Co to jest rozszerzenie AVIF? Zastosowanie na stronach WWW
Na skróty
Im szybciej działa Twoja strona, tym lepiej. Ma to wpływ na konwersję, czas przebywania w witrynie czy wskaźnik odrzuceń. Istotnym czynnikiem, determinującym płynność działania strony, jest waga plików graficznych. Z jednej strony powinny być zoptymalizowane pod względem rozmiaru, a z drugiej – atrakcyjne wizualnie. Efektywna kompresja budzi skojarzenia z formatem WebP, ale jest jeszcze inny – AVIF. Dowiedz się, co to jest i dlaczego warto z niego skorzystać.
AVIF – co to jest?
Według Google obrazy stanowią średnio ok. 60% rozmiaru danych potrzebnych do załadowania strony internetowej. Korzystając z AVIF, możesz zmniejszyć powierzchnię zajmowaną przez grafikę i przyspieszyć ładowanie witryny. Format ten został opracowany w 2019 roku przez organizację non-profit Alliance for Open Media (AOMedia). Projekt rozpoczęto w 2019 roku. AVIF zapewnia dużo skuteczniejszą kompresję niż inne popularne formaty grafiki – lepszą nawet niż WebP, opracowany przez On2 Technologies (markę wykupioną przez Google). Sam format od czasu wykupu jest rozwijany właśnie przez giganta z Mountain View.
Dlaczego AVIF może być pierwszym wyborem? Gdyż zdjęcia w tym formacie zajmują mniejszą powierzchnię niż JPEG, PNG, GIF czy WebP, z taką samą, a nawet lepszą, jakością.
AVIF kontra WebP – czym się różnią?
WebP szybko zdobył popularność, gdyż zapewniał atrakcyjną jakość grafiki, jednocześnie zdecydowanie zmniejszając rozmiar plików. To jednak nie oznacza, że zdominował internet. Z danych w3techs.com wynika, że korzysta z niego ponad 13% serwisów, przy czym wynik formatu PNG wynosi ponad 80%. Popularność AVIF jest jeszcze mniejsza – korzysta z niego tylko 0,2% analizowanych serwisów.
Źródło: https://w3techs.com/technologies/overview/image_format
Czy to oznacza, że nie ma sensu się na niego decydować? Zdecydowanie warto wziąć go pod uwagę, gdyż może to pozytywnie wpłynąć na pozycjonowanie Twojej witryny.
Jakie są kluczowe różnice między WebP a AVIF? Który format zapewnia lepszą kompresję?
- Szybsze ładowanie – plik w formacie AVIF zajmuje przeciętnie o 20-30% mniejszą powierzchnię. AVIF wykorzystuje technologię kompresji AV1, która jest bardziej zaawansowana i wydajniejsza. Potwierdza to poniższa grafika, która prezentuje to samo zdjęcie w różnych formatach.
Źródło: https://shortpixel.com/blog/avif-vs-webp/
- Skuteczniejsza kompresja – wyższa wydajność kompresji w AVIF skutkuje mniejszymi rozmiarami pliku obrazu, a to przyśpiesza ładowanie strony. Witryna osiąga lepsze wyniki Core Web Vitals. Taka optymalizacja grafik jest ważna dla SEO Twojej strony. Natomiast WebP może się lepiej sprawdzić, jeśli zależy Ci na bezstratnej kompresji.
- Format do serwisów społecznościowych – obrazy są ważnym elementem contentu w social media, gdzie jakość odgrywa kluczową rolę. AVIF, podobnie jak i WebP, zapewnia doskonałą grafikę, ale to ten drugi format generuje obrazy zajmujące mniej miejsca, które szybciej się ładują. Z drugiej strony AVIF jest wspierany przez popularne przeglądarki takie jak Google Chrome czy Mozilla Firefox (ale nie przez wszystkie), dlatego w serwisach społecznościowych preferowany jest format WebP.
Źródło: https://caniuse.com/avif
AVIF – czy to zawsze najlepszy wybór?
Ten format będzie optymalnym wyborem w wielu przypadkach, ale nie zawsze. Pamiętaj m.in. o tym, że jest stosunkowo nowy i jeszcze nieobsługiwany przez wszystkie przeglądarki. Wsparcie dla WebP wynosi ponad 95%, a dla AVIF – około 80%. Wadą tego rozwiązania są również koszty. Kodowanie AVIF jest nawet 10 razy droższe niż w przypadku JPEG. Do tego ten format nie obsługuje progresywnego ładowania, linia po linii od góry, aż będzie widoczny cały obraz na stronie. Ma to wpływ na to, jak wyświetlane są grafiki w przeglądarkach.
Kluczową zaletą AVIF jest wspomniana kompresja. Zapewnia atrakcyjną jakość obrazu przy znacznie zredukowanej powierzchni, dlatego sprawdza się znakomicie w przypadku stron WWW i aplikacji. To nie oznacza, że ten format nie ma konkurencji. Jest nią rozwijany JPEG XL, który zapewnia znaczną kompresję przy zachowaniu wysokiej jakości obrazu. W najbliższym czasie zainteresowanie nim może rosnąć.