A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Insight konsumencki

Czym jest pojęcie insight konsumencki (consumer insight) w marketingu?

Jeżeli prowadzisz działalność gospodarczą, musisz znać potrzeby swoich klientów. Każdy z nich może mieć inne preferencje, zwracać uwagi na różne kryteria zakupów i kwestie niezwiązane z jakością towaru. Wiele o charakterystyce klientów mówi insight konsumencki, czyli consumer insight. Co to jest insight konsumencki? Co warto o nim wiedzieć?

Insight konsumencki

Zdj 1. Insight konsumencki ma ogromne znaczenie w marketingu

Źródło: https://pix4free.org/assets/library/2021-06-16/originals/insight.jpg

Consumer insight to pojęcie, które bardzo mocno wpływa na strategię prowadzenia działalności handlowej lub usługowej. Pozwala w znaczny sposób zmieniać i profilować charakter działania firmy, opierając się w znaczący sposób na opiniach i zapotrzebowaniu odbiorców usług. Insight konsumencki może wpłynąć na skuteczność sprzedaży, ale nie tylko.

Co to jest insight konsumencki?

Czym właściwie jest insight konsumencki? To proces, który pomaga zdobyć faktyczne informacje na temat potrzeb konsumentów, działania konkurencji, trendów w biznesie, a także ewolucji na rynku. Polega na głębokim zrozumieniu oczekiwań branży i zapewnieniu produktów i usług na poziomie spełniającym te oczekiwania. 

W praktyce wszystko wydaje się proste. Nowoczesne narzędzia analityczne dostarczają ogromnej liczby informacji. Sukces nie leży jednak w zebraniu tych danych, a ich odpowiedniej analizie. Z tego względu consumer insight polega na odpowiednim wyselekcjonowaniu danych, posegregowaniu i zrozumieniu zmiennych. Następnie konieczne jest wdrożenie działań, które oparte są na przygotowanych analizach. 

Insight konsumencki

Zdj 2. Od danych, przez wyselekcjonowane informacje po wiedzę – schemat przygotowania insightów

Źródło: https://pixabay.com/pl/illustrations/pewno%C5%9Bci-dane-informacja-wiedzie%C4%87-229115/ 

Insight konsumencki – przykład

Jakie mogą być przykłady consumer insight? To elementy pokazujące motywację do zakupów, wartości, jakimi w życiu kierują się klienci, wymagania klientów, cele zakupowe (np. rozwiązanie potrzeb bieżących lub spełnianie marzeń) oraz priorytety zawodowe i prywatne odbiorców produktów i usług.

Dobrym przykładem wykorzystania insightów jest kampania Snikersa przygotowana przez markę Mars. Hasło „Głodny nie jesteś sobą” przygotowano w oparciu o wynik insight wskazujący na to, że klienci marki spożywają batona, aby szybko zaspokoić drobny głód.

Jak przygotować insight konsumencki?

Analiza przygotowawcza pod consumer insight nie jest efektem działań kreatywnych i tzw. „burzy mózgów”. Polega na kompleksowym badaniu zebranych informacji na temat klientów. W jaki sposób przygotować taką analizę?

  1. Zacznij od zebrania informacji na temat ogólnej grupy klientów. Masowe zebranie danych o grupie docelowej to początek.
  2. Pogrupuj odbiorców produktów i usług ze względu na wiek, miejsce zamieszkania, majętność i inne zmienne.
  3. Jeżeli dane na to pozwalają, podziel te grupy na możliwie najmniejsze podgrupy, szukając dostępu do jednostek.
  4. Przeanalizuj, jakie cechy Twojego przedsiębiorstwa pasują do kolejnych grup. Np. klient współpracujący z Tobą przez długi czas, pozostający kontrahentem nawet pomimo podwyżki cen docenia jakość produktów i odpowiednią obsługę klienta.

Pamiętaj, że insight musi wynikać z faktów, ma być adekwatny do sytuacji, prowokujący reakcję i skłaniać do działania. Możesz przygotować consumer insight komunikacyjny (do realizacji promocji konkretnych usług i produktów) oraz strategiczny (umożliwiający np. wdrażanie nowych linii produktu).

Dlaczego consumer insight jest tak ważny?

Przede wszystkim consumer insight wpływa na poprawę współczynnika sprzedaży. Poznając preferencje swoich klientów, możesz m.in. zmienić sposób sprzedaży, zweryfikować komunikację z odbiorcami i ułatwić dokonywanie transakcji. Marketing też jest w znacznym stopniu oparty na tym, co wskazują „insighty”.

Stanowią one element główny każdej strategii marketingowej lub czasowych planów promocyjnych. To on mówi jakiego rodzaju działania marketingowe podjąć, jakiego języka używać, a także, w jaki sposób komunikować się z klientem. Pokazuje, jaka jest motywacja odbiorcy Twoich produktów lub usług. To consumer insight odpowie na pytanie, czy do zakupu zachęca wysoka jakość produktu, dobra cena, podejście do klienta lub tradycja marki.

Semcore

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!