Press kit (media kit) – co to jest, jak go stworzyć i gdzie wykorzystać?
Na skróty
Tak zwane media kity od dekad są jednym z podstawowych elementów działań PR każdej większej firmy… ale też zespołów muzycznych i sportowych. Wyjaśniamy, jakie zastosowanie znajdują w biznesie.
Press kit — co to?
Press kit — lub media kit; w świecie PR-u biznesowego tej nazwy używa się częściej — to zestaw materiałów informacyjnych przygotowywany przez firmę dla przedstawicieli mediów. Ma on w prosty sposób wprowadzić dziennikarzy w działalność firmy, opowiedzieć o jej najnowszym projekcie czy zapowiedzieć organizowane przez nią wydarzenie.
Sens wysyłania press kitów do mediów nasuwa się chyba sam. W ten sposób firma może, do pewnego stopnia, kontrolować narrację na swój temat — pokazując dziennikarzom, co chce przekazać potencjalnym odbiorcom. Przy okazji jest to też przydatne narzędzie do budowania relacji z mediami — bo w praktyce skraca im pracę nad materiałami i pomaga podtrzymać profesjonalny wizerunek marki.
Co powinien zawierać firmowy media kit?
Media kity mogą wyglądać różnie. Przez lata redakcje otrzymywały od aspirujących do pojawienia się w gazecie czy w TV całe paczki materiałów firmowych; dziś bardzo często taki media kit udaje się zawrzeć w jednym, sprawnie przygotowanym pliku PDF. Niektóre firmy tworzą też specjalne podstrony dla mediów na swoich witrynach WWW, z których ich partnerzy medialni mogą swobodnie czerpać informacje na temat firmy.
Z kolei o tym, co zawiera press kit decyduje oczywiście okazja, z jakiej firma go przygotowywuje. Nieco inne informacje wysyła się mediom przed, na przykład, prezentacją flagowego produktu marki, a inne — przed wejściem firmy na giełdę czy przejęciem młodego, innowacyjnego startupu.
Jeżeli mówimy o media kit’cie firmy, która dopiero co wkracza na rynek i chciałaby pokazać się w mediach, w takiej „paczce” powinny się znaleźć:
- informacje o firmie/marce (tzw. backgrounder) – czym się zajmuje, jaka jest jej historia, dokąd dąży; jaka jest jej misja i wizja; jakie przyświecają jej wartości;
- informacje o kluczowych produktach lub usługach marki;
- dane kontaktowe — informacje o osobie odpowiedzialnej za relacje z mediami, a także linki do stron internetowych i profili w social mediach;
- gotowe do publikacji materiały graficzne — logo w kilku formatach, wysokiej jakości zdjęcia produktów i usług, czasem też zdjęcia kluczowych członków zespołu;
- dotychczasowe osiągnięcia firmy — nagrody, certyfikaty czy case studies zrealizowanych projektów (sprawdź, jak prezentuje je nasza agencja SEO);
- przykłady dotychczas opublikowanych na temat firmy materiałów w mediach — artykułów, wywiadów, nagrań, podcastów;
- jeśli można je wykorzystać w publikacji — materiały reklamowe.
W sytuacji, gdy media kit wysyłany jest z konkretnej okazji — z reguły dodaje się do niego stosowny komunikat prasowy, przybliżający perspektywę firmy na temat wydarzenia.
Gdzie i kiedy można wykorzystać press kit?
Ustaliliśmy już, co to jest media kit — pytanie, czy można wykorzystywać go jedynie w kontaktach z dziennikarzami?
Oczywiście, że nie. Coraz częściej działy PR rozsyłają swoje press kity także do zaprzyjaźnionych blogerów czy — co dziś najważniejsze — do influencerów i twórców internetowych. W przypadku większych współprac zwykły brief czasem nie wystarcza — i wtedy, zamiast niego, można posłużyć się pełnym media kitem. Tak naprawdę nad przygotowaniem press kitu warto zastanowić się zawsze, gdy ktoś jest zainteresowany promowaniem naszej marki; im więcej informacji o firmie mu zapewnimy, tym bardziej profesjonalny powinien być efekt końcowy.
A jeśli chodzi o to, kiedy rozsyłać media kity — zespoły PR-owe najczęściej decydują się na to przy okazji:
- premier nowych produktów firmy;
- wypuszczenia na rynek zupełnie nowej marki — lub rebrandingu starej;
- dużych kampanii reklamowych;
- konferencji i innych eventów organizowanych przez firmę;
- dużych wydarzeń branżowych, na przykład targów;
- fuzji i przejęć;
a także innych ważnych wydarzeń w otoczeniu firmy — pod warunkiem że firma rzeczywiście ma coś nowego do opowiedzenia na swój temat.