Co to jest case study i jak je zrobić? Przykłady
Na skróty
Dobrze przygotowane case study jest jednym z najlepszych sposobów, aby przekonać potencjalnego klienta do współpracy z Twoją firmą. Dowiedz się, jak przygotować naprawdę skuteczne studium przypadku.
Case study — co to?
Case study — lub studium przypadku — to po prostu prezentacja zrealizowanego projektu. Od początku do końca; case study różni się bowiem od tradycyjnego portfolio tym, że przeprowadza odbiorcę przez proces realizacji danego projektu. Finalny efekt działań jest tylko zwieńczeniem całej prezentacji — w case study najważniejsze są kroki, które do tych efektów prowadzą i problemy, które zostały rozwiązane po drodze.
Dobre studium przypadku ma za zadanie przedstawić potencjalnemu klientowi:
- na czym — w praktyce — polega nasza praca;
- jak podchodzimy do rozwiązywania kolejnych problemów na drodze do realizacji zadania;
- jakie (wymierne) efekty przynoszą nasze działania.
Krótko mówiąc, case study pozwala klientowi „zajrzeć za kulisy” naszej działalności jeszcze przed rozpoczęciem współpracy — i daje pewne wyobrażenie o tym, w jaki sposób poradzilibyśmy sobie z jego projektem. Zamiast pustych obietnic czy suchych, pozbawionych kontekstu i niewiele mówiących osobom spoza branży danych, case study oferuje klientowi konkretną opowieść — która z natury będzie dla niego bardziej angażująca i wiarygodna.
Przykładowe case study — jakie może mieć formy?
Pomysłów na to, jak zaprezentować proces realizacji projektu jest wiele. Case study może mieć formę opisową — na dedykowanej stronie, w PDF-ie, a nawet… jako prezentacja PowerPoint. Można je zwizualizować za pomocą rozbudowanej (ale czytelnej) infografiki — lub angażującego materiału wideo. Coraz częściej pojawiają się także case studies w formie audio — podcastu, który klient może przesłuchać np. w drodze do biura.
Case study — jak zrobić?
Niezależnie od tego, na który format się zdecydujemy — struktura większości skutecznych case studies wygląda podobnie — i tak, jak we wciągającym opowiadaniu. Mamy więc:
- Wstęp — w którym przedstawiamy kontekst projektu — klienta, problemy, z którymi do nas trafił oraz cele, jakie sobie postawiliśmy przed rozpoczęciem realizacji.
- Rozwinięcie — gdzie wyjaśniamy, krok po kroku, jak przebiegała praca nad projektem. Jakie podjęliśmy działania, jakimi metodami się posłużyliśmy, z których pomysłów ostatecznie zrezygnowaliśmy, a które — udało się wdrożyć. Jeśli na etapie realizacji pojawiły się jakiekolwiek problemy — warto opowiedzieć, jak zostały rozwiązane.
- Zakończenie — w którym przedstawiamy efekty projektu — uzyskane przez klienta korzyści, poparte konkretnymi danymi oraz komentarzami (zarówno klienta, jak i wykonawcy).
Wszystkie elementy case study powinny być związane logicznym, czytelnym dla odbiorcy ciągiem przyczynowo-skutkowym — dzięki temu potencjalny klient będzie mógł łatwo wyciągnąć wnioski z naszej „opowieści” i odnieść dany przypadek do własnych problemów.
Mówiąc o problemach — to właśnie one powinny stanowić główny temat każdego case study. Przedstawianie kolejnych działań jest oczywiście niezwykle ważne — ale warto zawsze o nich pisać w odniesieniu do konkretnych problemów. Jeśli mówimy np. o optymalizacji technicznej strony pod kątem SXO — wyjaśnijmy, dlaczego musieliśmy podjąć takie działania i co wcześniej było „nie tak”. Jeżeli któryś z etapów realizacji nie służy bezpośrednio rozwiązywaniu problemów klienta — prawdopodobnie nie powinniśmy się na nim skupiać. To, dlaczego podjęliśmy konkretne kroki i co z nich wynika jest ostatecznie nieco ważniejsze od szczegółów ich realizacji.
A jak sprawić, by case study było dla odbiorcy czytelne i wiarygodne? Kilka podstawowych zasad:
- Do większości odbiorców najmocniej przemawiają twarde dane — dlatego też zawsze staramy się prezentować efekty pracy właśnie przy pomocy wykresów i statystyk. Oczywiście, warto je poprzeć eksperckim komentarzem — i ująć w ramach opowiadanej przez nas historii (pozbawione kontekstu liczby również nie mówią zbyt wiele).
- Unikamy branżowej terminologii — chyba że potrafimy ją w bardzo zwięzły sposób wyjaśnić. Case study musi być przystępne; tylko wtedy klient naprawdę może zrozumieć, jak wygląda nasz proces.
- Jeśli możemy, próbujmy zaangażować w tworzenie case study również naszego klienta — poprośmy go o ocenę efektów projektu i komentarz co do przebiegu współpracy. Tak zwane testimoniale będą dla potencjalnych partnerów wiarygodnym świadectwem naszych kompetencji.