Model AIDCAS
Spis treści
Spis treści
Model AIDCAS stanowi uszczegółowienie modelu AIDA, w jeszcze bardziej precyzyjny sposób opisując oddziaływanie reklamy na klienta. Na tle innych wyróżnia się szczegółowością i wieloaspektowym podejściem do procesu sprzedaży. Jak ten model wygląda w praktyce?
Sześć etapów modelu AIDCAS
Model AIDCAS składa się z sześciu etapów, podobnie jak jego nazwa, która złożona jest z sześciu liter. Każda z nich oznacza kolejno:
- Attention (przyciągnięcie uwagi) – reklama musi wyróżniać się wśród innych, przyciągać klienta. Na tym etapie najważniejsza jest kreatywność, dzięki której wzbudzamy ciekawość,
- Interest (zainteresowanie) – gdy reklama przyciągnie uwagę, musi zainteresować klienta. W tym celu posługujemy się wpadającymi w ucho sloganami,
- Desire (pożądanie) – konsument wstępnie zainteresował się produktem, dlatego naszym zadaniem jest sprawić, aby zapragnął go mieć. Ten etap może trwać długo i wymagać ciągłego przypominania,
- Conviction (przekonanie o słuszności) – ten etap jest podobny do poprzedniego, jednak odnosi się nie do uczuć, a logicznego myślenia. Wysuwamy więc argumenty świadczące o słuszności wyboru produktu,
- Action (zakup) – w tym przypadku warto zastosować atrakcyjne ceny i usprawnić proces zakupowy, ułatwiając finalizację transakcji,
- Satisfaction (zadowolenie) – budowanie satysfakcji wpływa nie tylko na zadowolenie z dokonanego zakupu, ale też na pozytywny obraz marki.
Źródło: https://mfiles.pl/pl/index.php/Model_AIDCAS
Techniki stosowane w modelu AIDCAS
W dwóch pierwszych etapach, czyli Attention i Interest, najważniejsza jest kreatywność. To ona przyciąga konsumenta i nakazuje mu „zawiesić oko” na reklamie. Pomysł trzeba oczywiście wprowadzić w życie, a pomogą w tym techniki wizualne i interaktywne. Wzbudzanie pożądania często opiera się na muzyce, której zadaniem jest wywołanie pozytywnych skojarzeń. Współczesny marketing czerpie z technik interaktywnych, takich jak konkursy, quizy czy gry, które pomagają zaangażować klienta w proces zakupowy. Istotną rolę odgrywa też narracja, czyli opowiadanie historii. Konsument angażuje się emocjonalnie, a jednocześnie może zdobyć wiedzę.
Jak wdrożyć model AIDCAS?
Jednym z największych wyzwań w modelu AIDCAS jest rozpoznanie potrzeb grupy docelowej. Dogłębna wiedza dotycząca preferencji, pragnień i problemów Twoich klientów to klucz do sukcesu. AIDCAS model może wymagać przeprowadzenia badań rynkowych, ponieważ błędy na tym poziomie skutkują brakiem efektów kampanii. Chcąc wdrożyć ten model, warto wykorzystać różne kanały komunikacji, w szczególności stronę internetową i social media. Każdy etap powinien być przemyślany pod kątem contentu, grafiki, muzyki, elementów interaktywnych, a nawet formy przekazu. Przykładowo w etap zainteresowania wpisują się krótkie posty w mediach społecznościowych, natomiast na etapie conviction sprawdzają się artykuły eksperckie lub wpisy blogowe.
Model AIDCAS w praktyce
Model reklamy AIDCAS można zastosować w różnych branżach. Producenci smartfonów wykorzystują go, korzystając z obiecujących wizualizacji i chwytliwych haseł reklamowych oraz prezentując innowacyjne funkcje. Model AIDCAS obserwujemy w reklamach biur podróży, które kuszą atrakcyjnymi zdjęciami, a następnie oferują niższe ceny (na przykład w przedsprzedaży) oraz zapewniają o bezpieczeństwie i komforcie podróży. AIDCAS sprawdza się też w kampaniach sezonowych, na przykład świątecznych. Konsumentów przyciągają budzące emocje hasła (”najlepszy prezent dla osoby, którą kochasz”), produkty limitowane, opinie zadowolonych klientów.
Model AIDA to za mało w Twojej branży? Postaw na AIDCAS — metodę, która dodatkowo skupia się na przekonaniu klienta do zakupu i obsłudze posprzedażowej. Samo wdrożenie jej nie jest oczywiście gwarancją sukcesu. Zanim podejmiesz jakiekolwiek działania, musisz poznać potrzeby i problemy grupy docelowej. Pamiętaj, że realizacja celu może zająć sporo czasu. O ile przez pierwsze etapy klienci przechodzą gładko, o tyle w kolejnych mogą potrzebować więcej czasu do namysłu.
Autor wpisu: Dorota Tkocz