A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Segmentacja geograficzna

Segmentacja geograficzna – co to jest?

Odbiorcy produktów i usług są coraz bardziej wymagający, a jednocześnie zróżnicowani. Różne grupy stawiają inne oczekiwania, a dostosowanie do nich strategii marketingowej jest niezbędne, aby Twoja firma osiągnęła sukces. Żeby to było możliwe, musisz dokonać segmentacji, czyli podziału odbiorców według danego kryterium. Jednym z nich jest lokalizacja. Zobacz, na czym to dokładnie polega.

Segmentacja geograficzna – co to jest?

Segmentacja rynku polega na dzieleniu danego sektora na mniejsze, jednorodne grupy konsumentów. Kryteria tego podziału mogą być różne i obejmować: wiek, część zakupów, zainteresowania czy styl życia. Wyróżnia się segmentację geograficzną, psychograficzną czy behawioralną. Pierwsza z nich skupia się na podziale rynku, biorąc pod uwagę lokalizację np. regiony, kraje czy miasta. Dzięki temu przedsiębiorstwa mogą uwzględnić specyficzne oczekiwania osób, które zamieszkują dany obszar. To konieczność – szczególnie w przypadku marek, które kierują ofertę do mieszkańców różnych krajów. Ludzie mieszkający w poszczególnych regionach świata mogą mieć różne normy kulturowe, używać innego języka, żyć w innym klimacie i mieć inną sytuację ekonomiczną. Dlatego też segmentacja klientów na takiej zasadzie jest niezbędna, aby strategię dostosować do tych odbiorców. Firma odzieżowa może zaprojektować zupełnie inne ubrania na poszczególne rynki, a sieć restauracji zaproponować inne potrawy czy też inaczej je przyprawić. 

Segmentacja geograficzna

Źródło: https://lh6.googleusercontent.com/WCWvNxsO1S2TFDzItaX8-Bb9IphjyUq8BDtfI6zJvb3enG-ncddfPYJDZ3t7txovCT_Y5LkREh4OW34NN8e1hCUWCBDurwtvQimvkBWRxNWGFrJvlIIZ685wV6klBViwg2BYPP1uv0AZCirDHMhMWb4

Dlaczego segmentacja geograficzna jest tak ważna?

Za wykorzystaniem jej przemawia wiele argumentów, a tak naprawdę stanowi ona jedyny słuszny wybór – przynajmniej dla marek, które kierują ofertę do klientów z różnych regionów. Nie musi to oznaczać wielu krajów – mogą to być części tego samego państwa. 

Oto, co ona zapewnia:

  • Dostosowanie przekazu do odbiorców z danego regionu – tworząc komunikaty, które są zgodne z lokalnym językiem, normami kulturowymi czy preferencjami, możesz nawiązać głębszy kontakt z odbiorcami i wzmocnić więzi z marką.
  • Odpowiednia alokacja zasobów – możesz skoncentrować zasoby marketingowe tylko na tych segmentach geograficznych, które dają największy potencjał sukcesu. To wpływa na wzrost ROI
  • Opracowanie lokalnych strategii marketingowych – dostosowanie oferty produktów, cen czy kanałów dystrybucji. Zwróć przy tym uwagę, że wiele systemów reklamowych, np. Google Ads, umożliwia geotargeting, czyli określenie lokalizacji użytkowników, którym mają się wyświetlać dane reklamy
  • Przewaga konkurencyjna – dzięki analizie każdego segmentu możesz odkryć luki rynkowe i opracować rozwiązania, którymi je pokryjesz. 
  • Względy sezonowe i klimatyczne – opracuj ofertę, biorąc pod uwagę pogodę w danej części świata w poszczególnych częściach roku. 
  • Zgodność z przepisami i regulacjami – dzięki segmentacji Twoja firma pozna regulacje obowiązujące w poszczególnych segmentach geograficznych i zapewni zgodność działań marketingowych z lokalnymi przepisami. 

Wykorzystanie danych o lokalizacji, czyli geomarketing, jest ważne w działaniach marketingowych. Wykorzystuj się je właśnie przy opisywanej segmentacji rynku. 

Segmentacja geograficzna – kryteria podziału

Do podziału rynku docelowego wykorzystuje się różne zmienne. Oto kilka najpopularniejszych:

  • Region, czyli po prostu według kraju, miasta, stanu czy regionu. 
  • Klimat – w jednej części świata pada śnieg, a w innej panują upały. Firma powinna zatem dostosowywać do tego swoją ofertę. Dzięki temu w danym okresie marka oferuje dokładnie to, czego oczekują klienci. 
  • Populacja, czyli wielkość rynku, zaludnienia danego regionu – mniejsze i większe populacje mogą wymagać innych taktyk marketingowych. 
  • Kultura – w różnych regionach świata obchodzi się inne święta i charakterystyczne są przy nich różne motywy i elementy. Należy to uwzględnić w kampaniach. 
  • Pochodzenie etniczne i religia – to ważne dla firm z różnych branż, np. spożywczej. W różnych częściach świata jadane są inne produkty. Działania marketingowe mogą być także dostosowane do elementów typowych dla świąt w danym regionie. 
  • Język – należy oczywiście mówić w języku odbiorców, ale są i takie kraje, gdzie warto prowadzić komunikację wielojęzyczną. 

Nie są to wszystkie zmienne, natomiast zdecydowanie warto je uwzględnić w przypadku większości biznesów, gdzie oferta kierowana jest do klientów z różnych regionów geograficznych.

Semcore

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów - oceń jako pierwszy!