Sieć wyszukiwania Google — co to takiego?
Na skróty
Sieć reklamowa Google to ponad 2 miliony witryn, na których może znaleźć się reklama Twojej firmy. Google Search Network to jedna z jej dwóch głównych części — poniżej wyjaśnimy, co wchodzi w jej skład i jakie formaty reklam obsługuje.
Czym jest sieć wyszukiwania Google?
Sieć wyszukiwania Google (Google Search Network) obejmuje wszystkie strony i aplikacje, na których wyświetlane są reklamy Google Ads i — co tutaj ważne — korzystają z silnika wyszukiwania giganta z Mountain View.
Chodzi więc nie tylko o samą wyszukiwarkę Google, ale także: Google Maps, kartę Zakupy, aplikację Google Play oraz witryny partnerów (np. portale informacyjne z wbudowaną wyszukiwarką od Google, takie jak Onet czy Wirtualna Polska).
Jak sieć wyszukiwania Google Ads działa w praktyce?
Jeśli zdecydujesz się promować swoją firmę, jej produkty lub usługi w sieci wyszukiwania Google — Twoje reklamy będą wyświetlane razem z innymi wynikami wyszukiwania (oczywiście z odpowiednim oznaczeniem, pozwalającym je odróżnić od wyników organicznych). Materiały promocyjne Google może umieścić nad wynikami organicznymi, pomiędzy nimi lub po bokach — w zależności od konfiguracji samej reklamy oraz konfiguracji witryny, w której jest wyświetlana.
Algorym — podobnie jak w SEO — kieruje się przede wszystkim słowami kluczowymi powiązanymi z promowanymi materiałami. Rozpoczynając kampanię w GSN możesz określić, pod jakimi zapytaniami (słowami kluczowymi) wpisywanymi w wyszukiwarce przez użytkowników Google pokazywane mają być Twoje reklamy.
To nie wszystko. Możesz także wskazać, pod jaką lokalizację kierowana ma być kampania; wybrać języki, którymi posługują się docelowi odbiorcy, a nawet określić ich zainteresowania ora dane demograficzne (takie jak wiek czy płeć).
Ale podkreślmy — przy targetowaniu reklamy w sieci wyszukiwania najważniejsze są frazy kluczowe. Segmentowanie odbiorców ze względu na ich zachowania w sieci czy dotychczasowe zainteresowania odgrywa większą rolę w przypadku kampanii Google Display Network.
Podczas konfiguracji kampanii ważne jest też określenie jej głównego celu. Google proponuje trzy domyślne opcje: wzrost sprzedaży, zachęcenie potencjalnych klientów do wejścia na ścieżkę zakupową (na przykład podania swoich danych kontaktowych) lub zwiększenie ruchu na stronie. Gdy przejdziesz później do ustalania stawek (kwoty, jaką Twoja firma jest gotowa zapłacić za określone działania podjęte przez odbiorcę) — wybrany przez Ciebie cel kampanii będzie miał na nie duży wpływ. Podobnie zresztą jak konkurencyjność słów kluczowych czy region, w którym wyświetlane będą reklamy.
Rodzaje reklam w Google Search Network
Sieć wyszukiwania Google Ads pozwala promować kilka formatów reklam:
- Reklamy tekstowe — zdecydowanie najczęściej spotykane. Możesz je zobaczyć wśród wyników wyszukiwania w Google lub w wyszukiwarkach partnerów reklamowych amerykańskiego giganta. Wyglądają niemal tak samo, jak organiczne wyniki wyszukiwania — tyle że są oznaczone etykietą „Reklama” (lub „Reklama Google”, gdy umieszczone są na witrynie partnera). Mogą posiadać także dodatkowe, nieobecne przy organicznych wynikach komponenty — na przykład dane kontaktowe firmy.
- Reklamy produktowe — jak sama nazwa wskazuje, promujące konkretny produkt (rzadziej usługę) w ofercie sklepu. Prezentują m.in. zdjęcie i cenę produktu (często także jego ocenę, jeśli tylko sklep umożliwia klientom jej wystawienie). Prowadzą bezpośrednio do strony produktowej.
- Reklamy wideo i graficzne — dość rzadko stosowane; mogą być hostowane jedynie przez partnerów Google Search Network — w SERP-ach czy w Google Maps ich nie zobaczymy.
Google Search Network nie umożliwia publikacji responsywnych banerów reklamowych czy klipów promocyjnych na YouTube — to możliwe jest tylko za pośrednictwem sieci Display Network. GSN obejmuje więc jedynie formaty, które da się zintegrować z organicznymi wynikami wyszukiwania.
Jakie miejsce w lejku sprzedażowym zajmują kampanie w sieci wyszukiwania Google?
Skoro jesteśmy przy tym, co odróżnia sieć wyszukiwania Google od Display Network — warto zwrócić uwagę, że oba te kanały pomagają dotrzeć do nieco innych grup odbiorców.
Reklamy displayowe celują raczej w osoby, które znajdują się na samym początku lejka sprzedażowego. Mają one przede wszystkim zwiększać świadomość marki i zainteresowanie jej produktem. Z kolei reklamy w sieci wyszukiwania kierowane są głównie do osób, które już myślą o skorzystaniu z oferty — i dlatego wyszukują odpowiednie frazy w Google — ale potrzebują dodatkowych informacji na jej temat lub nie wiedzą, którą konkretnie firmę wybrać. W konsekwencji to właśnie kampanie Google Search Network częściej prowadzą bezpośrednio do konwersji.