Marketing 7P – czym jest?
Na skróty
W 1960 roku E. Jerome McCarthy po raz pierwszy sformułował koncepcję 4P. Zauważył, że zanim dany artykuł trafi do sprzedaży, trzeba dopracować kwestie związane z produktem, promocją, ceną i dystrybucją. Z czasem okazało się, że to nie wystarczy, aby odnosić sukcesy na dynamicznie rozwijającym się i konkurencyjnym rynku. Tak właśnie powstała formuła 7P. Czym jest i jakie ma znaczenie w marketingu?
Formuła 7P – na czym to polega?
Koncepcja 4P została przedstawiona w kultowej publikacji pt. „Basic Marketing: A Managerial Approach”. Często nazywana jest marketingiem mix i dotyczy czterech głównych elementów działań marketingowych firmy, czyli: produktu (product), ceny (product price), miejsca (place) i promocji (promotion). Dopracowanie tych wszystkich elementów jest podstawą do osiągnięcia sukcesu. Przykładowo, możesz mieć dobrą dystrybucję, promocję i produkt, ale wysoka cena skutecznie odstraszy klientów. Okazało się jednak, że takie podejście nie zapewnia oczekiwanych wyników przy aktualnej sytuacji rynkowej. Marketing 4P już nie wystarczy.
Wraz z pojawianiem się nowych wyzwań rynkowych eksperci zaczęli szukać sposobu na uzupełnienie klasycznej 4P. Koncepcja 7P, poza wymienionymi 4 elementami, obejmuje ponadto ludzi (people), procesy (processes) i dowody świadczenia usług (physical evidence). Za jej powstanie odpowiadają Bernarda Booms i Mary Bitner. Okazało się, że jest to skuteczniejszy model tworzenia strategii niż marketing mix.
Źródło: https://www.intotheminds.com/blog/en/marketing-mix/
Formuła 7P – z jakich składa się elementów?
Jak już wiesz, na formułę 7P składają się elementy marketingu mix, a do tego 3 dodatkowe. Przyjrzyjmy się im bliżej:
- Produkt – chodzi o decyzje związane z funkcjami danego artykułu, jego nazwą, opakowaniem, wyglądem czy składem. Aby produkt osiągał oczekiwaną sprzedaż, musi zapewniać odbiorcy realną wartość, spełniać jego oczekiwania i zaspokajać potrzeby.
- Cena – zależy od strategii przyjętej przez firmę. Nie musi wynikać wyłącznie z kosztów promocji i dystrybucji, ale również z sytuacji rynkowej. Obejmuje decyzje dotyczące ceny podstawowej, ewentualnych rabatów, a także możliwości finansowania zakupów.
- Promocja – obejmuje działania, za pomocą których informujesz klientów o produkcie i przypominasz o nim. Podejmowane są decyzje dotyczące działań reklamowych, public relations czy marketingu bezpośredniego. Wybierasz, czy zainwestujesz w SEO, reklamę zewnętrzną czy social media.
- Miejsce – w tym przypadku decyzje dotyczą kanałów dystrybucji, zarządzania zapasami czy magazynowania.
- Ludzie – chodzi o wszystkie osoby, które uczestniczą w procesie dostarczania klientowi produktu lub usługi. To od ich podejścia, zachowań i zaangażowania zależy, czy docelowo zainteresowany zdecyduje się na zakup. Osoby zaangażowane mają wpływ na to, jakie będą doświadczenia odbiorcy.
- Procesy – czyli wszystkie elementy, które mają wpływ na prawidłową obsługę klienta, dostarczenie produktu w odpowiednim miejscu i czasie. Obejmuje to m.in. atrakcyjną prezentację oferty, pomoc przy finalizacji transakcji, a także obsługę posprzedażową.
- Świadectwo materialne – to czynnik, który uwiarygodnia markę w oczach klienta. Chodzi o każdy element, który może wpływać pozytywnie na wizerunek. To przede wszystkim identyfikacja wizualna, strona WWW, wystrój sklepu czy logo.
Korzyści ze stosowania strategii 7P
Koncepcja 7P obejmuje wszystkie główne elementy, które wpływają na pozycję rynkową, umożliwiają pokonanie konkurencji i podołanie oczekiwaniom wymagających klientów. Przywiązując uwagę do wszystkich siedmiu wymienionych elementów, możesz:
- uzyskać przewagę nad konkurencją,
- być na bieżąco z trendami,
- wzmocnić aktualną pozycję na rynku,
- zwiększyć zasięg,
- zaangażować klientów i zwiększyć świadomość marki,
- rozwinąć sprzedaż,
- budować lojalność wobec marki.
Stosując się do zasad marketingu 7P, znacząco zwiększysz potencjał swojego biznesu!