Segmentacja geograficzna – co to jest?
Spis treści
Odbiorcy produktów i usług są coraz bardziej wymagający, a jednocześnie zróżnicowani. Różne grupy stawiają inne oczekiwania, a dostosowanie do nich strategii marketingowej jest niezbędne, aby Twoja firma osiągnęła sukces. Żeby to było możliwe, musisz dokonać segmentacji, czyli podziału odbiorców według danego kryterium. Jednym z nich jest lokalizacja. Zobacz, na czym to dokładnie polega.
Segmentacja geograficzna – co to jest?
Segmentacja rynku polega na dzieleniu danego sektora na mniejsze, jednorodne grupy konsumentów. Kryteria tego podziału mogą być różne i obejmować: wiek, część zakupów, zainteresowania czy styl życia. Wyróżnia się segmentację geograficzną, psychograficzną czy behawioralną. Pierwsza z nich skupia się na podziale rynku, biorąc pod uwagę lokalizację np. regiony, kraje czy miasta. Dzięki temu przedsiębiorstwa mogą uwzględnić specyficzne oczekiwania osób, które zamieszkują dany obszar. To konieczność – szczególnie w przypadku marek, które kierują ofertę do mieszkańców różnych krajów. Ludzie mieszkający w poszczególnych regionach świata mogą mieć różne normy kulturowe, używać innego języka, żyć w innym klimacie i mieć inną sytuację ekonomiczną. Dlatego też segmentacja klientów na takiej zasadzie jest niezbędna, aby strategię dostosować do tych odbiorców. Firma odzieżowa może zaprojektować zupełnie inne ubrania na poszczególne rynki, a sieć restauracji zaproponować inne potrawy czy też inaczej je przyprawić.
Źródło: https://lh6.googleusercontent.com/WCWvNxsO1S2TFDzItaX8-Bb9IphjyUq8BDtfI6zJvb3enG-ncddfPYJDZ3t7txovCT_Y5LkREh4OW34NN8e1hCUWCBDurwtvQimvkBWRxNWGFrJvlIIZ685wV6klBViwg2BYPP1uv0AZCirDHMhMWb4
Dlaczego segmentacja geograficzna jest tak ważna?
Za wykorzystaniem jej przemawia wiele argumentów, a tak naprawdę stanowi ona jedyny słuszny wybór – przynajmniej dla marek, które kierują ofertę do klientów z różnych regionów. Nie musi to oznaczać wielu krajów – mogą to być części tego samego państwa.
Oto, co ona zapewnia:
- Dostosowanie przekazu do odbiorców z danego regionu – tworząc komunikaty, które są zgodne z lokalnym językiem, normami kulturowymi czy preferencjami, możesz nawiązać głębszy kontakt z odbiorcami i wzmocnić więzi z marką.
- Odpowiednia alokacja zasobów – możesz skoncentrować zasoby marketingowe tylko na tych segmentach geograficznych, które dają największy potencjał sukcesu. To wpływa na wzrost ROI.
- Opracowanie lokalnych strategii marketingowych – dostosowanie oferty produktów, cen czy kanałów dystrybucji. Zwróć przy tym uwagę, że wiele systemów reklamowych, np. Google Ads, umożliwia geotargeting, czyli określenie lokalizacji użytkowników, którym mają się wyświetlać dane reklamy.
- Przewaga konkurencyjna – dzięki analizie każdego segmentu możesz odkryć luki rynkowe i opracować rozwiązania, którymi je pokryjesz.
- Względy sezonowe i klimatyczne – opracuj ofertę, biorąc pod uwagę pogodę w danej części świata w poszczególnych częściach roku.
- Zgodność z przepisami i regulacjami – dzięki segmentacji Twoja firma pozna regulacje obowiązujące w poszczególnych segmentach geograficznych i zapewni zgodność działań marketingowych z lokalnymi przepisami.
Wykorzystanie danych o lokalizacji, czyli geomarketing, jest ważne w działaniach marketingowych. Wykorzystuj się je właśnie przy opisywanej segmentacji rynku.
Segmentacja geograficzna – kryteria podziału
Do podziału rynku docelowego wykorzystuje się różne zmienne. Oto kilka najpopularniejszych:
- Region, czyli po prostu według kraju, miasta, stanu czy regionu.
- Klimat – w jednej części świata pada śnieg, a w innej panują upały. Firma powinna zatem dostosowywać do tego swoją ofertę. Dzięki temu w danym okresie marka oferuje dokładnie to, czego oczekują klienci.
- Populacja, czyli wielkość rynku, zaludnienia danego regionu – mniejsze i większe populacje mogą wymagać innych taktyk marketingowych.
- Kultura – w różnych regionach świata obchodzi się inne święta i charakterystyczne są przy nich różne motywy i elementy. Należy to uwzględnić w kampaniach.
- Pochodzenie etniczne i religia – to ważne dla firm z różnych branż, np. spożywczej. W różnych częściach świata jadane są inne produkty. Działania marketingowe mogą być także dostosowane do elementów typowych dla świąt w danym regionie.
- Język – należy oczywiście mówić w języku odbiorców, ale są i takie kraje, gdzie warto prowadzić komunikację wielojęzyczną.
Nie są to wszystkie zmienne, natomiast zdecydowanie warto je uwzględnić w przypadku większości biznesów, gdzie oferta kierowana jest do klientów z różnych regionów geograficznych.