Filary marki — czym są i jakie filary możemy wyróżnić?
Na skróty
Wyróżniająca się, gotowa zdobywać rynkowe szczyty marka jest niczym dobrze zaprojektowana konstrukcja, która oprzeć trzeba (!) na solidnych fundamentach. Taką właśnie rolę pełnią filary marki, o których znaczeniu i elementach piszemy w dzisiejszym tekście. Zapraszamy do lektury!
Czym są filary marki?
Filary marki (od angielskiego brand pillars) to fundamentalne cechy kształtujące całą tożsamość marki i jej strategię. W mniejszym lub większym stopniu przenikają one wszystkie aspekty działalności marki i stanowią klucz do tego, aby mogła się wyróżnić (oraz, co ważne, utrzymać!) na rynku.
Brand pillars z jednej strony można opisać jako fundament działalności marki, a z drugiej — jako punkty odniesienia, drogowskazy. Dla twórców marki, którym pomogą wykrystalizować jej strategię — ale i dla potencjalnych klientów. Z ich perspektywy to właśnie filary pozwalają zakorzenić się marce w świadomości i wyodrębnić jej pozycję na rynku.
W dobrze „naoliwionej” organizacji o filarach marki myśli się na każdym poziomie jej działalności. Przy planowaniu komunikacji wewnętrznej i kreowaniu kampanii marketingowych; podczas projektowania produktów i usług, jak też w trakcie wyznaczania nowych kierunków ekspansji działalności. Jasno zdefiniowane brand pillars w każdym z tych obszarów będą mapą wytyczającą drogę, którą powinna podążać marka, aby pozostać wierną swoim celom, wypracowanemu wizerunkowi i oczekiwaniom odbiorców. Ale co najważniejsze — aby zachować swój unikalny charakter na tle konkurencji. Bo jego utrata oznacza początek końca marki — niezależnie od tego, jak dużymi zasobami dysponuje.
Co składa się na filary marki?
O tym, jakie są filary marki i ile ich tak naprawdę jest można usłyszeć wiele opinii. Kilka z nich pojawi się jednak zawsze.
Misja i wizja marki przez niektórych przedsiębiorców i marketerów traktowane są jako puste slogany, które trzeba ułożyć, umieścić na stronie internetowej w zakładce „O nas” i… o nich zapomnieć. A to błąd, bo te dwa elementy powinny być wyznacznikiem kierunku, w którym potem będzie iść marka.
Misja firmy określa cel jej istnienia; główne zadanie, które marka/firma chce zrealizować.
Wizja to z kolei obraz przyszłości; opis tego, w jakim miejscu marka chce znaleźć się w dłuższej perspektywie. Wizja marki powinna być inspirująca — aby motywować do działania — ale przy tym realistyczna, by móc ją faktycznie wykorzystać jako podstawę wizerunku firmy.
Kolejnym filarem marki są wartości (brand values). Czyli zasady, jakimi cały brand powinien kierować się w stosunku do członków organizacji, jej partnerów, klientów oraz, w szerszej perspektywie, społeczeństwa. Jesteśmy na takim poziomie dojrzałości rynku, że dla wielu osób to właśnie promowane i podtrzymywane przez markę wartości stanowią główny argument do wyboru jej produktów, podjęcia współpracy biznesowej czy złożenia CV. Również nie można więc ich traktować „po macoszemu”!
Na co dzień z perspektywy marketera kluczowymi filarami będą jednak USP (unikalna propozycja sprzedaży), obietnica marki oraz jej osobowość, a także pozycjonowanie na rynku.
USP to atrybuty marki, które wyróżniają ją w świadomości odbiorców na tle konkurencji. Na niektórych rynkach wystarczy jeden taki unikalny element, aby skutecznie się wyróżnić — ważne, by stał się on osią, wokół której prowadzony będą działania marketingowe firmy.
Obietnica marki jest pojęciem podobnym do celu marki — ale o wiele bardziej konkretnym. To deklaracja, czego oczekiwać może po marce jej klient — co uzyska, wybierając jej produkty lub usługi.
Z kolei osobowość marki nadaje jej ludzką twarz — to zestaw cech, które miałaby marka, gdyby była człowiekiem. Ma kluczowe znaczenie przy projektowaniu identyfikacji wizualnej, opracowywaniu strategii komunikacji oraz planowaniu kampanii promocyjnych.
Wreszcie, pozycjonowanie. Nie należy mylić tego pojęcia z SEO — to dwie inne kwestie! Pozycjonowanie w marketingu obejmuje dwa elementy — określa grupę docelową marki oraz sposób, w jaki marka chce zapisać się w ich świadomości.
Dlaczego warto mieć jasno określone brand pillars? Podsumowanie
Brand pillars stanowią klucze do budowy atrakcyjnej, silnej (!) i wyróżniającej się na rynku marki. Dlatego też misji, wizji czy obietnicy marki nie warto sprowadzać do roli pustych sloganów — bo można wykorzystać je jako potężne narzędzie marketingowe, dzięki któremu zyskasz pewność, że Twoja firma idzie w dobrym kierunku. Polecamy poczytać więcej o każdym z tych filarów i zastanowić się, czy na pewno stanowią one fundament i Twojej marki!