Co oznacza analiza heurystyczna w UX?
Na skróty
Nie każda aplikacja komputerowa jest użyteczna dla odbiorców. Zdarza się, że wykonany przez firmę program, strona internetowa lub inne oprogramowanie jest nieprzyjazne, mało intuicyjne i odrzuca użytkowników. Analiza heurystyczna UX pomaga w dopasowaniu aplikacji do potrzeb osób, które będą z niej korzystały. Co w praktyce oznacza to pojęcie? W jaki sposób może wpłynąć na kwestię user experience?
Zdj 1. Analiza heurystyczna może pomóc w rozwoju własnej firmy
Źródło: https://pixabay.com/photos/laptop-typing-working-pink-woman-8499942/
Czym jest heurystyka? To umiejętność odnajdywania nowych związków i powiązań między istniejącymi faktami. Ma ogromne znaczenie w wielu dziedzinach np. w detektywistyce. Co ciekawe, sprawdza się również w tworzeniu nowoczesnych systemów cyfrowych i stron internetowych. Szczególnie pod kątem ich walorów użytecznych.
Analiza heurystyczna – co to znaczy?
Analiza heurystyczna została opracowana przez dwóch badaczy działających w rozwijającym się dopiero sektorze aplikacji komputerowych. W 1990 roku Jakob Nielsen i Rolf Molich opublikowali przełomowy artykuł “Improving a Human-Computer Dialogue”, który wpłynął na rozwój tego sektora i do dziś ma niebagatelne znaczenie w tworzeniu różnego rodzaju oprogramowania i stron www.
W praktyce, ocena heurystyczna polega na zbadaniu użyteczności aplikacji. Służy do wykrywania problemów związanych z użytecznością interfejsu użytkownika w danym projekcie. Do oceny używa się heurystyk różnego rodzaju, umożliwiających zidentyfikowanie słabości interfejsu.
Jak analiza heurystyczna może wpłynąć na UX?
W praktyce analiza heurystyczna daje ogromne możliwości pod względem weryfikowania przydatności danej aplikacji czy strony internetowej i jej walorów praktycznych, przygotowanych z myślą o użytkownikach. Umożliwia skuteczne zweryfikowanie tego, czy dany cyfrowy produkt sprawdzi się nie tylko pod kątem funkcjonalności, ale także pod kątem czytelności jego interfejsu i zrozumiałości z przeznaczeniem dla klientów.
Dlaczego warto przeprowadzić analizę heurystyczną w UX?
- Pozwala na wczesne wykrycie błędów w interfejsie, przed zaimplementowaniem produktu w działaniu.
- Ułatwia dopasowanie gotowej aplikacji lub strony internetowej do potrzeb odbiorcy, uwzględniając jego preferencje.
- Sama analiza jest szybka i nie wymaga zaawansowanych narzędzi sprawdzających.
Zdj 2. Dzięki heurystyce może wykryć np. błędy w aplikacjach
Źródło: https://pixabay.com/photos/laptop-workstation-browsing-tablet-1483974/
Analiza heurystyczna umożliwia stosunkowo prostą analizę strony pod kątem weryfikacji, dlaczego użytkownicy generują wysoki współczynnik odrzuceń (brak interakcji ze stroną, po jej otwarciu) oraz z jakiego powodu wskaźnik konwersji jest tak niski (użytkownik nie realizuje celu strony internetowej lub aplikacji tj. nie kupuje, nie zamawia usług, nie korzysta z oferty strony internetowej).
Pamiętaj, że analiza heurystyczna weryfikująca założenia UX nie jest jedyną odpowiedzią na pytania dotyczące działania aplikacji i strony internetowej. Warto też, aby wyniki takich prac zobaczył ekspert w dziedzinie marketingu, który zweryfikuje wskazane tam elementy i dokona poprawnej analizy wartości użytkowych UX.
Jak przeprowadzić analizę heurystyczną? Na co zwrócić uwagę?
Przeprowadzenie analizy heurystycznej opiera się na dziesięciu zasadach heurystyki Nielsena. Podczas sprawdzania strony pod kątem heurystycznym, musisz sprawdzić, czy dany produkt cyfrowy spełnia wszystkie dziesięć kryteriów. Jeżeli nie – popraw te, które nie są dopasowane do odbiorcy.
Jak brzmi dziesięć zasad heurystyki Nielsena?
- Pokazuj status systemu
- Zachowaj zgodność pomiędzy systemem a rzeczywistością
- Daj użytkownikowi pełną kontrolę
- Trzymaj się standardów i zachowaj spójność
- Zapobiegaj błędom
- Pozwalaj wybierać zamiast zmuszać do pamiętania
- Zapewnij elastyczność i efektywność
- Dbaj o estetykę i umiar
- Zapewnij skuteczną obsługę błędów
- Zadbaj o pomoc i dokumentację
Krok po kroku sprawdzaj, czy Twoja strona lub aplikacja daje np. pełną kontrolę użytkownikowi, jest pozbawiona błędów i estetyczna. Pamiętaj, że wyłącznie bardzo krytyczne podejście do przygotowanej witryny może przynieść wymierne efekty. Jeżeli nie masz takiego podejścia, zleć przeprowadzenie analizy heurystycznej specjalistom.