Czym jest podcast i jakie są jego rodzaje?
Na skróty
Podcasty cieszą się w ostatnich latach bardzo dużą popularnością. Są one dostępne dla każdego, kto ma urządzenie z dostępem do internetu, a od tradycyjnych mediów różnią się tym, że słuchacz ma pełną kontrolę nad tym, co i kiedy odsłuchuje. Sprawdź dokładniej, czym jest podcast i jakie są jego rodzaje.
Co to jest podcast?
Na początku odpowiedzmy na pytanie, co to jest podcast. Nazwa podcast wzięła się z połączenia słów „iPod” (odtwarzacz muzyczny od Apple produkowany w latach 2001-2019) oraz broadcast (z języka angielskiego transmisja, przekaz). Według innych źródeł nazwa ta pochodzi od skrótu określenia „Personal On Demand””.
Początki podkastingu sięgają aż roku 2000. Wtedy też pojawił się pierwszy szkic na temat użycia technologii RSS do publikowania treści audio oraz wideo. Wzrost zainteresowania tą formą publikacji nastąpił natomiast na przełomie lat 2004 i 2005. W kolejnych latach poziom zainteresowania podcastami zarówno w naszym kraju, jak i za granicą konsekwentnie wzrastał.
Podcast w odróżnieniu od audycji radiowej ma określony temat. Najczęściej też pojawia się on w odcinkach. Każdy z nich może trwać od kilkunastu minut do nawet dwóch godzin.
Zdj. 1. Strona internetowa podcasters.spotify.com
Źródło: https://podcasters.spotify.com/resources/news
Jakie są rodzaje podcastów?
Znasz już odpowiedź na pytanie „co to są podcasty”. Jakie natomiast są rodzaje podcastów? To przede wszystkim kategorie, takie jak:
- wiadomości i sprawy bieżące,
- True Crime,
- opowiadanie historii,
- nauka i technologia,
- komedia,
- biznes i przedsiębiorczość,
- rozwój osobisty i samopomoc,
- sport,
- muzyka,
- popkultura.
Rodzaje podcastów są tak różnorodne, jak różnorodne są zainteresowania oraz pasje słuchaczy. Niezależnie więc od tego, czy interesujesz się prawdziwą przestępczością, sportem, rozwojem osobistym, czy też popkulturą, na pewno znajdziesz podcast, który przyciągnie Cię na dłużej.
Gdzie można słuchać podcastów?
Skoro wiesz już, co to podcasty oraz jakie ich rodzaje wyróżniamy, przekonaj się też, gdzie można ich słuchać. Platformy, które są szczególnie cenione to:
- Spotify,
- Apple Podcasts,
- Podcast Addict,
- Pocket Casts,
- YouTube.
Spotify kojarzy się głównie z muzyką. To jednak również bardzo wygodne miejsce do odsłuchiwania podcasterów. Podcasty Apple to popularna aplikacja, która kiedyś nazywała się iTunes. Jeżeli Twój sprzęt funkcjonuje w ekosystemie Apple, tym bardziej nie musisz szukać innych rozwiązań.
Podcast Addict natomiast to aplikacja przeznaczona do słuchania podcastów, która jest przystosowana do urządzeń z systemem Android. Umożliwia ona sprawne zarządzanie zarówno podcastami, jak i radiem, audiobookami oraz kanałami YouTube i wiadomościami RSS. Wszystko z poziomu jednego, bardzo intuicyjnego oprogramowania.
Zdj. 2. Aplikacja Podcast Addict
Źródło: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.bambuna.podcastaddict&hl=pl
Pocket Casts z kolei jest aplikacją dostępną zarówno dla systemów Android, jak i iOS. Jest ona doskonała dla osób, które chcą słuchać podcastów na różnych platformach.
Jak marki mogą wykorzystać podcasty?
Podcasty mogą być wykorzystane do reklamowania marki na różne sposoby. Po pierwsze, można je wybrać do promowania produktów lub usług. Jest bowiem możliwe bezpośrednie reklamowanie ich w programie podcastu. Można to zrobić poprzez sponsorowanie lub umieszczanie reklam w trakcie programu.
Reklamodawcy mogą też umieszczać swoje reklamy na stronach internetowych oraz blogach powiązanych z podcastem. Ponadto podcasty mogą też być wykorzystane do budowania świadomości marki poprzez dostarczanie informacji na temat produktów oraz usług i ich zalet dla odbiorców.
Możliwe jest na przykład umieszczanie gości specjalnych w programie podcastu oraz przedstawianie ich jako ekspertów w danej dziedzinie. Goście specjalni mogą także promować produkty bądź też usługi marki i mówić o tym, w jaki sposób warto je stosować.
Jak wygląda skuteczny marketing w ramach podcastu?
Prowadzenie skutecznej strategii marketingowej w trakcie podcastów zależy od tworzenia nowych treści, zapraszania gości specjalnych oraz monitorowania skuteczności strategii. Warto również regularnie aktualizować strony internetowe powiązane z podcastem oraz monitorować komentarze i opinie odbiorców.
Trzeba także dbać o wysoką jakość dźwięku i treści, które są dostarczane słuchaczom. Niedostateczna jakość może bowiem odstraszyć odbiorców i negatywnie wpłynąć na ich doświadczenia związane z podcastem.
Istotnym aspektem podcastów jest także poszukiwanie nowych gości specjalnych. To kluczowe dla utrzymania promocji oraz różnorodności. Goście mogą przynieść nowe perspektywy, doświadczenia oraz wiedzę. Pamiętaj o tym, że marketing internetowy zarówno jeśli chodzi o pozycjonowanie stron, czyli SEO, jak i wszelkie pozostałe formy (na przykład w ramach podcastów) powinien być dokładnie przemyślany. Z tego też powodu warto zastanowić się, w jaki sposób ma być ukazywana Twoja marka w ramach podcastów.