A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Web 2.0

Co to jest Web 2.0? Definicja i przykłady

W dobie błyskawicznie rozwijającej się sztucznej inteligencji coraz częściej mówi się o koncepcji Web 3.0. Ale teraz — przynajmniej od okolic 2005 roku — w sieci wciąż królują witryny spod znaku Web 2.0. Co to znaczy?

Web 2.0 — definicja

Web 2.0 to ukute jeszcze na początku XXI wieku określenie na serwisy internetowe, których podstawę stanowią treści tworzone przez użytkowników. Przykłady? Facebook, YouTube, Instagram, a nawet… Allegro. Śmiało do tej grupy można dodać także wiele aplikacji webowych i mobilnych — na przykład Airbnb czy Ubera.

O Web 2.0 po raz pierwszy pisał projektant i ekspert od UX, Darcy DiNucci — jeszcze w 1999 roku. Większą popularność to określenie zyskało jednak kilka lat później, dzięki Timowi O’Reily, organizatorowi Web 2.0 Conference — wydarzenia poświęconemu dyskusjom na temat ówczesnego stanu sieci WWW.

Warto od razu zaznaczyć — Web 2.0 nie odnosi się do zmian w działaniu czy strukturze World Wide Web; to tylko określenie na nową, zyskującą na znaczeniu filozofię twórców stron internetowych. Zgodnie z nią, serwis internetowy wcale nie musi sam dostarczać swoim odbiorcom treści (tak, jak robiły to na przykład tradycyjne portale informacyjne, które można było zaliczyć do Web 1.0) — zamiast tego, może po prostu stanowić dogodne środowisko dla użytkowników, aby ci sami tworzyli i dzielili się własnymi treściami.

Pojęcie Web 2.0 całkiem dobrze uchwyciło ducha czasów — bo przecież powstało tuż przed narodzinami YouTube’a i Facebooka; w momencie, gdy triumfy święcił MySpace, a blogosfera — wchodziła w ostatnią, trwającą do dziś fazę rozwoju. Wraz z wejściem na rynek smartfonów i tabletów, do Web 2.0 „podłączyły” się także aplikacje mobilne.

Najważniejsze cechy Web 2.0

O tym, czy daną stronę/aplikację można zaliczyć do grona serwisów Web 2.0 decyduje przede wszystkim wykorzystanie user-generated content — treści tworzonych przez użytkowników. Ale to nie jedyna cecha charakterystyczna dla tej filozofii; warto wymienić też:

  • rozwój rozbudowanych społeczności wokół popularnych portali;
  • możliwość wielokierunkowej komunikacji nie tylko na linii użytkownik-twórca portalu, ale także użytkownik-użytkownik;
  • ciągły, nieograniczony dostęp do treści;
  • większy wpływ użytkowników na kształt i funkcjonalność samych stron/aplikacji;
  • większe skupienie na doświadczeniach użytkowników — witryna internetowa ma być przyjazną przestrzenią, w której każdy użytkownik powinien móc się łatwo odnaleźć;
  • wzrost znaczenia multimedialności;
  • ograniczenie kosztów tworzenia treści;
  • znaczny wzrost zasięgu i szybkości rozprzestrzeniania się informacji;
  • wzajemna integracja serwisów internetowych, usług i aplikacji;
  • dostęp do rozbudowanych narzędzi umożliwiających tworzenie funkcjonalnych, zoptymalizowanych (także pod SEO) aplikacji i stron bez specjalistycznej wiedzy (przykład — WordPress).

Web 2.0 a pozostałe generacje internetu

Od połowy pierwszej dekady XXI wieku aż do teraz, filozofia Web 2.0 jest bez wątpienia królującym paradygmatem w sieci WWW. Wydaje się jednak, że wraz z rozwojem sztucznej inteligencji i innych technologii cyfrowych — na przykład wirtualnej rzeczywistości — jesteśmy coraz bliżej nowej rewolucji i wkroczenia w erę Web 3.0.

Porównajmy więc Web 2.0 do nowej koncepcji sieci WWW — oraz do internetu pierwszej generacji.

Web 2.0 vs Web 1.0 — pierwsza generacja internetu oparta była niemal w pełni na statycznych witrynach, zdolnych głównie do wyświetlania treści. Wymiana informacji była więc bardzo jednostronna (na linii twórcy strony-użytkownik); ograniczone były też możliwości wchodzenia w interakcje z innymi użytkownikami (zaczęły to zmieniać dopiero pierwsze czaty internetowe oraz, oczywiście, fora).

Web 2.0 vs Web 3.0 — następną generację sieci WWW niektórzy utożsamiają ze sztuczną inteligencją, choć tak naprawdę — będą ją tworzyć wszystkie technologie zdolne do samodzielnej analizy danych i dostosowywania treści pod potrzeby użytkowników. Wiele z nich już jest codziennością — wystarczy wspomnieć o algorytmach platform społecznościowych. Według ekspertów, w ramach Web 3.0 dużą rolę powinny odegrać środowiska wirtualne — wirtualna (VR) oraz rozszerzona (AR) rzeczywistość; na nowy poziom wejść może też integracja WWW z „internetem rzeczy” (IoT). Być może czeka nas rewolucja, jeśli chodzi o przechowywanie danych — które staną się bardziej rozproszone, mniej zależne od serwerów technologicznych gigantów. To jednak tylko prognozy — świat technologii cyfrowych zmienia się przecież niezwykle dynamicznie.

Semcore

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!