Viral – co to jest?
Na skróty
Popularność serwisów społecznościowych powoduje, że publikowane w nich materiały mogą szybko dotrzeć do ogromnej liczby odbiorców. Aby jednak było to możliwe, muszą mieć w sobie to „coś” – zachęcać do udostępnienia, skomentowania czy polubienia. Content, który szybko zyskuje popularność, nazywany jest viralem. Co warto o nim wiedzieć?
Co to jest viral?
Viral to treść, która jest masowo udostępniana przez internautów. Może to być grafika, artykuł, mem czy wideo. Takie materiały szokują, wzruszają lub stanowią źródło motywacji, dlatego są chętnie przekazywane z „rąk do rąk”.
Wirusowe filmiki czy posty osiągają niesamowite zasięgi. Działania oparte na tego typu treściach nazywane są marketingiem viralowym lub marketingiem wirusowym.
Źródło: https://www.linkedin.com/pulse/viral-marketing-how-does-work-sathya-mukesh-c-s/
Kiedy narodził się marketing viralowy?
Prawdopodobnie jego korzenie sięgają 1996 roku. Firma Hotline szukała wówczas sposobu na promocję swojej usługi e-mail. Zdecydowała się umieścić we wszystkich wysyłanych wiadomościach następujący tekst „Get your own free Hotmail at www.hotmail.com”. W rok liczba użytkowników jej usługi zwiększyła się z 20 tys. do miliona. Do 2001 roku firma miała 30% udziału w rynku poczty elektronicznej i 86 milionów odbiorców. To prosty przykład marketingu viralowego, gdzie każdy użytkownik promował usługę poprzez korzystanie z niej.
Natomiast nie jest jasne, skąd się wzięło określenie viral. Pojawiły się różne koncepcje. Według jednej z nich, w 1996 roku Jeffrey Rayport, profesor Harvard Business School, napisał artykuł dla Fast Company zatytułowany „The Virus of Marketing”. I to tam po raz pierwszy pojawił się viral. Według innej koncepcji autorem jest firma Draper Fisher Jurvetson, która użyła tego terminu w biuletynie Netscape w 1997 roku.
Dlaczego warto stawiać na marketing viralowy?
Jedną z głównych zalet takich działań jest niewielki koszt. Nie musisz mieć dużego budżetu, aby stworzyć viral. Z drugiej strony trudno stworzyć materiał, który nim się stanie, ale też często zdarza się, że content okazał się viralem… przypadkiem albo w wyniku błędu. O swoim przypadku opowiedział Sven Boermeester, CEO Global Village Publishing. Dodał na TikToku film, który miał prawie 40 tys. wyświetleń w 2 dni. Link do niego znajdziesz w podpisie do poniższego zdjęcia.
Źródło: https://www.linkedin.com/posts/sven-boermeester_i-accidentally-went-viral-on-tiktok-as-a-activity-7221499338902917121-oyxE/
Dlaczego materiał stał się viralem? Wideo jest fajne, ale nie o to chodzi. Autor przez pomyłkę napisał, że znajduje się na nim tankowiec z Holandii. Popełnił błąd. Kilkaset użytkowników go poprawiło w komentarzach i to dało efekt wirusowy.
Kolejną korzyścią, która wynika z tworzenia virali, jest możliwość dotarcia do dużej grupy odbiorców. Nie tylko możesz zarobić więcej pieniędzy, ale również zdobyć nowych obserwujących w serwisach społecznościowych. Viral pomaga również w SEO, ponieważ bez ponoszenia kosztów możesz pozyskać linki prowadzące do Twojej strony, o ile internauci będą się dzielić odnośnikiem do danego materiału np. na swoich blogach.
Dzięki viralom zbudujesz relacje z klientami. Ta taktyka marketingowa jest skuteczna, ponieważ to odbiorcy decydują o udostępnianiu treści – nie dowiadują się o Twojej marce z nachalnej reklamy. Poznali ją, bo ktoś ze znajomych udostępnił ten content czy też go skomentował.
Z drugiej strony viral nie zawsze prowadzi do większej liczby lojalnych obserwujących. Dlatego też ważne, aby materiały prowadziły do budowania autentycznych więzi z odbiorcami. Do tego już nie wystarczy po prostu stworzenie materiału, który jest szeroko udostępniany. Przekaz musi być dopasowany do odbiorcy.
Korzyści i ryzyka związane z viralami
Oto największe plusy marketingu viralowego:
- Niewielkie koszty – możliwe, że dotrzesz do milionów odbiorców, ponosząc ułamek kosztów tradycyjnej reklamy.
- Szybki wzrost świadomości marki – mnóstwo osób może w krótkim czasie dowiedzieć się o Twojej firmie.
- Zwiększenie wiarygodności – bardziej ufamy poleceniom bliskich nam osób niż reklamie.
- Cenne dane o odbiorcach – możesz się wiele dowiedzieć o preferencjach i zachowaniach internautów.
- Długoterminowy wpływ – materiał może krążyć po sieci przez długi okres i generować zainteresowanie.
Z viralami wiążą się również pewne ryzyka:
- Brak kontroli – nie masz wpływu na sposób wykorzystania filmiku, np. dogrywanie duetów przez użytkowników TikToka.
- Możliwy negatywny efekt – treść może nie mieć pozytywnego odbioru, a viral zaszkodzi Twojej marce.
- Krótkotrwały wpływ – często viral przynosi efekty bardzo krótko.
- Trudność w tworzeniu contentu – utworzenie materiału, który będzie viralem to duże wyzwanie.
- Niełatwa ocena skuteczności – ciężko określić, jakie ROI uda się osiągnąć.
Warto inwestować w treści viralowe, ale pamiętaj, że nie w każdym przypadku uzyskasz efekt zgodny z oczekiwaniami.