Smarketing — co to jest?
Na skróty
Imponujące wyniki firmy to rezultat połączenia ze sobą zarówno sprzedaży, jak i marketingu. Dobra wiadomość jest taka, że nie trzeba wybierać między sprzedażą a marketingiem. Wystarczy bowiem wykorzystać smarketing. Dowiedz się, co oznacza ten termin, a także jak można wykorzystać tę strategię biznesową w firmie.
Czym jest smarketing?
Smarketing to określenie, które powstało na skutek połączenia ze sobą dwóch członów, a dokładniej sales oraz marketing. W praktyce oznacza to, że promocja, reklama, a także sprzedaż to doskonale zintegrowane ze sobą działania. W przypadku smarketingu ma miejsce ścisła współpraca na linii dział sprzedaży — dział marketingowy.
Smarketing ma na celu wykorzystanie potencjału marketingowego oraz sprzedażowego w Twojej firmie. Prowadzone działania skupiają się natomiast zarówno na rozumieniu, jak i spełnianiu potrzeb klientów oraz ich oczekiwań.
Zdj. 1. Smarketing w uproszczeniu
Źródło: https://markitech.ca/blog/are-marketing-and-sales-functions-one-of-the-same-let-us-open-this-discussion/
Jakie są zalety smarketingu?
Połączenie ze sobą działu sprzedaży oraz działu marketingu pozwala na maksymalizację wysiłku i zwiększenie efektywności. Wprowadzenie strategii biznesowej, jaką jest smarketing, ukazuje pracownikom, że mają oni ten sam cel do zrealizowania. To od nich zależy bowiem efektywność działalności firmy.
Precyzyjne dopasowanie produktów do oczekiwań konsumentów przekłada się na wyższe zyski przedsiębiorstwa. Zintegrowanie działań marketingowych oraz sprzedażowych powoduje natomiast, że komunikacja między tymi działami jest bardziej sprawna. Integracja przyczynia się także do lepszych relacji między pracownikami z obu sektorów.
Co może nie działać na linii sprzedaż — marketing?
W wielu firmach działy sprzedaży oraz marketingu pracują zupełnie niezależnie od siebie. Można wręcz powiedzieć, że obie grupy pracowników rywalizują ze sobą. Nie korzystają zatem wzajemnie ze swoich doświadczeń oraz wiedzy. Często zdarza się nawet, że deprecjonują nawzajem swoją pracę. Marketingowcy koncentrują się na wizerunku marki oraz generowaniu leadów. Zmiana leadów w klientów rzadko jednak znajduje się w obszarze ich zainteresowań. Handel nie korzysta natomiast z tego, co wie marketing.
Jak wdraża się smarketing?
W trakcie wdrażania smarketingu bardzo istotne jest, aby pracownicy się nawzajem wspierali. W innym przypadku nie jest możliwe otrzymanie oczekiwanych wyników biznesowych. Jeżeli chcesz wdrożyć smarketing w firmie, musisz pamiętać o:
- określeniu celów biznesowych,
- komunikowaniu swoich planów oraz założeń,
- umożliwieniu wspólnej komunikacji między działami,
- zmodyfikowaniu kultury organizacyjnej w firmie,
- współdzieleniu materiałów oraz informacji.
- Na samym początku trzeba ustalić strategię. To pierwszy i najważniejszy krok w tym procesie. Treść, która jest umieszczona w mediach społecznościowych, musi korelować z tym, co sprzedajesz lub promujesz. Dział sprzedaży powinien natomiast przygotować odpowiednią ofertę dla klientów.
Drugim etapem jest stałe konsultowanie pomysłów oraz działań. Na samym końcu znajduje się natomiast raportowanie i kontrolowanie postępów. Pieniądze, wysiłek oraz czas, które zostały włożone w osiągnięcie celu, powinny się odzwierciedlić w wynikach firmy. W działaniach tych może wesprzeć Cię sprawdzona agencja marketingowa — wyspecjalizowana także w SEO (ang. Search Engine Optimization).
Zdj. 2. Przedstawienie działania smarketingu
Źródło: https://www.giosg.com/blog/sales-and-marketing-alignment
Jak zatem widzisz, smarketing jest kluczem do sukcesu firm. Wdrożenie tej strategii pozwala na uzyskanie konkretnych korzyści. Dzięki spójnej pracy całego zespołu Twojego przedsiębiorstwa, możliwe jest osiąganie doskonałych wyników. Chcesz wdrożyć tę strategię w swojej firmie? Spytaj o smarketing ekspertów z doświadczonej agencji marketingowej. Na pewno udzielą Ci oni szczegółowych informacji — dostosowanych do charakterystyki Twojej działalności.