Jak wyglądają poprawnie dodane parametry UTM?
3 min
3 min
Na skróty
Decyzje o wykorzystaniu budżetu na działania marketingowe powinny bazować na danych dotyczących skuteczności dotychczasowych kampanii. Dzięki zastosowaniu tagów UTM możesz dowiedzieć się m.in. które wpisy w social mediach były najbardziej efektywne, czy też ile razy były klikane poszczególne odnośniki w newsletterze. Czym są parametry UTM i jak prawidłowo z nich korzystać?
UTM (skrótowiec od Urchin Tracking Module) oznacza parametry, które dodaje się do adresu URL, aby uzyskać szczegółowe statystyki dotyczące odwiedzin danego adresu. Nie zapewni Ci ich Google Analytics ani inne narzędzia analityczne bez zastosowania tych UTM-ów. Załóżmy, że wysyłasz newsletter, a w nim znajdują się 3 odnośniki. Dzięki UTM dowiesz się, że to ruch pozyskany z tej kampanii, a nawet sprawdzisz, ile razy były klikane poszczególne linki.
Przede wszystkim za adresem strony powinien znaleźć się znak zapytania, po którym umieszcza się poszczególne tagi. Kolejne oddziela się znakiem &. Możesz dopisać 5 parametrów – nie ma znaczenia, w jakiej kolejności:
Oto przykładowy, otagowany URL:
https://semcore.pl/co-oznacza-disallow-w-robots-txt/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=promocjaswiateczna&utm_id=kampania04022024
Kolorem czerwonym oznaczony jest kod, który dostarczy danych o kampanii.
Nie musisz używać wszystkich tagów – skup się przede wszystkim na pierwszych trzech z wypunktowania, które są wymagane. Poszczególne adresy URL możesz tagować ręcznie, ale wtedy istnieje duże ryzyko popełnienia błędów. Dlatego skorzystaj z tego narzędzia: ga-dev-tools.google/campaign-url-builder/. Wystarczy wprowadzić w poszczególne pola adres URL i odpowiednie nazwy tagów. Przy każdym znajdziesz podpowiedzi, a otagowany link jest generowany automatycznie. Obowiązkowe pola są oznaczone gwiazdką.
Źródło: https://ga-dev-tools.google/campaign-url-builder/
Jeśli chcesz zbierać wiarygodne dane, na których możesz bazować, pamiętaj o ważnych regułach, których warto się trzymać:
Kluczowe, aby zespół znał zasady tagowania i wszyscy się do nich stosowali.
Tagowanie możesz również wykorzystać do zbierania danych na temat odwiedzin z wizytówki Google. Dzięki temu sprawdzisz, jakie efekty w postaci ruchu przynosi pozycjonowanie profilu. Jak to zrobić? Zaloguj się pod adresem business.google.com, wybierz odpowiednią wizytówkę, a następnie kliknij Edytuj profil.
Edytuj adres witryny na otagowany. Możesz użyć np. następującego: https://twojastrona.pl/?utm_source= google&utm_medium=profil_firmy_google&utm_campaign=przycisk”
Dzięki temu dowiesz się więcej na temat ruchu z Profilu Firmy Google, a dane znajdziesz oczywiście w Google Analytics.
Przedsiębiorca związany z branżą SEO od 2004 roku. Tworzy content o tematyce marketingu online, finansów, nieruchomości i podróży. Rozwija własne serwisy tematyczne.