Spamdexing

2 min czytania

Widoczność w wynikach wyszukiwania to jeden z najważniejszych czynników decydujących o sukcesie strony internetowej. Aby ją poprawić, stosuje się różne techniki optymalizacyjne, które albo — mogą działać zgodnie z zasadami wyszukiwarek, albo — naruszać je. Jedną z metod budzących wiele kontrowersji jest spamdexing. To praktyka manipulacji wynikami wyszukiwania, która, choć może przynieść chwilowe korzyści, w dłuższej perspektywie wiąże się z poważnymi ryzykami. 

Spamdexing

Źródło: https://unsplash.com/photos/person-using-macbook-air-on-white-table-VHXiGXxwOQ4

Spamdexing — definicja

Spamdexing to termin określający zbiór nieuczciwych metod mających na celu manipulację wynikami wyszukiwania. Nazwa pochodzi od połączenia słów „spam” i „indexing”, czyli właściwie już bezpośrednio odnosi się do działań mających na celu wprowadzenie spamu do indeksów wyszukiwarek. Praktyka ta jest częścią technik określanych jako Black Hat SEO, które stoją w opozycji do zasad i wytycznych narzuconych przez Google.

Metody spamdexing obejmują m.in.: 

  • upychanie słów kluczowych w treści (tzw. keyword stuffing), 
  • tworzenie stron o bardzo niskiej wartości merytorycznej,
  • maskowanie (cloaking), które polega na prezentowaniu innych treści użytkownikom i botom wyszukiwarek. 

Wszystkie te techniki mają na celu sztuczne podniesienie pozycji strony w wynikach wyszukiwania, bez względu na to, czy oferuje ona realną wartość użytkownikowi.

Jak właściwie miałby działać search engine spam?

Głównym założeniem search engine spam było dostarczanie wyszukiwarkom informacji w bardzo intensywny sposób. Działania te miały pomagać w lepszym indeksowaniu treści i zwiększeniu widoczności stron.

W teorii, spamdexing miał pełnić funkcję optymalizacji treści w taki sposób, by odpowiadała ona na jak najwięcej zapytań użytkowników. Zastosowanie powtarzających się fraz w obrębie jednego artykułu powinien zwiększać jego trafność dla różnych odmian tego samego zapytania. 

Niestety, teoretyczne założenia rzadko znajdują odzwierciedlenie w rzeczywistości. W praktyce spamdexing często prowadzi do powstawania stron niskiej jakości, które nie dostarczają użytkownikom żadnych wartościowych informacji, a jedynie zajmują miejsce w wynikach wyszukiwania.

Dlaczego nie warto wykorzystywać technik Black Hat SEO?

Techniki typu spamdexing wiążą się z poważnym ryzykiem, które może przynieść więcej szkód niż korzyści. Google dysponuje zaawansowanymi algorytmami zdolnymi do wykrywania działań uznawanych za search engine spam

Na strony korzystające z tych technik mogą zostać nałożone kary obniżające pozycję w wynikach wyszukiwania. W skrajnych przypadkach — Google może postanowić o całkowitym usunięciu strony z indeksu. Warto też wspomnieć o zaufaniu użytkowników. Strony wykorzystujące spamdexing często oferują treści niskiej jakości, które rozczarowują odwiedzających.

Na sam koniec dodajmy, że spamdexing to kontrowersyjna i ryzykowna technika stosowana w celu manipulacji wynikami wyszukiwania. Choć w teorii mogłaby ona służyć poprawie widoczności stron, w praktyce prowadzi do wielu problemów. Skuteczna optymalizacja powinna opierać się na tworzeniu wartościowych treści i budowaniu zaufania wśród użytkowników.

Autor wpisu: Anna Sarysz

Zespół Semcore odpowiedzialny za tworzenie wartościowego contentu na temat marketingu internetowego. Część treści tworzymy wspólnie, rozmawiając o nich i pozyskując wiedzę od ekspertów ze wszystkich działów. W artykułach blogowych przedstawiamy między innymi: aktualne informacje dotyczące: SEO, UX, tworzenia i optymalizacji płatnych kampanii reklamowych, zarządzania sklepami internetowymi. Pokazujemy w jaki sposób można samodzielnie dokonać zmian na własnej stronie, przedstawiamy także ważne argumenty przemawiające na korzyść nowoczesnych rozwiązań.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy