Skalowanie biznesu – co to jest?
Spis treści
Jeśli prowadzisz firmę, na pewno chcesz, aby cały czas rosła… przy jak najmniejszych wydatkach z Twojej strony. Na tym w skrócie polega skalowanie biznesu. O tym, jakie kroki warto podejmować – i czego się wystrzegać – piszemy poniżej.
Co to jest skalowanie biznesu?
Skalowanie biznesu to strategia rozwoju polegająca na zwiększaniu przychodów firmy i poszerzaniu skali działalności przy jak najmniejszym wzroście kosztów operacyjnych – na takim poziomie, aby firma nie straciła gruntu pod nogami. To zresztą najczęstszy problem, przed jakim stają rozwijające się przedsiębiorstwa: z jednej strony zyskują nowych klientów, z drugiej – nie są w stanie sprostać bieżącym kosztom produkcji, brakuje im wykwalifikowanych głów do pracy, przez co nie potrafią nadążyć za rosnącym zainteresowaniem ich usługami albo produktami.
Firma, która jest skalowalna unika tego problemu, bo zamiast wydawać więcej, skupia się na optymalizacji działalności.
Skalowanie firmy a wzrost
Skalowanie często utożsamiane jest ze wzrostem działalności… a są to dwa nieco inne procesy.
Wzrost w biznesie, owszem, powinien wiązać się z coraz większymi przychodami oraz napływem nowych klientów – ale z zasady ciągnie za sobą większe koszty, które mogą przerosnąć przychody. I o ile często straty te są jedynie okresowe, a w dłuższej perspektywie firma potrafi wyjść na plus – tak wiele przedsiębiorstw po prostu nie jest w stanie utrzymać się do tego momentu na powierzchni.
Kiedy skalowanie działalności jest łatwiejsze?
Jest wiele ścieżek, którymi możesz podążyć skalując swój biznes. Dla niektórych firm minimalizacja wzrostu kosztów operacyjnych będzie znacznie łatwiejsza ze względu na ich model biznesowy albo sam charakter produktu, który oferują. Co więc sprzyja skalowaniu biznesu?
- Model biznesowy, który pozwala na łatwą ekspansję. Świetnymi przykładami będą franczyzy (gdzie ogromną część kosztów przejmują franczyzobiorcy), marketplace’y (na których, znów, główna odpowiedzialność za sprzedaż spada na sprzedawców, a nie na właściciela platformy) albo usługi typu SaaS.
- Zwiększanie wartości produktu, zamiast jego ceny – to nie przypadek, że z wyzwaniami skali najlepiej radzą sobie startupy z branży IT, które są w stanie zwiększać wartość swoich produktów dla użytkownika (np. dodając nowe funkcje) bez podejmowania większych inwestycji, a głównie przy wykorzystaniu już obecnych zasobów ludzkich.
- Inwestycje w systemy do zarządzania danymi – od CRMów i ERP po narzędzia oparte na sztucznej inteligencji – oraz automatyzacja najbardziej powtarzalnych zadań przy ich wsparciu.
- Podejście do rozwoju produktu oparte na MVP – wprowadzaniu na rynek produktów na stosunkowo wczesnym etapie rozwoju, wyposażonych jedynie w podstawowe funkcje, tak, aby zebrać feedback i wzbudzić zainteresowanie przy stosunkowo niskich kosztach.
- Struktura organizacyjna oparta na outsourcingu – który może zdjąć z firmy ciężar inwestycji w marketing albo księgowość.
- Strategia marketingowa opierająca się na działaniach w sieci – content marketing czy skuteczne pozycjonowanie bardzo łatwo skalują się w toku rozwoju działalności.
Błędy przy skalowaniu działalności – tego warto unikać
Z drugiej strony w obliczu rosnącej liczby klientów i wizji potencjalnych zysków można popełnić naprawdę wiele błędów. Najpoważniejszymi są:
- Brak przemyślanej strategii i zbyt szybkie tempo rozwoju – najbardziej niebezpieczne dla rosnącej firmy jest podejmowanie przedsięwzięć, na które w danym momencie nie ma odpowiednich zasobów. Pamiętaj: skalowanie to proces, a nie skok na głęboką wodę.
- Zaniedbane procesy automatyzacji – im więcej rzeczy robisz ręcznie, tym trudniej będzie Ci dostosować firmę do rosnącej liczby klientów. Automatyzować procesy warto jeszcze zanim w ogóle zaczniesz myśleć o rozwoju; dzięki temu będziesz już zawczasu na to przygotowany.
- Skalowanie bez analizy danych – czyli rozwój „na ślepo”, który jest prostą drogą do przepalania budżetu na, powiedzmy, działania marketingowe w kanałach, w których Twoi klienci po prostu nie przebywają.
- Zaniedbanie kultury organizacyjnej – rozwój biznesu nie oznacza, że możesz pozwolić sobie na utratę wartości, którymi firma kierowała się na starcie. To one przyciągnęły Twoich klientów i motywowały Twój zespół.
- Podejście „wzrost ponad jakość” – obniżenie jakości usług jest najprostszym sposobem na obniżenie kosztów operacyjnych… i na utratę klientów.