A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Lean Startup

Metoda Lean Startup - co to jest i na czym polega?

Wprowadzanie na rynek nowych produktów i usług to istotna część procesu sprzedażowego. Start kampanii może zdecydować o powodzeniu lub o porażce koncepcji i zakładanych wynikach. Jedną z metod skupiających się na zwiększeniu popularności produktu lub usługi na starcie sprzedaży jest metoda Lean Startup. Co warto o niej wiedzieć? Jak ją wdrożyć i jakie są jej największe zalety?

Lean Startup

Zdj 1. Metoda Lean Startup to sposób na prowadzenie początkującego przedsiębiorstwa

Źródło: https://www.needpix.com/photo/1807898/startup-start-up-freelancer-typewriter-skills-can-foundation-business-hand

Zacznijmy od tego, dlaczego skuteczne wdrożenie na rynek nowej marki, linii produktowej lub usługi może mieć wpływ na późniejszą sprzedaż. Początek kampanii sprzedażowej wpływa na postrzeganie danych towarów lub usług, ugruntowuje rozpoznawalność marki i przekłada się na jej popularność. Metoda Lean Startup pozwala na dopasowanie produktów do potrzeb klientów, co może się przełożyć na wzrost sprzedaży.

Czym jest metoda Lean Startup? Co to takiego?

Zgodnie z tradycyjną wizją przygotowywania produktów, najpierw te wchodzą na rynek, a dopiero później kreowane są wobec nich konkretne potrzeby. Zainicjowana przez Erica Riesa idea Lean Startup wprowadza zgoła odmienną zasadę. Podstawowym założeniem tej metody jest przygotowanie produktów, które odpowiadają wprost potrzebom klientów.

Kluczem w tym procesie jest zrozumienie tego, czego naprawdę chcą klienci i jakiej formy dystrybucji oczekują. Jeżeli zrozumiesz oczekiwania Twoich odbiorców i na tej podstawie przygotujesz produkt, możesz liczyć na to, że będzie on cieszył się dużym zainteresowaniem.

Lean Startup

Zdj 2. Metodę Lean Startup opisał w swojej publikacji znawca biznesu Eric Ries

Źródło: https://m.media-amazon.com/images/I/61BFOf9Ap-L._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg 

Na czym polega metoda Lean Startup?

Na zasadach i cechach metody Lean Startup opiera się m.in. SEO i UX w przygotowaniu strony internetowej. Dlaczego pozycjonowanie czerpie z Lean Startup i jakie są główne cechy tego procesu w działaniu sprzedażowym?

  • Skupienie uwagi na kliencie – element polegający na zebraniu informacji od odbiorców przed przygotowaniem produktu. Ułatwia to dopasowanie produktu do potrzeb jeszcze na etapie projektowym. Nie są konieczne późniejsze zmiany. 
  • Zmniejszenie liczby odrzuconych produktów – Lean Startup ułatwia dopasowanie produktu pod kątem potrzeb odbiorców, a co za tym idzie, także wielkości zapotrzebowania. Zmniejsza to ryzyko odrzucenia produktu i np. jego marnotrawienia lub przestrzelenia z produkcją.
  • Build-Measure-Learn – to metoda polegająca na wdrożeniu procesów technologicznych, które pozwalają na ewolucję istniejącego produktu. Dzięki nim istniejący już produkt (odpowiadający na wcześniejsze potrzeby klienta), będzie się cały czas aktualizował. BML pozwala też na przygotowywanie prototypów, które można poddać użytkownikom do testów. W ten sposób wyciąga się najlepsze rozwiązania biznesowe.

Tak więc Lean Startup to biznes polegający na tworzeniu produktów dopasowanych do potrzeb użytkownika, już od jego nowości. Wiele różni go od tradycyjnej formy prowadzenia firmy. Kadrę pracowniczą tworzą zwykle mniej doświadczone, ale za to bardzo kreatywne, dynamiczne i pracowite osoby. 

Tego rodzaju firmy mają też niższy koszt produkcji, stawiają na mniejszą liczbę towarów, ale dbają o ich jakość. 

W jaki sposób wdrożyć metodę Lean Startup? Firma działająca w tej koncepcji powinna być oparta na trzech filarach. 

  • Filar budowlany – przygotowanie minimalnego produktu bazowego, który może być rozszerzany w kierunku rozwoju. Baza produktowa charakteryzuje się niskim kosztem produkcji. Jej cechy opierają się na zrozumieniu potrzeb klientów. To tzw. MVP (minimum viable product)
  • Filar mierzenia – etap polegający na kontrolowaniu wskaźników zadowolenia z produktu klienta, wskaźnika MVP oraz odpowiadania na potrzeby użytkowników (również po jego aktualizacjach). 
  • Filar uczenia – to najważniejsza część prowadzenia tego typu firmy. Pozwala na wyciągnięcie wniosków z dotychczasowych działań. Opiera się na prowadzonych wcześniej badaniach. Wymaga obiektywnego podejścia do pracy i zmiany koncepcji, jeżeli zajdzie taka potrzeba.

Lean Startup – dlaczego warto? 

Metoda Lean Startup ma wiele zalet. Ogranicza koszt produkcji, pozwala na wprowadzenie produktu, który od razu zyska uznanie odbiorców, a także elastyczność i adaptację. Przekłada się na zwiększone zaangażowanie klientów, minimalizację ryzyka finansowego, a co najważniejsze – prowadzi do bardzo wysokiego współczynnika konwersji

To wszystko sprawia, że (jeżeli jest taka możliwość) warto przemyśleć wdrożenie strategii Lean Startup w swojej firmie lub w takiej, która dopiero powstaje.

Semcore

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!