Marketing sieciowy (marketing wielopoziomowy, MLM) – czym jest?
Na skróty
MLM, czyli marketing wielopoziomowy, to jeden z modeli biznesowych, pozwalających na niezależność w kierowaniu ścieżką kariery zawodowej. Czy marketing wielopoziomowy jest dla wszystkich? Czym jest i na czym polega, jak rozpocząć działalność, opierającą się na jego zasadach? Co oferuje i jakich umiejętności wymaga od osób zajmujących się tym sposobem zarabiania?
Źródło: https://www.pexels.com/pl-pl/zdjecie/retro-papier-pusty-karteczki-samoprzylepne-9052532/
Marketing sieciowy – czym jest i na czym polega?
MLM – co to jest? Z określeniem multi level marketing (MLM) lub Network marketing z pewnością zetknęło się wielu z nas. Network marketing – na czym polega, jaka jest jego definicja? Ten model biznesowy opiera się na sprzedaży różnych produktów i usług klientom przez przedstawicieli, którzy są od siebie niezależni i mogą docierać do klientów na różne sposoby. Najczęściej zrekrutowane osoby wykorzystują do zdobywania klientów własne kontakty (np. przedstawiając bezpośrednio ofertę wśród znajomych i innych osób, z którymi mają kontakt), wykorzystując do promocji sprzedawanych towarów social media itp.
Na pytanie, co to jest MLM, można odpowiedzieć, że to model biznesowy, w którym osoby sprzedające towary i usługi czerpią zyski z własnej sprzedaży oraz sprzedaży, dokonywanej przez inne, zrekrutowane przez nie osoby. Zarobki w tej strategii biznesowej są zależne od wielopoziomowej sprzedaży i rekrutacji.
Przypomina to piramidę finansową, przez co może budzić niezbyt korzystne skojarzenia. Jest jednak zasadnicza różnica pomiędzy marketingiem sieciowym a piramidą finansową. Wprawdzie struktura obydwu tych modeli jest podobna – nowi uczestnicy są rekrutowani przez tych na wyższych poziomach – tyle że w MLM sprzedawane są realne produkty i usługi, natomiast w piramidzie finansowej nie ma produktu, który można sprzedać, a tylko wpłaty od coraz to nowych osób, biorących udział w tym przedsięwzięciu.
Marketing sieciowy jest legalnym modelem biznesowym, choć dla bezpieczeństwa zawsze warto zweryfikować firmę, dla której się pracuje, choćby miała być to praca tylko dodatkowa. Działając w marketingu wielopoziomowym możesz sprzedawać np. kosmetyki, suplementy diety, chemię domową, artykuły AGD oraz wiele innych produktów, a także usługi.
Marketing sieciowy – od czego zacząć?
Jeżeli wiesz już, co to jest network marketing i interesuje Cię taki sposób na karierę zawodową, warto dowiedzieć się, jak wygląda ta działalność od początku. Network marketing – jak zacząć swoją przygodę z tym biznesem? Pierwszym krokiem jest znalezienie firmy, której produkty będziesz sprzedawać, warto też sprawdzić opinie o niej, żeby nie dać się wciągnąć w piramidę finansową. Po zarejestrowaniu się i zakupieniu pakietu startowego produktów firmy, stajesz się niezależnym przedstawicielem firmy, który zarabia na sprzedaży bezpośredniej. Branie udziału w szkoleniach, konferencjach, targach branżowych – może pomóc Ci w jeszcze skuteczniejszej sprzedaży produktów i usług.
Na początek można stworzyć sobie na własne potrzeby listę osób, którym zaprezentujesz sprzedawane produkty. Można zacząć od rodziny i znajomych, jak robią to choćby konsultantki marki Avon (będącego przykładem marketingu sieciowego), a potem rozszerzać swoje kontakty. Z biegiem czasu, gdy zaczniesz samodzielnie rekrutować kolejne osoby, będziesz zarabiać również na prowizjach od sprzedaży dokonywanej przez te osoby. Czy marketing sieciowy się opłaca? To zależy już od Twoich umiejętności sprzedażowych. Konkurencja jest dość duża i — niestety — nie każdy odnosi sukces, podejmując takie działania.
Plusy i minusy marketingu sieciowego
Marketing sieciowy ma wiele zalet i niestety parę wad. Ten sposób pracy wymaga pewnych umiejętności sprzedażowych i interpersonalnych, bez nich praca może być utrudniona.
Zalety marketingu sieciowego:
- elastyczny czas pracy;
- możliwość pracy z dowolnego miejsca;
- tworzenie własnej sieci przedstawicieli;
- możliwość wysokich zarobków przy dużych umiejętnościach sprzedażowych;
- brak konieczności wnoszenia dużego kapitału początkowego;
- kontakt z ludźmi.
Wady marketingu sieciowego:
- konieczność poświęcenia dużej ilości czasu i wysiłku na początkowym etapie;
- duża konkurencja;
- ryzyko małych zarobków;
- brak świadczeń pracowniczych, przedstawiciel sam sobie musi zapewnić i zorganizować wszystkie kwestie związane z pracą.
Skojarzenia z piramidami finansowymi negatywnie wpływają na pojęcie „network marketing”. Co to oznacza dla osoby rozpoczynającej taką działalność? Dla własnego bezpieczeństwa lepiej zawsze zasięgnąć opinii o firmie. Marketingiem sieciowym zajmują się takie firmy jak np. Avon, Mary Key czy Tupperware oraz wiele innych.
Autor wpisu: Henryk Tur