Co to jest advergaming w marketingu? Przykłady
Na skróty
Współczesny marketing sięga po różne możliwości reklam. Są marki, które korzystają z promocji outdoorowej, montując reklamy wielkopowierzchniowe lub naklejając plakaty. Inne idą całkowicie w promocję cyfrową, korzystając np. z możliwości stron internetowych i mediów społecznościowych. Te, które stawiają na innowacyjne formy reklamowania swoich produktów i usług powinny skorzystać z advergamingu. Co warto wiedzieć o tym rodzaju reklamy?
Zdj 1. Gaming to ciekawy sposób na promowanie produktów i usług
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/playstation-komputer-konsola-1845880/
Celem reklamy może być dotarcie do nowej grupy odbiorców, którzy są zainteresowani zakupem Twoich produktów lub usług. Jeżeli wyczerpałeś już standardową możliwość promowania własnej marki, warto pomyśleć o niekonwencjonalnych i bardzo nowoczesnych działaniach. Tego typu reklamą jest advergaming.
Advergaming – co to?
Advergaming to forma strategii reklamowej, w której do promocji danej marki, usługi lub produktu wykorzystywane są gry komputerowe lub gry wideo. Gry mogą być wykorzystywane we wszechstronny sposób, ale cel jest jeden – zwiększenie rozpoznawalności marki lub zainteresowania ofertą, a także zaangażowanie użytkowników w działanie marki. Istotna jest korelacja marki z pozytywnym odbiorem danej gry.
Co ważne, advergaming umożliwia dotarcie do nowej grupy odbiorców, którzy wcześniej nie byli zainteresowani skorzystaniem z usług lub produktów Twojej marki. Dotyczy to szczególnie (chociaż nie zawsze) młodszych odbiorców, gdyż to oni (statystycznie) częściej spędzają czas przy grach komputerowych. Ze względu na interaktywną formułę, gry reklamowe są angażujące i ułatwiają budowanie relacji między marką i odbiorcą. Robią to przy tym zdecydowanie bardziej efektywnie niż w przypadku tradycyjnej formy reklamy.
Advergaming – przykłady
Advergaming może mieć zróżnicowane formy i wykorzystywać różne projekty gamingowe. Jakie są trzy najpopularniejsze formaty reklam w grach?
- Gry stworzone specjalnie dla danej marki – zwykle są to niewielkie projekty, których fabuła oparta jest o koncept promowanej marki, jej usługi lub produkty. Fabuła może mieć formę edukacyjną (tzw. grywalizacja), wskazując na zalety oferty marki lub tłumacząc jak wykorzystywać produkty dostępne w jej asortymencie.
- Gry z elementami reklamowymi – w tym przypadku reklama jest wbudowana w grę, która nie ma związku z ofertą marki. Może mieć formę banerów w świecie bohatera gry, pojedynczej misji związanej z asortymentem marki itd. Zdarza się, że główny bohater jest powiązany z marką (np. jest pracownikiem danej firmy) albo produkty przedsiębiorstwa są po prostu obecne w wirtualnym świecie.
- Gry sponsorowane – to współpraca z twórcami gier, w których marka finansuje rozwój danego tytułu, opłaca pracę nad grą lub wspiera kampanię promocyjną, w zamian za swoje logo na materiałach reklamowych gry, udział w eventach promocyjnych i bycie częścią fabuły gry.
Co ciekawe, advergaming wcale nie jest reklamą, która pojawiła się w ostatnich latach. Już na początku XXI wieku np. do płatków czy serków dołączano płyty CD z grami edukacyjnymi, których celem była faktyczna promocja marki. Dziś takie wykorzystywanie gier do marketingu jest rzadziej spotykane. Marki tworzą raczej gry online (udostępniane na swoich stronach internetowych) lub są częścią fabuły gamingowej. Wiele marek reklamuje się w takich tytułach jak seria GTA czy Cyberpunk.
Zdj 2. Niegdyś swoją grę miał np. McDonald’s
Źródło: https://www.flickr.com/photos/jorgecaballerojimenez/6995874040
Zalety i wady advergamingu marketingowego
Do zalet advergamingu zaliczymy z pewnością możliwość dotarcia do nowej grupy użytkowników, innowacyjne i ciekawe techniki reklamowe, a także interakcję z odbiorcami produktów i usług. To narzędzie wszechstronne, umożliwiające wyjaśnienie użytkownikom, w jaki sposób działa marka. Ułatwia to zademonstrowanie odbiorcy zastosowania produktu lub usługi i wskazanie na jego zalety, bez konieczności udostępniania mu danego dobra w fizycznej formie.
Oczywiście, nie sposób pominąć wady tego rozwiązania. Przede wszystkim advergaming jest drogi. Nawet wykonanie mało angażującej gry jest droższe niż prowadzenie klasycznych działań marketingowych, nie wspominając już o reklamie w największych tytułach gamingowych. Poza tym advergaming nie zawsze trafi do określonej grupy odbiorców. Pamiętaj również, że wizerunek marki będzie powiązany z grą. Jeżeli ta będzie nieudana, użytkownicy uznają, że współpraca z firmą może być ryzykowna.