A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Geomarketing

Geomarketing — czym jest i w jaki sposób wykorzystać go w strategii marketingowej?

Jedną z najważniejszych informacji dla marketerów jest ta o lokalizacji potencjalnego (lub obecnego) klienta. Wyjaśniamy, czym jest geomarketing i jak może wesprzeć Twoje działania marketingowe.

Geomarketing — co to takiego?

Geomarketing polega na wykorzystaniu ogólnodostępnych danych geograficznych oraz informacji na temat lokalizacji klientów do optymalizacji działań marketingowych. Takie podejście wykorzystuje się, w mniejszym lub większym stopniu, wobec każdego elementu tzw. marketing mix — przy ustalaniu cen, tworzeniu targetowanych kampanii promocyjnych czy, oczywiście, optymalizacji kanałów logistycznych i samej sprzedaży produktu. 

Geomarketing łączy tradycyjne dane na temat konsumentów z analizą informacji przestrzennych. Dziś pochodzą one z systemów GPS, sieci komórkowych czy nawet pojedynczych interakcji online, w jakie na swoich telefonach wchodzą potencjalni klienci. Świetnym przykładem tych ostatnich będzie geotagging — czyli automatyczne przypisywanie lokalizacji do zdjęć lub filmów na podstawie danych GPS. Korzysta z niej każdy smartfon — ale też niektóre aplikacje, na przykład Instagram. 

Do analizy danych geograficznych wykorzystuje się zaawansowane narzędzia GIS (Geographic Information System), które pozwalają marketerom wizualizować zebrane dane na mapach, a także modelować trendy w zachowaniach klientów czy monitorować zmieniającą się efektywność punktów dystrybucji na danym obszarze.

Tak naprawdę cel geomarketingu jest więc taki sam, jak większości narzędzi marketingowych — pomóc zrozumieć zachowania obecnych i potencjalnych klientów i, na tej podstawie, uprościć optymalizację działań promocyjnych i sprzedażowych. Co więcej, podobnie jak inne strategie, na przykład SEO, opiera się on na danych cyfrowych. Różnica polega na tym, że w geomarketingu próbujemy z tych informacji wyciągać wnioski na temat zachowań klienta w przestrzeni „rzeczywistej”, a nie tej cyfrowej — i na tej podstawie dokonywać segmentacji rynku.

W jaki sposób można wykorzystać dane geograficzne w marketingu?

Jak wspomnieliśmy wyżej, geomarketing dotyka tak naprawdę każdej gałęzi marketingu. A oto kilka możliwości, jakie otwierają przed marketerami rzetelnie przeanalizowane dane geograficzne.

Segmentacja rynku

Geomarketing pomaga lepiej zrozumieć, jak zachowują się klienci w przestrzeni fizycznej, jak daleko położone punkty sprzedaży najchętniej wybierają i — wreszcie — które obszary (np. dzielnice miasta) generują największy popyt na produkty lub usługi firmy. A dzięki temu — pozwala zoptymalizować wydatki na marketing tak, aby materiały promocyjne dotarły właśnie tam, gdzie naprawdę znajdują się potencjalni klienci. 

Personalizacja ofert i reklam

Dzięki danym o lokalizacji możliwe jest dostosowanie samej oferty firmy i jej działań promocyjnych do konkretnych regionów lub grup konsumentów. Prosty przykład — sieciowa kawiarnia w centrum Warszawy z powodzeniem mogłaby przygotować specjalną ofertę skierowaną do osób, które w określonych godzinach spieszą się akurat do pracy i potrzebują porannej dawki kofeiny. A fast food w okolicy dworca — zdecydować się na kampanię targetowaną do podróżnych czekających na peronie na swoją (spóźnioną!) przesiadkę. To tak zwany geotargeting.

Marketing mobilny

Geomarketing to też podstawa marketingu opartego na lokalizacji (location-based marketing) — wykorzystującego na przykład informacje GPS o aktualnej lokalizacji potencjalnego klienta. Na czym to polega? Reklamy, powiadomienia i oferty specjalne są wysyłane do klientów w momencie, gdy znajdą się oni (a raczej — ich smartfony) w konkretnym miejscu, na przykład w pobliżu jednego ze sklepów marki.

Optymalizacja logistyki

Co oczywiste, geomarketing ma swoje (bardzo ważne) zastosowanie przy planowaniu lokalizacji kolejnych sklepów — ale też centrów dystrybucyjnych czy magazynów. Dzięki analizie danych geograficznych firmy mogą: 

  • zmniejszyć koszty transportu; 
  • maksymalizować swój zasięg rynkowy;
  • lokować kolejne punkty dystrybucji tam, gdzie znajdują się ich obecni klienci — lub gdzie będą mogły przyciągnąć uwagę tych nowych.

Dla firm działających przede wszystkim offline geomarketing powinien być jednym z najważniejszych narzędzi marketingowych. Warto więc gromadzić i analizować dane geograficzne — kryją one w sobie naprawdę wiele cennych informacji o Twoich klientach!

Semcore

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!