Geomarketing — czym jest i w jaki sposób wykorzystać go w strategii marketingowej?
Na skróty
Jedną z najważniejszych informacji dla marketerów jest ta o lokalizacji potencjalnego (lub obecnego) klienta. Wyjaśniamy, czym jest geomarketing i jak może wesprzeć Twoje działania marketingowe.
Geomarketing — co to takiego?
Geomarketing polega na wykorzystaniu ogólnodostępnych danych geograficznych oraz informacji na temat lokalizacji klientów do optymalizacji działań marketingowych. Takie podejście wykorzystuje się, w mniejszym lub większym stopniu, wobec każdego elementu tzw. marketing mix — przy ustalaniu cen, tworzeniu targetowanych kampanii promocyjnych czy, oczywiście, optymalizacji kanałów logistycznych i samej sprzedaży produktu.
Geomarketing łączy tradycyjne dane na temat konsumentów z analizą informacji przestrzennych. Dziś pochodzą one z systemów GPS, sieci komórkowych czy nawet pojedynczych interakcji online, w jakie na swoich telefonach wchodzą potencjalni klienci. Świetnym przykładem tych ostatnich będzie geotagging — czyli automatyczne przypisywanie lokalizacji do zdjęć lub filmów na podstawie danych GPS. Korzysta z niej każdy smartfon — ale też niektóre aplikacje, na przykład Instagram.
Do analizy danych geograficznych wykorzystuje się zaawansowane narzędzia GIS (Geographic Information System), które pozwalają marketerom wizualizować zebrane dane na mapach, a także modelować trendy w zachowaniach klientów czy monitorować zmieniającą się efektywność punktów dystrybucji na danym obszarze.
Tak naprawdę cel geomarketingu jest więc taki sam, jak większości narzędzi marketingowych — pomóc zrozumieć zachowania obecnych i potencjalnych klientów i, na tej podstawie, uprościć optymalizację działań promocyjnych i sprzedażowych. Co więcej, podobnie jak inne strategie, na przykład SEO, opiera się on na danych cyfrowych. Różnica polega na tym, że w geomarketingu próbujemy z tych informacji wyciągać wnioski na temat zachowań klienta w przestrzeni „rzeczywistej”, a nie tej cyfrowej — i na tej podstawie dokonywać segmentacji rynku.
W jaki sposób można wykorzystać dane geograficzne w marketingu?
Jak wspomnieliśmy wyżej, geomarketing dotyka tak naprawdę każdej gałęzi marketingu. A oto kilka możliwości, jakie otwierają przed marketerami rzetelnie przeanalizowane dane geograficzne.
Segmentacja rynku
Geomarketing pomaga lepiej zrozumieć, jak zachowują się klienci w przestrzeni fizycznej, jak daleko położone punkty sprzedaży najchętniej wybierają i — wreszcie — które obszary (np. dzielnice miasta) generują największy popyt na produkty lub usługi firmy. A dzięki temu — pozwala zoptymalizować wydatki na marketing tak, aby materiały promocyjne dotarły właśnie tam, gdzie naprawdę znajdują się potencjalni klienci.
Personalizacja ofert i reklam
Dzięki danym o lokalizacji możliwe jest dostosowanie samej oferty firmy i jej działań promocyjnych do konkretnych regionów lub grup konsumentów. Prosty przykład — sieciowa kawiarnia w centrum Warszawy z powodzeniem mogłaby przygotować specjalną ofertę skierowaną do osób, które w określonych godzinach spieszą się akurat do pracy i potrzebują porannej dawki kofeiny. A fast food w okolicy dworca — zdecydować się na kampanię targetowaną do podróżnych czekających na peronie na swoją (spóźnioną!) przesiadkę. To tak zwany geotargeting.
Marketing mobilny
Geomarketing to też podstawa marketingu opartego na lokalizacji (location-based marketing) — wykorzystującego na przykład informacje GPS o aktualnej lokalizacji potencjalnego klienta. Na czym to polega? Reklamy, powiadomienia i oferty specjalne są wysyłane do klientów w momencie, gdy znajdą się oni (a raczej — ich smartfony) w konkretnym miejscu, na przykład w pobliżu jednego ze sklepów marki.
Optymalizacja logistyki
Co oczywiste, geomarketing ma swoje (bardzo ważne) zastosowanie przy planowaniu lokalizacji kolejnych sklepów — ale też centrów dystrybucyjnych czy magazynów. Dzięki analizie danych geograficznych firmy mogą:
- zmniejszyć koszty transportu;
- maksymalizować swój zasięg rynkowy;
- lokować kolejne punkty dystrybucji tam, gdzie znajdują się ich obecni klienci — lub gdzie będą mogły przyciągnąć uwagę tych nowych.
Dla firm działających przede wszystkim offline geomarketing powinien być jednym z najważniejszych narzędzi marketingowych. Warto więc gromadzić i analizować dane geograficzne — kryją one w sobie naprawdę wiele cennych informacji o Twoich klientach!