Czym jest marketing społecznie zaangażowany?
Na skróty
Współczesne marki to nie tylko narzędzia do sprzedaży produktów i usług, zamkniętych w ściśle opracowanym trendzie. Aby dotrzeć do klienta, trzeba spełnić jego oczekiwania dotyczące działalności misyjnej, społecznej czy innej, zgodnej z poglądami i wartościami odbiorcy. Na tych aspektach funkcjonowania marki skupia się m.in. marketing społecznie zaangażowany (z ang. cause related marketing). Czym jest ten element promowania brandu?
Zdj 1. Marketing społecznie zaangażowany to element szeroko zakrojonych działań
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/deska-kreda-pomys%C5%82-koncepcja-4887880/
Zanim przejdziemy do wytłumaczenia pojęcia marketingu społecznie zaangażowanego, warto wyjaśnić ogólne pojęcie marketingu społecznego. Marketing społeczny to element, który skupia się na realizacji spraw dotykających problemów i spraw o charakterze społecznym (np. ekologia, walka z wykluczeniem cyfrowym, pomoc w kształceniu ubogiej młodzieży). Do realizacji celów wykorzystywane są narzędzia marketingowe. Wszystko to wchodzi w skład CSR (społecznej odpowiedzialności biznesu)
Marketing społecznie zaangażowany – co to takiego?
Elementem marketingu społecznego, ale jednocześnie częścią marketingu komercyjnego jest marketing społecznie zaangażowany, czyli cause related marketing (CRM). To forma pośrednia między działalnością czysto społeczną, a elementami nastawionymi na realizację celów komercyjnych (czyli na zysk).
Czym jest więc marketing społecznie zaangażowany? To istotne narzędzie tzw. społecznej odpowiedzialności biznesu, które zobowiązuje i angażuje marki do realizacji celów i misji, o których wspomnieliśmy na samym początku tekstu. Z jednej strony firma realizująca zadania CRM nastawia się na określony cel społeczny (np. rozwój edukacji ubogich dzieci), a jednocześnie poprawia swój wizerunek i umacnia się na rynku.
CRM polega na współpracy trzech podmiotów, czyli biznesu, organizacji pozarządowych oraz konsumentów. Działanie marketingu społecznie zaangażowanego przypomina zasadę win-win, w której każda strona jest zwycięska i otrzymuje to, czego oczekiwała.
Jak wykorzystać marketing społecznie zaangażowany?
Zacznijmy od tego, że cause related marketing opiera się na kompleksowo opracowanej strategii działania i współpracy z organizacjami zewnętrznymi. Pozwala na rozbudowanie swojej działalności biznesowej. Jakie korzyści przynosi?
- Poprawa ogólnego wizerunku przedsiębiorstwa w biznesie.
- Zwiększenie lojalności klientów i zadowolenia wśród kadry pracowniczej
- Zwiększenie potencjalnego zysku ze sprzedaży produktów.
- Budowanie świadomości marki wśród nowych i dotychczasowych klientów.
Marketing społecznie zaangażowany można wykorzystać na wiele sposobów. To skuteczne narzędzie do promocji całego przedsiębiorstwa i budowania jego wizerunku. Sprawdza się także w przygotowywaniu konkretnych kampanii promocyjnych dla określonych produktów. Może być długofalowym narzędziem lub sposobem na jednorazową działalność. Wiele zależy od przygotowanej strategii i planach działania.
Zdj 2. Kampania Microsoftu wspiera m.in. rozwój nauki w Afryce. To przykład CRM
Źródło: https://local.microsoft.com/pl/blog/investing-in-workforce-development-programs-in-south-africa/
Cause related marketing (CRM) – przykłady
Co może być przykładem na skuteczny marketing społecznie zaangażowany? Możliwości jest w tym przypadku bardzo dużo, zarówno dla mniejszych przedsiębiorstw, jak i dużych korporacji. Firmy, które nie mają zasobów na samodzielną organizację różnego rodzaju kampanii, mogą np. organizować zbiórki na rzecz fundacji, przekazywać część środków z zakupu na organizacje pozarządowe czy np. promować akcje organizowane przez różnego rodzaju stowarzyszenia i fundacje.
To oczywiście wersja podstawowa. Pracownicy firmy mogą też uczestniczyć w różnego rodzaju kwestach, promować akcje społeczne dotyczące równości płac czy pomocy osobom z niepełnosprawnościami. Marketing społecznie zaangażowany polega też na długofalowych akcjach skoordynowanych. Przykładem są akcje organizowane przez Apple i Microsoft. Giganci przekazują duże nakłady finansowe, szkoląc dzieci w regionach ubogich (np. w Afryce). W ten sposób budują pozytywny wizerunek marki, a także przygotowują wykwalifikowaną kadrę specjalistów, którą można zatrudnić później do swoich projektów.