Co to jest Crawlability?
Na skróty
Crawlability to jeden z kluczowych elementów, decydujących o widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Jeśli chcesz, by treści były skutecznie indeksowane przez wyszukiwarki, warto zrozumieć, co wpływa na to, jak boty przeglądają witrynę i jak możesz to zoptymalizować.
Crawlability to zdolność robotów, takich jak te należące do wyszukiwarek (np. Googlebot), do uzyskiwania dostępu do stron i zasobów witryny. Wspomniane roboty, tak zwane Crawlery odpowiedzialne są za wejście na stronę i przeskanowanie zawartości, przeanalizowanie struktury, danych, kodu. Dzięki temu mogą one zrozumieć, jakie informacje znajdują się na danej stronie i jak powiązane są one z innymi stronami w witrynie.
Crawlability odgrywa kluczową rolę w SEO, ponieważ tylko strony dostępne dla crawlerów mogą być analizowane, zindeksowane i ostatecznie wyświetlone w wynikach wyszukiwania.
SEO crawlability – dlaczego jest tak ważne?
Crawlability jest kluczowe dla każdej witryny, która chce pojawiać się w wyszukiwarkach. Tylko strony, które są możliwe do przecrawlowania i zeskanowania, mogą zostać „odkryte” i zindeksowane przez Google. Strona nie może zostać poprawnie zindeksowana bez wcześniejszego crawlowania. W rzadkich przypadkach Google może zindeksować sam URL na podstawie tekstu URL-a i anchor text linków zwrotnych, jednak tytuł strony i opis nie będą wtedy widoczne w wynikach wyszukiwania. Jest to zatem absolutnie podstawowy i kluczowy aspekt, który powinna spełniać strona internetowa, która chcemy pozycjonować.
Crawlowanie, a indeksowanie
Te dwa pojęcia mogą być podobne, spróbujmy więc nieco to rozjaśnić. Crawlability to zdolność wyszukiwarki do uzyskania dostępu do strony internetowej i przeszukania jej treści. Indexability oznacza zdolność wyszukiwarki do analizowania zindeksowanej treści i dodania jej do swoich wyników.
Strona może być crawlable (możliwa do przeszukania), ale nie indexable (nie może zostać dodana do indeksu). Przykładowo jest to strona oznaczona tagiem „noindex”. Roboty wyszukiwarki mogą przejrzeć jej zawartość, ale tag „noindex” sprawi, że nie pojawi się w wynikach wyszukiwania.
Przeszkody i ograniczenia dla crawlerów
W przypadku podstron, istotnym elementem jest uwzględnienie strony w mapie witryny i posiadanie linków wewnętrznych – nie spełniając tych kryteriów robot wyszukiwarki może jej nie znaleźć. Kolejnym czynnikiem są linki nofollow, ponieważ Googlebot nie podąża za linkami z tym atrybutem.
Istotny jest również plik robots.txt, ponieważ określa, które części witryny mogą być crawlowane, a które są zablokowane. W przypadku niektórych typów podstron nakłada się celową blokadę przed crawlowaniem, celem uniknięcia jej indeksacji (np. dlatego, że nie wnosi żadnej wartości).
Dodatkowymi ograniczeniami dostępu mogą być systemy logowania, blokowanie określonych agentów użytkownika lub adresów IP, mogą uniemożliwiać robotom dostęp do stron.
Crawlability, a zduplikowane podstrony
Gdy roboty wyszukiwarek napotykają wiele stron o tej samej lub bardzo podobnej treści, zużywają czas i zasoby na przeszukiwanie i analizowanie tych duplikatów, zamiast indeksować inne unikalne strony. To może ograniczyć crawlowanie ważnych stron oraz pogorszyć wyniki SEO, gdyż wyszukiwarki mogą mieć problem z określeniem, którą wersję strony powinny zindeksować lub wyświetlić w wynikach wyszukiwania. Aby nie wpaść w tę pułapkę, należy starannie przeanalizować strategię rozwoju treści na stronie oraz pamiętać o stosowaniu tagu Canonical, który ułatwi robotom zrozumienie i interpretację intencji danej podstrony.
Crawlability, a mapa witryny
Struktura i jakość mapy witryny (sitemap) mają istotny wpływ na crawlability. Mapa witryny, czyli plik XML z listą ważnych stron, pomaga robotom wyszukiwarek szybciej je odkrywać. Dobrze skonstruowana i aktualizowana mapa ułatwia indeksację nowych oraz zmodyfikowanych treści. Zła organizacja lub brak mapy może utrudnić robotom odnalezienie kluczowych stron, co negatywnie wpłynie na widoczność organiczną.
Autor: Kamil Pepliński