Marketing wielopoziomowy – czym jest i komu jest potrzebny?
5 min
5 min
Na skróty
Marketing powinien być postrzegany jako filozofia biznesu, a nie jedynie sposób na jego promocję. Jeśli posiadasz własne przedsiębiorstwo i chcesz, żeby jego popularność nie słabła, musisz skupić się na całościowym działaniu tak, aby było ono konsekwentne i skuteczne. Wybór odpowiedniej ścieżki postępowania pozwoli na szybkie osiągnięcie celu, jakim są adekwatne do pracy zyski.
Marketing wielopoziomowy to sprzedaż produktów producenta za pośrednictwem dystrybutorów. W marketingu tego rodzaju sprzedaż polega na oferowaniu produktów w bezpośrednim kontakcie, pomijając media, czy inne drogi komunikacji pośredniej. Wyłącza się z tego stałe punkty sprzedaży detalicznej. Wydaje się to całkiem proste, jednakże w dobie mediów społecznościowych i reklamowania za ich pomocą wszystkiego, co możliwe, marketing wielopoziomowy wygląda na nieco przestarzały sposób na sprzedaż.
System MLM jest dla wszystkich przedsiębiorców, którzy oferują produkty nadające się do sprzedaży bezpośredniej. MLM to między innymi popularny sposób sprzedaży producentów kosmetyków, suplementów, czy też chemii domowej.
Kiedy sprzedajesz produkt dystrybutorowi, on zbywa go dalej, klientom. Dzięki temu tworzy się tak zwana sieć sprzedaży. Przedstawiciele handlowi, czyli dystrybutorzy mają oczywiście wolność w sposobie sprzedawania przekazanych im produktów, jednakże MLM opiera się przede wszystkim na bezpośrednim kontakcie z klientem. Według IPSOS kontakt bezpośredni jest wciąż najważniejszy, a świadczy o tym fakt, że wciąż trzy czwarte dystrybutorów skłania się do bezpośredniego kontaktu, jeśli chodzi o zakup konkretnego produktu lub usługi. Tym właśnie różnią się firmy działające z marketingiem wielopoziomowym od firm opartych na marketingu większości obecnie działających przedsiębiorstw.
MLM opiera się na sprzedaży poprzez telefon, czy też spotkania, a w niewielkim tylko stopniu poprzez firmową witrynę.
Na tej podstawie można sformułować krótki i jasny wniosek: struktura MLM to sieć dystrybutorów, czyli sprzedawców bezpośrednich.
To co istotne, to kwestia ciągłego poszerzania sieci dystrybucji produktu. Multi level marketing to również zatrudnianie coraz większej liczby dystrybutorów, którzy zarabiają na sprzedaży na podstawie prowizji.
Rekrutowanie nowych dystrybutorów, czyli tak zwanych konsultantów, jest stosunkowo proste. Proces ten nie wymaga od osoby zainteresowanej posiadania własnej działalności gospodarczej. Musi ona zarejestrować się na stronie przyszłego pracodawcy i zakupić określoną liczbę przedmiotów. Aby otrzymywać stały rabat i przywileje pozwalające na łatwiejszą sprzedaż, musi co miesiąc składać zamówienie na konkretną liczbę produktów. Jej wynagrodzenie opiera się na prowizji, a więc jest ona zmotywowana do konsekwentnej sprzedaży.
Sama rekrutacja jest szybkim procesem z minimalną ilością formalności. Dystrybutor po otrzymaniu pakietu startowego niemalże od razu może zacząć swoją sprzedaż, stając się kolejną częścią ogromnej sieci.
Każdy dystrybutor ma możliwość, czy raczej obowiązek zatrudniania pod sobą kolejnych konsultantów. Każda zatrudniona przez niego osoba pracuje na takiej samej zasadzie, co on sam, jednakże to dodatkowy zysk dla niego. W taki sposób MLM marketing rośnie, tworząc rozległą, bardzo skuteczną sieć sprzedaży bezpośredniej.
Zatrudniony dystrybutor musi co miesiąc sprzedawać coraz większą ilość produktów, aby otrzymywać stałe, wysokie rabaty, dzięki którym jego zyski będą wzrastać. Zwykle mamy do czynienia z dwoma sytuacjami. Konsultant traktuje pracę jako dodatkowy zarobek, jednocześnie pracując gdzieś na stałe, lub też konsultant stawia jedynie na MLM i skupia swoje główne zarobki właśnie na nim.
Do obowiązków konsultanta należy nie tylko sprzedaż produktów na odpowiednim poziomie, ale też utrzymywanie dobrych relacji ze stałymi klientami, rozszerzanie swojej sieci konsultantów, czy też ustalanie własnych priorytetów i planu działania. Wszystko, co robią, ma za zadanie wspierać ich w sprzedaży, dzięki której są w stanie osiągnąć założone zyski.
