Billboard reklamowy — co to jest i czy jest to skuteczna forma reklamy?
Na skróty
W naszym słowniku skupiamy się z reguły na marketingu internetowym; warto jednak pamiętać, że nawet w scyfryzowanym świecie reklama outdoorowa potrafi być bardzo skuteczna. Dlaczego promowanie marki za pomocą billboardów wciąż działa?
Co to jest billboard reklamowy?
Billboardy są chyba najbardziej oczywistą formą reklamy outdoorowej (OOH — out of home). Zaliczamy do nich zarówno tablice z drukowanymi reklamami, jak i nowocześniejsze billboardy cyfrowe. Umieszcza się je w miejscach o stosunkowo dużym natężeniu ruchu: w centrach miast, przy autostradach i głównych miejskich arteriach — ale też na budynkach czy wiatach autobusowych. W skrócie — wszędzie tam, gdzie możemy liczyć na uwagę przechodniów i kierowców.
Klasyczne i cyfrowe billboardy — reklama zewnętrzna ma różne formy
Obecnie wyróżnia się przynajmniej kilka formatów billboardów — wcale nie musi być to standardowa, wielkoformatowa tablica z przyklejoną reklamą, choć… wciąż pozostają one najpopularniejsze. Jednak nawet wśród „klasycznych” tablic można zauważyć pewną zmianę trendu — bo coraz częściej w przestrzeni miejskiej widuje się mniejsze billboardy wbudowane w przystanki autobusowe czy stawiane bezpośrednio na chodnikach.
Zdj 1. Billboardy z panelami słonecznymi? Też możemy je spotkać.
Źródło: cityboard.online
Billboardy nie uniknęły także cyfryzacji. Tablice ze zmieniającymi się reklamami, animowanymi grafikami lub materiałami wideo (takie jak w wielu multipleksach!) coraz częściej zastępują te drukowane. I nic dziwnego, bo nie tylko skutecznej przyciągają uwagę odbiorców, ale są też na dłuższą metę… tańsze. Można w nie też dość łatwo wpleść elementy interaktywne — na przykład instalując ekrany dotykowe lub wyświetlając kody QR.
Zdj 2. Królestwem billboardów cyfrowych jest oczywiście nowojorskie Times Square.
Źródło: en.wikipedia.org/wiki/Digital_billboard
Dlaczego billboardy są skuteczną formą reklamy?
Jednak nawet gdyby tych cyfrowych nowinek nie było, reklama zewnętrzna w formie tradycyjnych billboardów wciąż stanowiłaby idealne uzupełnienie digital marketingu (np. działań SEO). Co więcej, w niektórych kontekstach byłaby… po prostu skuteczniejsza.
I tak też jest. Billboardy mają swoje trzy ważne zalety.
1. Billboardy angażują odbiorcę — i nie da się ich pominąć
Reklamę w internecie da się zablokować przy pomocy adblocka, oznaczyć jako nieinteresującą lub, po prostu, przewinąć.
Dobrze ulokowanego billboardu zignorować się nie da. Stawiając swoją billboard na ściance przystanku autobusowego w centrum Poznania czy przy autostradzie A2 masz pewność, że przynajmniej na kilka sekund przyciągnie uwagę znacznej części poruszających się tamtędy osób. A to już może wystarczyć, aby Twoja marka lub produkt zapisał się w ich świadomości.
Ciekawostka: według przeprowadzonego kilka lat temu badania Nielsena (OOH Most Effective in Driving Online Activity) spośród wszystkich form reklamy offline to właśnie billboardy mają największy wpływ na ruch na stronach marki w sieci. Niech to świadczy o ich skuteczności.
2. Kampanie OOH można bardzo efektywnie targetować
Bardzo często mówimy o tym, jak wiele opcji targetowania kampanii reklamowych daje Google Ads czy narzędzia Facebooka i Instagrama. Te możliwości zostały w ostatnim czasie co prawda ograniczone — choćby ze względu na zablokowanie third-party cookies przez najpopularniejsze przeglądarki — ale wciąż stanowią potężne narzędzie w rękach marketerów.
Kampanie outdoorowe też da się targetować — i to bardzo skutecznie; wystarczy zrozumieć, w jakich miejscach na co dzień pojawiają się Twoi potencjalni odbiorcy. Do innych grup dotrzesz stawiając swój billboard w okolicach uniwersyteckiego kampusu, a do innych — w warszawskim „Mordorze”. Efekty może dać także zaprojektowanie kampanii lokalnej, skupiającej się wyłącznie na mieszkańcach danego miasta lub dzielnicy (w podobny sposób działa pozycjonowanie lokalne stron).
3. Billboardy legitymizują markę w oczach potencjalnych klientów
I wreszcie — marki, które istnieją w przestrzeni publicznej (a nie tylko wirtualnej) są z zasady postrzegane jako silniejsze, godne zaufania.
To bardzo istotne, jeśli chcesz zapisać się w szerszej świadomości. Kampanię na Facebooku jest dziś w stanie poprowadzić, z pewną pomocą, praktycznie każda firma. Kampanie outdoorowe kojarzą się raczej z dużymi markami, dysponującymi większymi zasobami. W praktyce nawet stosunkowo mała marka może umieścić swój billboard w centrum Warszawy czy Krakowa — trzeba tylko się na to odważyć. Być może uda Ci się w ten sposób wpisać swoją markę na dłuższy czas w krajobraz miasta, co na pewno zbuduje pozycję Twojej marki w porównaniu z czysto digitalową konkurencją!