Co to jest Double Opt-in?
Na skróty
Istnieją różne metody zapisywania użytkowników do listy mailingowej. Warto je znać, aby skutecznie przeprowadzać kampanie marketingowe. Eksperci, którzy zajmują się pozycjonowaniem stron www, wykorzystują zarówno Double Opt in, jak i Single Opt in. Sprawdź więcej informacji na temat tego pierwszego terminu. Dowiedz się też, jak powinna wyglądać wiadomość Double Opt-In.
Double Opt-in – co to jest?
Double Opt-In to inaczej proces potwierdzania subskrypcji. Po wpisaniu w formularz adresu e-mail zainteresowany otrzymuje na skrzynkę pocztową automatycznie wygenerowaną wiadomość z linkiem aktywacyjnym. Dopiero po kliknięciu w niego adres e-mail zostaje dodany do bazy.
Zdj. 1. Krok pierwszy zapisu do newslettera w Zara
Źródło: https://business.trustedshops.pl/blog/double-opt-in-single-opt-in
Zdk. 2. Krok drugi zapisu do newslettera w Zara
Źródło: https://business.trustedshops.pl/blog/double-opt-in-single-opt-in
Co oznacza Single Opt in?
Single Opt-In jest natomiast alternatywą dla Double Opt-in. W tym modelu osoba, która pozostawia swój adres e-mail w formularzu, jest od razu dopisywana do listy subskrybentów. Bez dodatkowego potwierdzenia. Metoda ta stwarza ryzyko zapisania się kogoś przez pomyłkę. Możliwe jest także dodanie do listy subskrybentów kogoś bez jego zgody.
Zalety oraz wady używania double opt-in
Do zalet Double Opt-in należy zwiększenie jakości listy subskrybentów. Double Opt-in sprawia, że lista mailingowa składa się wyłącznie z osób, które świadomie zdecydowały się na subskrypcję. Kolejnym atutem tego wariantu jest wyższe zaangażowanie użytkowników oraz poprawa reputacji domeny. Do wad zaliczyć można natomiast zmniejszenie liczby subskrypcji oraz konieczność implementacji dodatkowej funkcjonalności.
Podwójna opcja potwierdzenia zapisu jest bardziej bezpieczna dla użytkownika niż Single Opt-in. Użytkownik ma w takiej sytuacji pewność, że nikt nie podszyje się pod niego w żadnym formularzu i automatycznie jego adres nie wpadnie do bazy kontaktów firmy, o której nie ma nawet pojęcia.
Jak powinna wyglądać wiadomość Double Opt In?
Wiadomość do potencjalnego klienta powinna mieć jasno określony temat. Na przykład:
- “Potwierdź zapis do newslettera, aby być na bieżąco”.
Jednocześnie istotne znaczenie ma przejrzysty i czytelny layout. W wiadomości Double Opt-in konieczne jest także zawarcie konkretnych informacji na temat tego, kto oraz w jakim celu będzie przechowywać dane użytkownika.
Treść wiadomości Double Opt-in powinna być zwięzła i angażująca. Odbiorca maila musi zostać poinformowany o korzyściach, które wiążą się z kliknięciem w link i potwierdzić subskrypcję. Istotne elementy to również atrakcyjny pod względem wyglądu przycisk CTA (ang. Call to Action).
Zdj. 3. Przykład parwidłowo sformułowanej wiadomości Double Opt in
Źródło: https://freshmail.pl/blog/wiadomosci-potwierdzajace-w-modelu-double-opt/
Opcja wycofania zgodny
Twórca newslettera powinien dać użytkownikom możliwość bezproblemowego wycofania zgody na otrzymywanie wiadomości e-mail. Można to zrobić na przykład poprzez umieszczenie na końcu następującej informacji:
- „Masz możliwość zrezygnowania z subskrypcji w każdym momencie. Kliknij tutaj, aby nie otrzymywać od nas więcej wiadomości”
Jak zatem widzisz, zarówno proces rezygnacji z newslettera, jak i zapisu do niego powinien być prosty oraz intuicyjny.
Zapis do newslettera i aspekt prawny
Wiesz już, co to jest Double Opt-in. Jak natomiast odnosi się do tej kwestii prawo? Aby móc komuś wysyłać treści, musisz mieć na to zgodę. Jeżeli na liście są osoby, które nie potwierdziły chęci otrzymywania wiadomości, może to być przyczyną niemałych problemów. W takim przypadku osoba wpisana na listę bez własnej woli może podjąć kroki prawne.
Wiele na temat prawnych aspektów mailingu możesz dowiedzieć się od ekspertów z doświadczonej agencji marketingowej. Firmy takie zajmują się bowiem nie tylko SEO, ale znacznie szerszym zakresem działań.