Osoby oferujące dalej produkty Twojej firmy, mogą je sprzedawać w dowolny sposób. Liczy się przede wszystkim efekt. Taki system jest dosyć motywujący, ponieważ wynagrodzenie dystrybutora opiera się w dużej mierze na liczbie sprzedanych produktów, a dokładniej mówiąc na prowizji ze sprzedaży tych produktów. Sprzedaż MLM może się więc opierać na:
Zaangażowany dystrybutor szybko znajdzie sposób, który będzie mu odpowiadał najbardziej. Czasami osiągnięcie założonego celu może być cięższe, a wtedy konsultacji sięgają po mocne, konkretne zagrywki, które niektórym mogą się wydawać agresywne. Są to jednak sytuacje, do których dojść nie powinno i każdy dystrybutor powinien działać w oparciu o dobry, a nie negatywnie odbierany marketing.
Oprócz prowizji najlepsi dystrybutorzy mogą liczyć na wynagrodzenie dodatkowe w postaci premii lub specjalnych bonusów. Zdecydowanie warto walczyć też o tytuł najlepszego konsultanta, który może liczyć zwykle na sporą nagrodę pieniężną. Premie te otrzymywane są za osiąganie konkretnego poziomu sprzedaży. Nie zawsze jednak są to pieniądze w czystej postaci. Dystrybutor może otrzymać też nagrodę rzeczową za właściwe wykonanie powierzonego mu zadania, na przykład w postaci spotkań, czy też różnego rodzaju eventów.
Nie należy zapominać o prowizji, którą otrzymuje konsultant od sprzedaży osób, które zdołał zatrudnić. Może to być lwia część zysku, jeśli dystrybutor ma pod sobą dużą liczbę konsultantów. Poza wszystkim istotną kwestią jest też regularne otrzymywanie zniżek na kupowane produkty, dzięki czemu zyski automatycznie się zwiększają.
MLM uważa się często za nielegalny lub nieetyczny. Taki rodzaj biznesu jest w Polsce legalny, o ile nie zalicza się do definicji piramidy finansowej.
Zalety opisywanego systemu sprzedaży są dosyć oczywiste. O ile Marketing wielopoziomowy opinie w sieci może mieć skrajnie różne, o tyle nie sposób odmówić mu kilku istotnych zalet, których nie ma się nigdzie indziej.
Otóż marketing wielopoziomowy to przede wszystkim poczucie posiadania celu. Tego rodzaju działalność pozwala na zmianę trybu życia na bardziej aktywny. Oczywiście praca tego rodzaju wymaga, aby dystrybutor posiadał określone cechy charakteru, takich jak konsekwencja, charyzma i przebojowość.
Aktywnie uczestnicząc w procesie dystrybucji produktów, które również samemu się sprawdza, daje poczucie misji. Warto pamiętać, że każde działanie w tej kwestii będzie wynagrodzone, jeśli tylko działalność będzie aktywna, a dystrybutor nie zrazi się początkowymi trudnościami i mniejszymi zyskami, które z miesiąca na miesiąc są coraz wyższe.
Drugą zaletą marketingu wielopoziomowego, jest niewątpliwie fakt, że może to być zarówno dochód główny dystrybutora, jak i dodatkowe źródło pieniędzy. Oznacza to, że może się on zajmować tym jedynie po godzinach, a wciąż zarejestruje zyski, jeśli działanie to będzie jakościowe. To pomoc w zbudowaniu finansowej niezależności, która w dzisiejszych czasach powinna być dla wszystkich priorytetem.
Trzecią zaletą, która wynika z poprzedniej, jest fakt posiadania dużej ilości wolnego czasu. Korzystając z planu działania i konsekwencji pracy na wysokim poziomie zaangażowania można być pewnym, że tego czasu wolnego będzie coraz więcej. Oczywiście na początku takiej drogi zawsze jest więcej obowiązków, które jednak z czasem zupełnie zmieniają swoją postać. Rozszerzając swoją własną grupę dystrybucyjną, można rozwijać się, powoli zmieniając swoje stanowisko, które z czasem pozwala na osiągnięcie prawdziwej niezależności finansowej.
Nie da się jednoznacznie stwierdzić, czy MLM jest opłacalny. Każde działanie marketingowe, które jest prowadzone w konsekwentny, rzetelny sposób da pozytywne efekty, jednakże nie zawsze da się prowadzić firmę, która opiera się tylko na jednym rodzaju marketingu. Każdy cel da się osiągnąć, warto jednak pamiętać o ciągłym aktualizowaniu wiedzy i szkoleniach pozwalających na poszerzenie umiejętności sprzedażowych.
Zatrudniając dystrybutorów i rozpoczynając pracę w trybie MLM warto zaopatrzyć się w świetnie dopracowany plan działania, który pozwoli na sprawną obsługę rekrutacji nowych dystrybutorów wraz ze stałym kontaktem z każdym z nich. Warto posiadać komórkę, która będzie odpowiedzialna za rozwiewanie ich wątpliwości i ciągłe wsparcie w postaci wiedzy i wspomnianych szkoleń. Podstawą jest oczywiście dobry kontakt, który zawsze i wszędzie będzie na firmę oddziaływał w pozytywny sposób.