Jak usunąć 404 error zgodnie z zasadami SEO?
4 min
4 min
Na skróty
Błąd 404 jest częstą informacją, którą wyświetla przeglądarka, gdy dany adres URL nie istnieje lub obecnie okazuje się niedostępny na serwerze. W efekcie użytkownik zamiast strony docelowej otrzymuje prostą informację o błędzie. Tego typu mankamenty (szczególnie błąd 404) mogą mieć negatywny wpływ na pozycjonowanie strony w organicznych (naturalnych) wynikach wyszukiwania. Jeżeli chcesz dowiedzieć się, jak zlikwidować 404 error zgodnie z najnowszymi zasadami SEO, koniecznie przeczytaj ten artykuł!
Błąd 404 jest sytuacją, w której przeglądarka internetowa nie może znaleźć serwisu pożądanego przez użytkownika. Powstaje to zwykle w wyniku zmian w witrynie dotyczących likwidacji konkretnych podstron lub rekonstrukcji adresów URL.
Error 404 ma negatywny wpływ na pozycjonowanie strony w organicznych (naturalnych) wynikach wyszukiwania, ponieważ oznacza, że link prowadzący do danej podstrony nie działa. Dla wyszukiwarek jest to sygnał, że właściciel nie aktualizuje serwisu na bieżąco lub zataja pewne informacje przed internautami oraz crawlerami. Skutkuje to często gorszymi wynikami SEO.
Wysoka liczba błędów 404 może również wpłynąć negatywnie na doświadczenia użytkowników. To z kolei skutkuje mniejszym czasem spędzonym na stronie, co przekłada się bezpośrednio na pozycje w wynikach wyszukiwania.
Warto również wspomnieć, iż błędy 404 maksymalizują wskaźnik odrzuceń (tzw. bounce rate), co zniechęca internautów do dalszego przeglądania strony internetowej. W konsekwencji mogą ją opuścić zdecydowanie szybciej bez dokonania pożądanej konwersji (np. zakupu produktu, udostępnienia treści w mediach społecznościowych lub wejścia na konkretną podstronę usługową).
W celu usunięcia błędu 404 zgodnie z zasadami SEO:
Najpierw należy ustalić, które podstrony w Twoim serwisie generują błędy 404. Możesz skorzystać z narzędzi do monitorowania stron, takich jak:
Po zidentyfikowaniu stron generujących błędy 404, warto poznać pochodzenie poszczególnych nieprawidłowości. Może to wynikać z różnych czynników, m.in.:
Po zidentyfikowaniu przyczyny błędu 404, należy podjąć odpowiednie kroki w celu usunięcia błędu. Jeśli error 404 występuje na skutek zmiany adresu URL, warto zaktualizować linki, tak aby prowadziły do nowych adresów. W przypadku usunięcia strony, można przekierować odnośniki do serwisu najlepiej odpowiadającego tematycznie danej domenie lub przywrócić usuniętą domenę.
Mapa strony XML (sitemap.xml) to plik, który przekazuje informacje o strukturze Twojej strony internetowej wyszukiwarkom. Warto ją skorygować w taki sposób, aby zawierała aktualne informacje o Twojej witrynie. Zwróć uwagę na aktualne adresy URL i informacje o usuniętych stronach.
Jeśli błędy 404 pochodzą z linków zewnętrznych, warto skontaktować się z właścicielami tych stron i poprosić o aktualizację odnośników, tak aby prowadziły do aktualnych adresów URL w Twojej witrynie internetowej.
Po wykonaniu wszystkich powyższych kroków, warto przeprowadzić testy, aby upewnić się, że błędy 404 zostały poprawione. Możesz skorzystać z narzędzi takich jak Google Search Console, aby sprawdzić, czy liczba błędów 404 na Twojej stronie internetowej została zmniejszona. Rekomendujemy również zdecydować się na darmowy audyt SEO wskazujący wady oraz zalety danego serwisu. Eksperci Semcore w tym przypadku udzielą również praktycznych porad odnośnie przyszłych wdrożeń.
Nie każdy błąd 404 wymaga likwidacji. Istnieją sytuacje, w których błąd 404 jest naturalnym wynikiem usunięcia lub zmiany treści na stronie i można go zostawić. Poniżej przedstawiamy przykłady.
Jeśli konkretne podstrony w Twoim serwisie zawierają treści, które nie są ważne lub nie mają wartości dla użytkowników, można je wykluczyć z indeksowania za pomocą pliku robots.txt. W tym przypadku błąd 404 nie ma znaczenia pod kątem SEO.
Jeśli strona została usunięta i po przekierowaniu nie występują zduplikowane treści, można pozostawić błąd 404. W tym przypadku warto jednak przekierować linki na stronę, która najlepiej odpowiada tematyce usuniętej strony.
Jeśli strona jest tymczasowo niedostępna z powodu konserwacji lub innych działań technicznych, błąd 404 prawdopodobnie wystąpi i nie trzeba go likwidować (nie wpłynie to negatywnie na SEO witryny). Można natomiast przekierować użytkowników na inną podstronę z informacją o tymczasowej niedostępności. Należy w tym przypadku skorzystać z przekierowania 302.
Nadmiar błędów 404 może wpłynąć negatywnie na postrzeganie Twojej strony przez użytkowników i wyszukiwarki, dlatego warto regularnie monitorować swoją witrynę w celu identyfikacji nadmiernie występujących errorów 404 i podejmować odpowiednie kroki, aby zminimalizować ich występowanie. Każda strategia SXO powinna uwzględniać zarządzanie błędami 404 w celu poprawy doświadczenia użytkowników, zwiększenia zaangażowania i poprawy wyników wyszukiwania.
Pamiętaj – umiejętne pozycjonowanie jest również związane z takimi detalami jak błędy 404, prawidłowa indeksacja oraz wdrożenia obejmujące techniczne SEO. Rozpoczynając współpracę z renomowaną agencją marketingową możesz być pewny długofalowych rezultatów (również po zakończeniu umowy pozycjonerskiej).
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.