Reklamy w internecie – jak efektywnie promować swoją firmę?
6 min
6 min
Na skróty
Reklama jest nieodłączną częścią marketingu. Jednak jej tradycyjna postać to obecnie zdecydowanie za mało, aby skutecznie wypromować firmę, zwłaszcza w obszarze online. Przemyślana strategia marketingowa musi uwzględniać również reklamy w internecie. Jak wybrać ich właściwe formy? Czy tego typu działania zawsze wiążą się z bardzo dużymi kosztami?
Marketing internetowy, inaczej e-marketing, daje firmom bardzo wiele możliwości promocji i rozwoju. Ułatwia dotarcie do szerszego grona odbiorców, budowę świadomości marki, kreowanie pozytywnego wizerunku oraz zwiększenie zysków poprzez wzrost sprzedaży produktów czy usług. Chcąc osiągnąć takie rezultaty, można stosować różne formy reklamy. Jedną z najbardziej popularnych jest ta w wyszukiwarkach, jednak dobrze sprawdzają się także inne, np. w mediach społecznościowych, wiadomościach e-mail czy w formie banerów wyświetlanych w witrynach.
Internet to odpowiedni obszar do promowania swojej działalności. Nie bez powodu mówi się, że firma, która nie ma nawet własnej strony www, nie istnieje. Sfera online stała się bardzo istotna i uwzględnienie jej podczas tworzenia strategii marketingowej jest niemal obowiązkowe. E-marketing przez cały czas się zmienia i rozwija, a tym samym pozwala na skuteczną promocję niemal każdego biznesu, niezależnie od wielkości czy branży. Jego podstawową zaletą jest to, że nawet przy ograniczonym budżecie można osiągnąć zamierzone cele, choć trzeba przy tym wykazać się kreatywnością i wiedzą (także na temat potencjalnych klientów, aby skutecznie do nich dotrzeć).
Promowanie firmy w internecie może odbywać się na różne sposoby. Stosowane w tym obszarze reklamy mają przede wszystkim zwiększać ruch na stronie www i zyski, jednak zwykle nie są to ich jedyne cele. Istotną rolę odgrywa tu też poinformowanie odbiorców o istnieniu marki, a w długofalowej perspektywie zapewnienie jej dużej popularności i zyskanie lojalnej społeczności.
Reklama w internecie ma różne formy. Do tych najbardziej popularnych należą:
W przypadku reklam w internecie ważne jest to, aby były dopracowane i przemyślane. Muszą one wysyłać komunikat, który jest zrozumiały do odbiorców. Równie istotne jest jego dostosowanie do wymagań i potrzeb potencjalnych klientów. Warto najpierw zadać sobie pytanie, do kogo ma trafić reklama, a potem ją stworzyć, uwzględniając każdy ważny szczegół.
Wciąż panuje przekonanie, że firma, która chce skutecznie wypromować się w internecie, musi być gotowa na bardzo duże wydatki. Tymczasem nie zawsze tak jest, choć to zależy od wielu czynników jak: indywidualne potrzeby przedsiębiorstwa, branża, zakres działań reklamowych czy wybór agencji. Starannie zaplanowane i realizowane działania SEO to zwykle koszt kilku tysięcy złotych, podobny lub nieco mniejszy budżet zaleca się w pierwszym miesiącu prowadzenia kampanii Google Ads. Dobrej jakości treści tworzone na potrzeby content marketingu czy e-mail marketingu także nie będą należeć do najtańszych, ponieważ ich przygotowanie wymaga dużo pracy. Niemniej inwestycja w reklamy w internecie jest opłacalna. Obecnie to głównie działania w sferze online decydują o sukcesie przedsiębiorstw. Wbrew pozorom samodzielne tworzenie i kierowanie reklamami nie zawsze okazuje się tańsze. Specjaliści mają wiedzę i niezbędne umiejętności do tego, aby efektywnie zarządzać kampanią i uzyskać możliwie najlepsze rezultaty nawet przy ograniczonym budżecie.
Jak pokazuje Raport Strategiczny IAB Polska „Internet 2020/2021”, w 2020 roku rynek reklamy online w Polsce osiągnął wartość ponad 5 mld złotych. Największą popularnością cieszyły się formaty displayowe oraz działania SEM. Najwyższy wzrost w porównaniu do poprzedniego roku odnotowały dwa segmenty, programmatic (zautomatyzowany sposób zakupu i sprzedaży powierzchni reklamowych) i mobile marketing bazujący na urządzeniach mobilnych. Przeprowadzone na potrzeby raportu badania pokazały, że internet dynamicznie się rozwija niezależnie od okoliczności, również takich jak pandemia. To powoduje, że coraz więcej firm interesuje się reklamą online, widząc w niej swoją szansę na wzrost popularności i dochodów.
Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na tego typu pytanie. W kwestii skuteczności i opłacalności internetowych komunikatów reklamowych (podobnie jak w przypadku ich kosztów) dużą rolę odgrywa m.in. branża czy potrzeby firmy. Uważa się, że efektywna reklama to ta, która umożliwia realizację wcześniej ustalonych celów. Oznacza to, że przed jej stworzeniem należy określić, dlaczego powstaje i co ma zapewnić firmie. Najczęściej jest to wzrost sprzedaży produktów lub usług. Jednak reklamy na stronach internetowych i te umieszczane w innych miejscach mogą również budować czy zwiększać świadomość marki. Nierzadko zachęcają one też użytkowników do regularnego odwiedzania witryny.
Niezależnie od wybranej formy reklamy internetowej cel zwykle jest podobny. Aby go osiągnąć, konieczne jest stworzenie komunikatu we właściwy sposób. Musi być nie tylko poprawny językowo, ale też zwięzły, jasny i konkretny. Dobra reklama internetowa jest przejrzysta, a przy tym dopasowana do odbiorców. Dlatego tak istotny jest tu dobór grupy docelowej. Zazwyczaj im jest ona węższa, tym lepiej, ponieważ komunikat trafi precyzyjnie do osób, którym rzeczywiście potrzebny jest dany produkt czy też usługa. Nie można zapomnieć o takich działaniach jak analiza konkurencji i sprawdzenie, co pozostałe firmy z branży mają do zaoferowania. To ułatwia zdecydowanie, w jakim kierunku powinna podążać reklama.
Inny ważny etap to wybór odpowiedniego kanału, co łączy się z definiowaniem grupy docelowej. Badając przyzwyczajenia i preferencje osób, do których ma trafić reklama firmy, można się przekonać, w jaki sposób korzystają one z internetu i gdzie najlepiej umieścić komunikaty. Nawet te najbardziej kreatywne i starannie przygotowane nie zapewnią oczekiwanych rezultatów, jeśli pojawią się w nieprzemyślanych miejscach. Z tego powodu skorzystanie z usług agencji SEO czy marketingowej jest dobrym rozwiązaniem. Specjaliści zapewnią pomoc na każdym etapie planowania i wdrażania internetowych reklam, również podczas mierzenia ich skuteczności.
Jedną z zalet reklam internetowych jest mierzalność efektów. Warto sprawdzać, jakie rezultaty zapewniają konkretne działania, aby przekonać się, czy są w pełni skuteczne. Wyznacznikiem efektywności jest ROI, czyli zwrot z inwestycji (Return On Investment). Pojęcie to przeważnie pojawia się w kontekście sprawdzania skuteczności Google Ads, niemniej można je wykorzystać także w stosunku do e-mail marketingu, social media marketingu i pozostałych form reklamy internetowej. ROI pozwala na analizę ogólnej skuteczności działań podejmowanych w zakresie e-marketingu i tego, jak wpłyną na zanotowany przez firmę wynik finansowy.
Wartość tego wskaźnika można przedstawić w postaci procentowej lub stosunku liczbowego, przyjmuje wartość dodatnią bądź ujemną. Jak ją obliczyć? W tym celu należy wykorzystać wzór:
ROI = zysk netto / koszt inwestycji x 100%
Jeżeli współczynnik okaże się niski, może to oznaczać, że koszty reklamy będą wyższe niż osiągnięty zysk. Wówczas kampania przyniesie firmie stratę i uzyskany zwrot z inwestycji będzie ujemny. Wskaźnik ROI jest brany pod uwagę podczas planowania działań marketingowych, ponieważ dzięki niemu można w rzeczywisty sposób zmierzyć zysk z wydatków, jakie zostaną poniesione podczas realizacji projektu.
Przy określaniu opłacalności wykorzystanych reklam zastosowanie znajduje inny wskaźnik, ROAS (Return On Ad Spend). To inaczej zwrot z nakładów na reklamę. Aby go obliczyć, uwzględnia się tylko budżet reklamowy i przychód wygenerowany przez działania reklamowe:
ROAS = przychód / koszt x 100%
Należy pamiętać, że w tym przypadku przychód jest przychodem brutto, a koszt to budżet wykorzystany do realizacji działalności reklamowej. Ponadto zaleca się, aby podczas analizy wskaźnika ROAS uwzględnić takie czynniki jak branża firmy i jej wielkość.
Sprawdzanie, czy reklamy w internecie są skuteczne, to istotna kwestia. Pozwala to na lepsze zaplanowanie całego budżetu, skupienie się na najbardziej opłacalnych działaniach reklamowych oraz osiągnięcie możliwie najwyższych zysków.
źródło: https://unsplash.com/photos/-UsJoNxLaNo
Źródła: