Newsjacking
Spis treści
Spis treści
Newsy dotyczące aktualnie popularnych tematów rozpowszechniają się wręcz ekspresowo. W sieci szybko zaczynają się pojawiać kolejne wiadomości związane z danym zagadnieniem. Warto wykorzystać zainteresowanie nim, co robią przeróżne marki. Strategia, w której szybko reaguje się na bieżące wydarzenia, nosi nazwę newsjacking. Dowiedz się o niej więcej.
Co to jest newsjacking?
Newsjacking to termin, który po raz pierwszy pojawił się w 2011 roku w książce Davida Meermana Scotta. Według autora polega to na dodawaniu swoich przemyśleń i opinii do newsów. Chodzi o wykorzystanie popularnych tematów po to, aby zostać zauważonym. To nic innego jak reagowanie na bieżące wydarzenia, chcąc z jednej strony wpisać się w kontekst publicznej dyskusji, a z drugiej – przyciągnąć uwagę mediów i odbiorców. Kluczową rolę odgrywa tutaj utworzenie odpowiedniego contentu, zanim dany temat osiągnie szczyt popularności. Poniższy wykres pokazuje, jak krótki jest czas życia newsa. Dlatego też tak ważne jest wykorzystanie popularności tematu, kiedy znajduje się on na fali wznoszącej, a nie gdy zainteresowanie nim zanika.
Źródło: https://www.newsjacking.com/what-is-newsjacking-newsjacking
Zaangażowanie w newsjacking pomoże Ci w budowaniu widoczności witryny – ma pozytywny wpływ na pozycjonowanie. Taki efekt uzyskuje się dzięki pozyskiwaniu naturalnych linków, które Twoja marka może zdobywać, jeśli w ciekawy sposób odniesiesz się do danego tematu.
Newsjacking – jak zacząć?
Oczywiście musisz być na bieżąco z tym, co się dzieje na świecie i w odpowiednim momencie wychwycić, że dany temat jest na fali wznoszącej. W tym celu wykorzystaj różne narzędzia. Sprawdź, które z nich sprawdzą się w Twoim przypadku.
Dzięki niemu dowiesz się, jakie tematy zyskują na zainteresowaniu wśród korzystających z wyszukiwarki Google. Poniższy screen pochodzi z 21 stycznia, czyli jeden dzień po zaprzysiężeniu Donalda Trumpa na prezydenta USA. Dominowały wtedy tematy związane z tym wydarzeniem.
Źródło: https://trends.google.com/trending?geo=PL
Google Alerts
To darmowe narzędzie od Google, dzięki któremu możesz otrzymywać powiadomienia, kiedy w sieci pojawią się treści związane z danym słowem kluczowym. Wystarczy, że dodasz frazę, a na Twój e-mail będą trafiać odnośniki do wiadomości, które ją zawierają.
Źródło: https://www.google.pl/alerts
Sprout Social
To narzędzie do monitorowania wzmianek w serwisach społecznościowych.
Źródło: https://sproutsocial.com/
Obserwowanie popularnych tematów na X (Twitterze)
Kolejna bezpłatna forma docierania do zagadnień, w których być może warto się wypowiedzieć.
Źródło: https://x.com/home
Jak firmy wykorzystują newsjacking?
Przykłady można mnożyć, a jednym z nich jest marka OREO Cookie, która wykorzystuje bieżące wydarzenia, aby przyciągnąć uwagę do swojego produktu. Poniżej przedstawiamy, jak Oreo odniosło się do przerw w dostawie prądu w czasie Super Bowl XLVII. Firma zrobiła to ekspresowo, powodując, że jej produkt stał się elementem dyskusji.
Źródło: https://twitter.com/Oreo
Nie zawsze tematy, które są na czasie, stają się nimi zupełnie nieoczekiwanie, czego przykładem jest wspomniane zaprzysiężenie Donalda Trumpa. Wydarzenia polityczne są jednak ryzykownym tematem, dlatego warto szukać potencjału marketingowego w innych wydarzeniach publicznych. Przykładowo, Burger King wykorzystał Homecoming, aby promować w mediach społecznościowych specjalną ofertę posiłków.
Źródło: https://www.facebook.com/burgerking/photos/pb.100064820523092.-2207520000/7315264855153454/?type=3
Przykładem działania, które wymagało szybkości i kreatywności, jest przekaz firmy Ikea. Podczas konferencji prasowej na Mistrzostwach Europy w 2021 roku Cristiano Ronaldo usunął ze stołu butelkę Coca-Coli i wezwał wszystkich do picia wody. Efekt? Ogromny spadek wartości tej cenionej marki – informacja o wydarzeniu krążyła po całym świecie. Co zrobiła Ikea? Szybko zmieniła nazwę swojej butelki na wodę na Cristiano. Promowała ją na Instagramie za pomocą hashtagu #Euro2020. O jej akcji pisały największe światowe media.
Źródło: https://www.instagram.com/ikeacanada/
Wykorzystanie z sukcesem newsjackingu nie jest łatwe, ale jeśli Ci się uda, możesz odnieść wiele korzyści. Zwiększysz rozpoznawalność marki, wypromujesz produkt czy daną ideę – efekty mogą pozytywnie zaskoczyć.