A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Prawo Hicka

Czym jest prawo Hicka i jak wykorzystać je w projektowaniu stron internetowych?

Projektowanie stron internetowych wymaga uwzględnienia wielu zasad, a jedną z kluczowych jest prawo Hicka. To prosta, ale niezwykle skuteczna reguła, która pomaga tworzyć bardziej intuicyjne i efektywne doświadczenia użytkownika. Dowiedz się, dlaczego ma tak duże znaczenie i jak zastosować ją, aby wynieść jakość swoich projektów na wyższy poziom.

Prawo Hicka

Źródło: https://unsplash.com/photos/black-smartphone-near-person-5QgIuuBxKwM

Czym jest prawo Hicka?

William Edmund Hick był psychologiem, który wprowadził w 1952 roku tzw. prawo Hicka analizujące związek między liczbą bodźców a czasem reakcji jednostki. Jego teoria wykazała, że ​​zwiększenie liczby opcji wyboru skutkuje logarytmicznym wzrostem czasu podejmowania decyzji.

W projektowaniu UX ta koncepcja jest niezwykle ważna. Przekładając prawo Hicka na bardziej dostępny język, można powiedzieć, że im dłużej użytkownicy wchodzą w interakcję z interfejsem, tym niższy jest procent konwersji i sprzedaży. W związku z tym skomplikowane i mylące interfejsy, które wydłużają czas podejmowania decyzji przez użytkowników, należy uznać za nieefektywne już na etapie projektowania, ponieważ użytkownicy muszą najpierw przetworzyć wszystkie dostępne opcje, zanim wybiorą najbardziej odpowiednią dla siebie.

Obciążenie poznawcze jest kluczowym elementem prawa Hicka, ale wyższe obciążenie nie zależy tylko od liczby wyborów. Istnieją również inne czynniki, o których musimy pamiętać.

Teoria obciążenia poznawczego – prawo Hicka

Użytkownik, który trafia na stronę internetową lub pobiera aplikację, z pewnością ma określony cel. Dlatego użytkownik podczas interakcji będzie musiał przeanalizować dostępne elementy na stronie, zanim zrozumie, jak osiągnąć swój cel tzn. przejdzie od nawigacji, zrozumienia układu strony i jej hierarchii wizualnej, aż do interakcji z komponentami interfejsu użytkownika i wypełniania formularzy. 

Zgodnie z prawem Hicka proces ten może być trudny, ponieważ użytkownik musi zawsze pozostać skupiony na swoim pierwotnym zamiarze. Jeśli interfejs nie jest prosty, to zadanie będzie znacznie trudniejsze, a ilość wymaganej energii psychicznej, a zatem obciążenie poznawcze, będzie wysokie. Z tego właśnie czerpie psychologia w UXdążąc do maksymalnego uproszczenia tej interakcji. 

Jakie trzy elementy wpływają na obciążenie poznawcze wg Prawa Hicka?

  • Nadmiar informacji; 
  • Znajomość danych; 
  • Nieefektywne lub nieistniejące grupowanie informacji. 

Prawo Hicka a wytyczne pomocne przy projektowaniu stron www

Na szczęście istnieją również techniki optymalizacji informacji, które powstały na bazie prawa Hicka. Przez lata projektanci na całym świecie prowadzili badania nad projektowaniem UX, w szczególności nad projektowaniem interakcji i architekturą informacji, na tej podstawie tworząc wytyczne projektowe, które mają na celu poprawę doświadczeń użytkownika, biorąc pod uwagę prawo Hicka.

Jak wykorzystać prawo Hicka w praktyce?

  • Dbaj o zrozumienie użytkownika i jego procesu podejmowania decyzji. Twórz persony użytkownika, mapy empatii i ścieżki klienta z celami użytkownika oraz analizuj dane, aby zrozumieć jego potrzeby. 
  • Zmniejsz liczbę wyborów. Jeśli to możliwe, pokazuj tylko te istotne. Rozbij złożone informacje na części. Przy zachowaniu zasady istotności dla celu użytkownika, lepiej jest pokazywać informacje stopniowo, aby uniknąć przytłoczenia użytkownika zbyt dużą ilością informacji na raz. 
  • Twórz jasne i zwięzłe instrukcje. Używaj prostego języka, który pomaga użytkownikom lepiej zrozumieć dostępne opcje. 

Aby zostać projektantem UX, musisz znać prawo Hicka. Pamiętaj, że każdy element, który nie pomaga użytkownikowi w osiągnięciu celu, powinien zostać wyeliminowany lub ukryty.

Autor wpisu: Damian Grądzki

Semcore

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!