Co to jest Współczynnik zaangażowania (engagment rate)?
Na skróty
Facebook, Instagram, Twitter, YouTube czy TikTok – wszyscy doskonale wiemy, jak dużą popularnością cieszą się obecnie wszelkiego rodzaju media społecznościowe. Social media to jednak nie tylko interakcje ze znajomymi, filmiki-rolki i memy. To także nieoceniona platforma do promocji marki. Jednym z głównych wskaźników pomagających ocenić skuteczność kampanii reklamowej w mediach społecznościowych jest engagement rate. Czym jest i jak go obliczyć?
Wskaźnik zaangażowania (engagement rate) – co to?
Wskaźnik zaangażowania odnosi się do ilości interakcji użytkowników z treściami publikowanymi w mediach społecznościowych. Zaangażowanie odbiorców uwzględnia polubienia, komentarze, udostępnienia, kliknięcia w linki czy oznaczenia.
W praktyce wskaźnik zaangażowania engagement rate mierzy stopień, w jakim opublikowany post zainteresował odbiorców – to pozwala ocenić skuteczność działań marketingowych.
O engagement rate najczęściej mówimy w odniesieniu do takich platform jak:
- Facebook – tutaj interakcje obejmują polubienia i inne reakcje na posty, komentarze oraz udostępnienia;
- Instagram – oprócz polubień i komentarzy wskaźnik zaangażowania może mierzyć udostępnienia w relacjach;
- Twitter – engagement rate może odnosić się do polubienień, odpowiedzi na tweety i retweetów.
Każda z platform oferuje różne formy interakcji, ale cel engagement rate zawsze jest ten sam – ocenić, jak publikowane przez firmę treści angażują użytkowników.
Engagement rate – jak obliczyć?
Jak obliczyć engagement rate? Wskaźnik zaangażowania można obliczyć w prosty sposób, dzieląc liczbę interakcji (czyli sumę polubień, komentarzy, udostępnień itd.) przez liczbę wyświetleń danego posta lub liczbę obserwujących profil. Wynik wyrażony w procentach pokazuje, jak duży odsetek odbiorców aktywnie angażuje się w treść.
Wzór na obliczenie wskaźnika zaangażowania jest następujący:
(l.reakcji+l. komentarzy+ l. udostępnień) podzielona przez l. wyświetleń (lub l. obserwujących) a następnie pomnożona razy 100
Posłużmy się przykładem: Jeśli post na Facebooku miał 100 polubień, 50 komentarzy i 30 udostępnień, a liczba wyświetleń wynosiła 10 000, wskaźnik zaangażowania będzie wynosił 1,8%. Oznacza to, że 1,8% osób, które zobaczyły post, weszło z nim w interakcję.
Jak wykorzystać współczynnik zaangażowania?
Współczynnik zaangażowania to nie tylko liczba – to cenne narzędzie, które może pomóc w analizie skuteczności działań w social mediach. Wskaźnik zaangażowania umożliwia:
- monitorowanie efektywności kampanii – możesz sprawdzić, które posty generują najwięcej interakcji i dostosować przyszłe kampanie do preferencji odbiorców;
- lepsze targetowanie – analizując zaangażowanie użytkowników, można lepiej poznać swoją grupę docelową i dostosować treści tak, by bardziej odpowiadały ich oczekiwaniom;
- optymalizacja treści – ER pozwala zidentyfikować, jaki typ treści (wideo, grafiki, teksty) jest najbardziej efektywny, a który może wymagać poprawy;
- porównanie z konkurencją – możesz porównywać wskaźniki zaangażowania z innymi firmami w branży, a tym samym przekonać się, jak marka wypada na tle konkurencji.
Należy odpowiedzieć na jeszcze jedno pytanie: jaki właściwie wskaźnik zaangażowania jest dobry? Wiele zależy od branży, platformy społecznościowej czy Twojego targetu, niemniej współczynnik zaangażowania na poziomie powyżej 1% uznawany jest za dobry, a powyżej 3% – za bardzo dobry. Oznacza to, że ER 1,8% z naszego wcześniejszego przykładu jest wynikiem jak najbardziej zadowalającym.
Co zrobić, by poprawić engagement rate?
Poprawa wskaźnika zaangażowania wymaga ciągłej pracy nad treściami i strategią komunikacji. Przede wszystkim, staraj się tworzyć treści, które zachęcają do interakcji: zadawaj pytania, organizuj konkursy, publikuj ciekawe ankiety. Zadbaj też o regularność i personalizację komunikatów. Spersonalizowane treści, które odpowiadają na potrzeby i zainteresowania odbiorców, mają większą szansę na wzbudzenie zaangażowania.
Istotne jest też wykorzystywanie treści multimedialnych, takich jak filmy, grafiki czy infografiki, które są bardziej atrakcyjne dla odbiorców i często generują wyższe zaangażowanie. Ponadto zadbaj o interakcje z odbiorcami. Odpowiadanie na komentarze, prowadzenie dialogu z użytkownikami oraz szybkie reagowanie na ich pytania buduje pozytywne relacje i zachęca do dalszej aktywności.