Co to jest infografika?
Na skróty
Odbiorcy analizują treści za pomocą spojrzenia, nie skupiając uwagi na niewyróżniających się „lejach” tekstu. Jeżeli treść nie jest odpowiednio sformatowana i przypomina jednolity blok, odbiorca nie będzie chciał go czytać. Przygotowanie treści pod względem wizualnym jest więc bardzo potrzebne. Jeszcze lepiej, jeżeli tworzony przez Ciebie content zawiera tzw. infografiki. Co to jest infografika i w jaki sposób ją wykonać?
Zdj 1. Infografika to narzędzie graficzne, ułatwiające przekazywanie informacji
Źródło: https://pixabay.com/photos/sketch-doodle-idea-drawing-set-457719/
Infografiki są w sieci bardzo popularne. Znajdziesz je m.in. na stronach internetowych, newsletterach, czy w mediach społecznościowych. Z jednej strony niosą ze sobą wartościowe treści, a z drugiej – pomagają użytkownikowi w ich przyswojeniu.
Infografika – co to jest?
Co to jest infografika? To specjalnie przygotowana, graficzna wizualizacja różnego rodzaju danych i wszelkich informacji, które w formie tekstowej mogłyby być trudne do przedstawienia potencjalnemu odbiorcy. Jakie wiadomości ukazywane są w infografikach?
- Dane statystyczne ze wskazanego okresu, mówiące o zmianach w określonym sektorze.
- Instrukcje krok po kroku dotyczące realizacji określonych działań (np. jak stworzyć infografikę w 5 krokach).
- Podsumowania rozdziałów w prezentacjach multimedialnych lub pracach naukowych.
- Profity dotyczące wykorzystania określonych usług i produktów, wraz z danymi liczbowymi.
Okazuje się, że infografiki dają 30 razy więcej szans na to, że dana osoba zapozna się z tematem, niż w przypadku standardowego pokazania informacji np. w formie liczbowej, tekstowej. Można stwierdzić, że poniekąd infografiki przypominają trochę wykresy, natomiast są one jeszcze bardziej przystępne w odbiorze.
Kiedy warto wykorzystywać infografiki? Największe zalety
Infografika ma wszechstronne zastosowanie i warto korzystać z niej na stronach internetowych (np. we wpisach blogowych czy opisach usług), w wysyłaniu newsletterów zachęcających do zakupu określonych produktów, w opracowaniach, prezentacjach multimedialnych, w najpopularniejszych mediach społecznościowych czy kampaniach reklamowych.
Umożliwiają one proste wytłumaczenie skomplikowanego procesu, ułatwiają przekazywanie danych liczbowych i statystyk, zwracają uwagę na określony problem i pozwalają na podsumowanie pracy lub prezentacji.
Jakie zalety mają infografiki?
- Są czytelne, pozwalają w intuicyjny sposób przyswoić nawet bardzo trudne informacje
- Urozmaicają treść i sprawiają, że ta jest bardziej przyjazna dla potencjalnego użytkownika
- Przyciągają uwagę i są pewną formą reklamy. Ułatwiają wskazanie zalet produktu lub usługi np. na bazie twardych danych.
- Pomagają w podsumowaniu treści i umożliwiają ustrukturyzowanie myśli. Są przydatne zarówno dla odbiorcy, jak i dla twórcy określonego contentu.
Infografika bazuje na fakcie, że ludzki mózg jest „wzrokowcem” i lubi analizować określone treści, jeżeli te mają charakter obrazkowy. Obrazki i dane wizualne są też szybciej zapamiętywane i odtwarzane przez ludzki mózg w najważniejszych momentach. To jednak nie wszystko.
Obrazkowe dane mają duży potencjał marketingowy. Jeżeli infografika jest skuteczna, może być udostępniana przez użytkowników sieci w „wirusowej” formie.
Zdj 2. Proces tworzenia infografiki jest bardzo skomplikowany
Źródło: https://pixabay.com/photos/ux-design-webdesign-app-mobile-787980/
Jak zrobić infografikę?
Jak powinny wyglądać grafiki informacyjne? Przede wszystkim muszą być czytelne, dopasowane do potrzeb użytkownika i zawierające kluczowe dane z punktu widzenia odbiorcy. Jak zrobić infografikę? Najpierw zbierz informacje, które chcesz zwizualizować i prawidłowo je posegreguj. W ten sposób łatwiej będzie później przygotować pod nie elementy graficzne. Opisz dane w kilku słowach, punktując konkretne elementy. Pamiętaj, że infografika nie powinna mieć więcej niż kilkadziesiąt zdań!
Następnie pomyśl o tym, jakie emocje ma wywoływać infografika, dobierz kolory (związane z Twoją marką i tematyką grafiki informacyjnej) i pomyśl o wątku przewodnim. Może być to np. darmowa grafika dostępna w sieci. Pamiętaj, że wszystkie prace możesz zlecić doświadczonej agencji interaktywnej, która zbierze Twoje wymagania i pomysły w całość, a następnie profesjonalnie zrealizuje grafikę, która będzie estetyczna, czytelna i oryginalna, wyróżniając Cię na rynku