazać praktyczne aspekty wykorzystania danego towaru oraz podkreślić, że został on wykonany w oparciu o najlepsze materiały.

Segmentacja behawioralna

Zdj 2. Segmentacja behawioralna pozwala wdrożyć skuteczniejsze działania marketingowe

Źródło: https://pixabay.com/illustrations/e-commerce-shopping-basket-shopping-402822/ 

Segmentacja behawioralna stosowana jest również przy planowaniu akcji marketingowych np. promocji produktów skierowanych do stałych klientów. Np. klienci, którzy dokonują regularnych zakupów mogą liczyć na bon rabatowy lub dodatkowe bonusy, zachęcające do realizacji kolejnych transakcji. 

W segmentacji behawioralnej istotne jest również analizowanie potrzeb i zachowania odbiorców danej marki. Jeżeli Twoi klienci często korzystają z usług gastronomicznych, dobrym rozwiązaniem może być np. współpraca z restauracją i zaoferowanie zniżki na kolację za zakup Twoich produktów (i odwrotnie). To właśnie praktyczne zastosowanie segmentacji w formie behawioralnej.

Semcore

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów - oceń jako pierwszy!