Czym jest mapa interesariuszy i jak ją zrobić?
Na skróty
Czy wiesz, że wpływ na Twój produkt mają nie tylko parametry produkcyjne i strategiczne założenia dotyczące zastosowania, funkcjonowania czy wyglądu? Wbrew pozorom, na ostateczny kształt produktu wpływa wiele osób, których określa się zbiorem znanym jako mapa interesariuszy. Co warto wiedzieć o tego typu mapach? Kiedy mapa interesariuszy będzie warta wykonania i jak ją zrobić?
Zdj 1. Stakeholders (interesariusze) to osoby, które mają wpływ na markę
Źródło: https://en.wikipedia.org/wiki/File:Listen_to_your_stakeholders_Shimer_College_2.jpg
Wiele czynników wpływa na to, jak ostatecznie wygląda produkt i realizacja danej usługi. Czynniki te są definiowane przez konkretne osoby, które są użytkownikami Twoich realizacji firmowych. Z marketingowego punktu widzenia ludzi tych określa się mianem interesariuszy.
Mapa interesariuszy – co to jest?
Interesariusz to osoba, która wpływa na funkcjonowanie całego przedsiębiorstwa, tworzoną przez nie strategię, produkty i wykonywane usługi. Co istotne, nie jest to jednak tylko człowiek, który np. siedzi we władzach firmy lub pracuje w dziale wykonawczym czy planowania. To również każdy Twój klient, który wyraża opinie na temat produktu, wydaje oceny, rekomendacje, recenzje, skargi i inne reakcje.
Interesariuszami mogą być więc:
- właściciele firmy, udziałowcy i przedstawiciele zarządu;
- specjaliści z działu planowania, projektanci, deweloperzy, specjaliści UX;
- pracownicy danej organizacji;
- klienci i pozostałe osoby korzystające z produktów i usług;
- dostawcy usług zewnętrznych (np. agencje marketingowe i agencje SEO);
- konkurencja.
Mapą interesariuszy możemy określić narzędzie, które pozwala na określenie ich identyfikacji i właściwej kategoryzacji. Pozwala przeanalizować, jak konkretne osoby lub grupy osób mają wpływ na dany projekt lub całą działalność przedsiębiorstwa.
Zdj 2. Interesariusze to szeroki zbiór osób z wnętrza i z zewnątrz przedsiębiorstwa
Źródło: https://en.wikipedia.org/wiki/File:Stakeholder_(en).svg
Kiedy warto zainwestować w mapę interesariuszy?
Wiesz już, czym jest mapa interesariuszy. Po co się ją realizuje? Aby skontrolować, w jaki sposób interesariusze wpływają na kolejne etapy produkcji. W ten sposób możesz m.in. przygotować plan zaangażowania kolejnych grup lub analizy przekazywanych przez nich komunikatów. To pozwoli Ci na zmodyfikowanie produktu lub usługi, aby stały się one po prostu lepsze.
W jakich sytuacjach konkretnie warto zainwestować w mapę interesariuszy?
- W czasie rozpoczęcia nowego projektu – w ten sposób sprawdzisz, kto i w jakim stopniu może mieć wpływ na realizację założeń produkcji towaru lub wdrażania usługi.
- Wprowadzanie nowego towaru na rynek – skontrolowanie jak np. inwestorzy, klienci i konkurencja mogą wpłynąć na kształt produktu, jego sprzedaż i odbiór przez grupę docelową.
- Poszukiwanie nowych odbiorców i dostawców – umożliwia zbudowanie bezpośrednich relacji z dostawcami i klientami, optymalizując koszt produkcji, a jednocześnie kreując pozytywny wizerunek marki wśród klientów, którzy mają wpływ na wynik produkcji.
Możliwości mapy interesariuszy są więc naprawdę niezwykle szerokie. To dane, które pozwolą skutecznie zmodyfikować działanie małych, średnich i dużych przedsiębiorstw.
Jak zrobić mapę interesariuszy?
Wykonanie mapy interesariuszy wymaga kompleksowego przeanalizowania danych i tzw. burzy mózgów, która pozwoli na wyróżnienie wszystkich osób, które mogą wpływać na każdy z etapów powstawania produktu lub usługi. Jak zrobić mapę interesariuszy krok po kroku?
- Zdefiniuj interesariuszy – zrób w firmie „burzę mózgów” i wypisz wszystkie osoby, które mogą wpływać na proces produkcji. Chodzi zarówno o ludzi, którzy mają na niego duży wpływ, jak i na tych, którzy wpływają na produkt tylko minimalnie.
- Pogrupuj interesariuszy – pogrupuj interesariuszy ze względu na zainteresowanie procesem produkcji i wpływ interesariuszy na produkt lub usługę.
- Ustal priorytety i cele interesariuszy – zdefiniuj jakie są potrzeby kolejnych grup interesariuszy i wskaż, w jaki sposób do nich dotrzeć.
- Komunikuj się z interesariuszami – warto wdrożyć plan komunikacji z zainteresowanymi odbiorcami produktów i usług.
Mapę interesariuszy powinieneś podzielić na cztery grupy:
- Duży wpływ, małe zaangażowanie – warto odpowiadać na pytania tej grupy, utrzymując jej zadowolenie. Staraj się zwiększyć ich zaangażowanie, ale kierując na pozytywne tory względem oddziaływania na markę.
- Duży wpływ, duże zaangażowanie – to grupa, z którą należy ściśle współpracować. Ich opinia, zaangażowanie, możliwości mają ogromny wpływ na produkt i należy się z nimi liczyć.
- Mały wpływ, małe zaangażowanie – grupa interesariuszy, którą powinieneś monitorować. Pamiętaj, że interesariusze i ich wpływ na produkt lub usługę może ewoluować.
- Mały wpływ, duże zaangażowanie – to grupa, którą należy informować o bieżących działaniach marki (np. w sposób mailowy), żeby podtrzymać jej zaangażowanie.
Ostatecznie mapa interesariuszy pozwala na poprawę wizerunku marki, wdrożenie korzystnych zmian produktowych i ostatecznie – zwiększenie sprzedaży produktu lub usługi.