Czym jest up-selling?
Na skróty
Istnieją różne techniki sprzedaży. Każda z nich ma inny cel i opiera się na odrębnych metodach. Mimo to, wszystkie łączy wspólny mianownik, czyli cel, jakim jest generowanie większych przychodów. Prowadzisz sklep internetowy i chcesz wiedzieć, co to jest up-selling? W takim razie znajdujesz się w odpowiednim miejscu!
Czym jest up-selling? Definicja
Zastanawiasz się, czym jest up-selling? To popularna i skuteczna technika sprzedaży stosowana zarówno w sklepach tradycyjnych (stacjonarnych), a także w wersjach elektronicznych. Co to up-selling w praktyce? Tę technikę w języku polskim określa się jako „sprzedaż uzupełniającą”. Jak to działa? Bardzo prosto. Klientom proponuje się w nieco droższe odpowiedniki produktów niż te, które aktualnie używają. Ewentualnie potencjalnym konsumentom oferuje się asortyment z wyższej półki, aby sklep mógł wygenerować większy zysk.
Warto wiedzieć co to jest up-selling, zarówno prowadząc stacjonarny sklep, jak i e-commerce. Za pomocą tej techniki sprzedaży uda Ci się nie tylko osiągnąć lepsze wyniki finansowe, ale jesteś w stanie dodatkowo zaproponować klientom nieco lepsze rozwiązania (zwykle wyższa cena idzie w parze z jakością).
Przeczytaj także: SEO oraz SXO
Jak wdrożyć up-selling w e-commerce?
Skoro wiesz już, czym jest up-selling w teorii, warto nieco wspomnieć o jego wdrożeniu w obrębie sklepów internetowych. Sposobów jest bardzo wiele, natomiast przedstawiamy kilka skutecznych, a zarazem całkiem popularnych technik. Wyobraź sobie, że prowadzisz sklep internetowy, gdzie sprzedajesz telefony. Teraz podpowiem Ci, w jaki sposób możesz wdrożyć metodę up-sellingu.
Dyskretna podpowiedź
Bardzo często przeglądając sklepy online, możesz natrafić na zakładkę typu “Nasi Klienci Przeglądali Również”, gdzie zobaczysz różne propozycje asortymentu. Wyświetlane produkty wcale nie muszą być przeglądane przez innych użytkowników. Zakładka jest dyskretną podpowiedzią ukazującą, czym jest up-selling w sklepach online. Użytkownik być może wybierze przedstawiony (nieco droższy) produkt, zamiast tego, którym jest aktualnie zainteresowany.
Lista asortymentu w zakładce z produktem
Skoro użytkownik przegląda telefon komórkowy, warto zaprezentować mu inne, bardzo ciekawe opcje poniżej, na przykład pod opisem specyfikacji konkretnego urządzenia. Wówczas internauta z łatwością porówna parametry i być może wybierze nieco droższy, a zarazem lepszy odpowiednik.
Ostatnia szansa
Jeżeli dwie poprzednie propozycje nie przyniosły efektu lub uważasz, że nie sprawdzą się w Twoim sklepie internetowym, możesz jeszcze wdrożyć up-selling bezpośrednio przed złożeniem zamówienia. Gdzie? W zakładce z koszykiem! To właśnie tam znajdują się zapisane produkty. Najlepiej zrobić to w taki sposób, aby wyświetlana lista była spersonalizowana, czyli przedstawiała bardzo podobny (najlepiej droższy) asortyment. Być może użytkownik zmieni decyzję bezpośrednio przed dokonaniem zakupu?
Czy up-selling jest skuteczny?
Nie ulega wątpliwości, że up-selling jest niezwykle efektywną techniką sprzedażową. Należy jednak mieć na uwadze fakt, iż każdy użytkownik jest inny. Najczęściej up-selling sprawdza się w przypadku stałych i zaufanych klientów. Takie osoby wiedzą, że mogą liczyć na Twój sklep, dlatego są skłonni wydać nieco więcej. Znacznie trudniej przekonać do oferty nowego konsumenta.
Mając świadomość, czym jest up-selling, pamiętaj, że samo przedstawienie oferty to nie wszystko. Warto ukazać użytkownikowi korzyści płynące z wydania większej kwoty pieniędzy poprzez zakup lepszego produktu. Aktualnie z up-sellingu korzystają zarówno małe, jak i duże sklepy online. Ty również możesz wdrożyć tę technikę sprzedaży.
Przeczytaj także: Pozycjonowanie stron
Jest jeszcze cross-selling
Masz już wiedzę na temat tego, co to up-selling. Należy dodatkowo wspomnieć o tym, czym jest cross-selling. To również technika sprzedaży, ale opierająca się na innych założeniach. Bardzo często metody up oraz cross idą ze sobą w parze i oba rozwiązania wdraża się w sklepach stacjonarnych oraz wersjach online.
W Polsce cross-selling znany jest jako „sprzedaż krzyżowa”. Ta technika sprzedaży polega na oferowaniu klientom dodatkowych produktów. W praktyce to na przykład proponowanie akcesoriów do urządzeń elektronicznych, paska do spodni, czy kolorowych sznurówek do butów. Wdrożenie cross-sellingu buduje zaufanie i więź z użytkownikiem i ponadto zwiększa sprzedaż.
Również i w tym przypadku wdrożenie techniki w e-commerce nie jest trudne. Wystarczy zaprezentować użytkownikom zestawy lub dodatkowe akcesoria podczas przeglądania konkretnych produktów. Wówczas istnieje większa szansa, że internauta doda do swojego koszyka nieco więcej asortymentu. Wystarczy spojrzeć na duże sklepy internetowe, aby z łatwością spostrzec działania z zakresu cross-sellingu oraz up-sellingu. Pamiętaj jednak, że tego rodzaju techniki możesz zastosować także w małym e-commerce. Cross-selling często przeprowadza się na użytkownikach, którzy już dokonali zakupu. Informacje o ciekawych zestawach i dodatkowych produktach mogą być wysłane na przykład mailowo. Jeżeli opracujesz solidną strategię, możesz liczyć na pozytywne efekty.