Tożsamość marki - czym jest i w jaki sposób ją budować?
Na skróty
Dziś do budowania świadomości marki wśród klientów potrzeba czegoś więcej niż dobrych produktów. Te mogą zniknąć w całym zbiorze podobnych, niewyróżniających się dóbr dostępnych na rynku. Konieczne jest wpłynięcie na odbiorcę tak, aby zakodował on istnienie marki w przestrzeni publicznej. Pomocna może okazać się tutaj tożsamość marki. Co warto o niej wiedzieć? Jak wpływa na odbiór produktu lub usługi?
Zdj 1. Tożsamość marki to kierunek jej rozwoju i zasady, którymi się kieruje
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/deska-szko%C5%82a-marzenia-marka-2433982/
Tworzenie marki, czyli branding to nie tylko kreowanie jej nazwy, ale też budowanie jej historii. To istotne, bo niekiedy wystarczy spojrzeć na symbol, albo pomyśleć o konkretnych cechach, aby powiązać je z marką. Nie bez przyczyny np. nadgryzione jabłko kojarzy się z firmą Apple. To właśnie tożsamość marki, niezwykle istotny element strategii marketingowej, na którą pracuje się długi czas.
Czym jest tożsamość marki? Definicja
Tożsamość marki to sposób, w jaki dane przedsiębiorstwo chce pokazywać się odbiorcom i obraz, jaki chce u nich wypracować. Pojęcie to w marketingu znane jest także jako brand identity. Postrzegane jest jako zespół skojarzeń, symboli i odczuć, które powiązane są z daną marką. To cechy marki, jej wartości i wszelkie atrybuty odróżniające dane przedsiębiorstwo, produkt lub usługę od konkurencji.
To tożsamość sprawia, że klient może odróżnić jedną markę od drugiej, mimo, że obydwie tworzą produkty z tej samej branży, na równie wysokim poziomie. Im bardziej firma stawia na budowanie swojej tożsamości, tym więcej klientów może jej zaufać.
Elementy tożsamości marki – na co zwrócić szczególną uwagę?
Tożsamość marki to bardzo szeroki aspekt, który składa się z wielu elementów, wpływających na ostateczny obraz. Jak wspomnieliśmy, zbudowany jest na skojarzeniach, uwzględniając cechy działania przedsiębiorstwa i reprezentowane przez nią wartości. Co buduje tożsamość marki?
- Logo i kolorystyka
- Typografia
- Język komunikacji
- Estetyka wizualna
- Misja firmy
- Podejście do klienta i pracowników
- Wartości reprezentowane przez markę
Warto pamiętać, że budowanie marki to proces. Należy rozpocząć go od przeprowadzenia badań rynkowych potrzeb klientów. Istotne jest także analizowanie trendów rynku i działań konkurencji. Drugi etap to określenie osobowości marki. Chodzi o wskazanie cech, które naprawdę ją wyróżniają (np. budowa na rodzinnych wartościach).
Kolejnym elementem wykorzystywanym do budowy tożsamości jest analiza SWOT (szanse, zagrożenia oraz mocne i słabe strony). Po wszystkim możemy przejść do konkretów: opracowania spójnego wizerunku marki, definiowania jej tożsamości wizualnej i budowanie spójnej komunikacji na wszystkich kanałach. Jeżeli działania będą konsekwentne, wyniki będziemy mogli zauważyć w badaniach reakcji odbiorców.
Zdj 2. Tożsamość marki to jeden z elementów brandingu
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/marketing-cyfrowy-branding-8907752/
Tożsamość, a wizerunek marki – czy coś różni te pojęcia?
Niekiedy tożsamość marki i wizerunek marki są ze sobą łączone. Pojęcia te nie oznaczają jednak tego samego. Wizerunek stanowi efekt odbioru brandu na rynku. Tożsamość to natomiast narzędzie, które kreuje wspomniany wizerunek. Wizerunkiem można sterować, przygotowując plan wykreowania tożsamości.
Przykład? Marka może kreować się jako ekologiczna, nowoczesna i rodzinna. Stara się kłaść nacisk na te cechy, przygotowując plan tożsamości marki. Utożsamianie się z tymi cechami nie musi być jednak wiążące dla odbiorcy. Ten może widzieć markę jako ekologiczną i nowoczesną, ale nie rodzinną. Ta część wizerunku nie została uwzględniona.
Wizerunek jest więc faktycznym obrazem tego, jak postrzegana jest marka. Z kolei tożsamość jest spójna z oczekiwaniami przedsiębiorstwa. Idealnie jest, jeżeli wizerunek i tożsamość są jednolite. W takim przypadku możemy mówić, że tożsamość marki spełniła swoją rolę.
Tożsamość marki – dlaczego warto?
Tożsamość marki to istotny element, który wpływa na jej odbiór wśród klientów. Pozwala wykreować obraz przedsiębiorstwa, kładąc nacisk na cechy, które chcemy podkreślić. Umożliwia skuteczną walkę z konkurencją, ułatwia budowanie silnych relacji z klientem i zwiększenie rozpoznawalności marki na rynku.
Warto więc tworzyć tożsamość już na samym początku, aby korzystać z niej wraz z rozwojem biznesu. Tak właśnie rozwijała się Coca-Cola, wspomniany Apple, Ikea czy wiele innych marek, których tożsamość bardzo dobrze jest nam znana.