Content Marketing

E-commerce

Co to jest rich content i dlaczego ma znaczenie dla pozycjonowania strony?

3 min czytania

Przy pozycjonowaniu strony znaczenie ma wszystko, co się na niej pojawia – nie tylko nasycone słowami kluczowymi teksty, ale też filmy, quizy, kalkulatory… To właśnie jest rich content; poniżej wyjaśnimy, jaką rolę odgrywają tego typu treści w SEO.

Czym jest rich content? Definicja i przykłady

Rich content to treści, które wykraczają poza tekst i statyczne grafiki. Mogą to być filmy, interaktywne infografiki, kalkulatory, quizy, animacje, modele 3D, podcasty – tak naprawdę wszystko, co pozwala użytkownikowi wejść w bardziej aktywny kontakt z witryną.

Rich content służy przede wszystkim odbiorcy; ma na celu go zaangażować na tyle, aby chciał jak najdłużej pozostać na stronie i, być może, dokonać zakupu/zapisać się na newsletter/założyć konto itd. Bardzo często będzie to też najbardziej przystępna forma treści:

  • filmy poradnikowe z reguły potrafią lepiej pokazać, jak korzystać z produktu niż kilka akapitów instrukcji;
  • kalkulator kredytowy na stronie banku pozwala błyskawicznie ocenić warunki oferty, bez czytania długiego (i bardzo skomplikowanego) tekstu o ratach i oprocentowaniu;
  • a interaktywna mapa z oznaczonymi na niej sklepami stacjonarnymi danej sieci zawsze będzie wygodniejsza niż lista adresów.

Jak rich content wpływa na SEO?

Rich content oczywiście nie jest czynnikiem rankingowym – w tym sensie, że Google nie przyznaje punktów tylko za to, że na stronie znajdują się filmy albo inne multimedia. Ale obecność takich treści wpływa na sposób, w jaki użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną.

Tak jak wspomnieliśmy, użytkownicy naturalnie spędzają więcej czasu na stronach wypełnionych ciekawym contentem. Jeśli ktoś, powiedzmy, trafi na artykuł z osadzonym filmem instruktażowym i obejrzy go od początku do końca, spędzi na witrynie kilka minut – zamiast tylko przeskanować tekst wzrokiem i od razu wrócić do wyników wyszukiwania. W ten sposób wydłuża się dwell time – czas między kliknięciem linku w SERPach a powrotem do wyników wyszukiwania. Równocześnie rośnie też engagement rate, czyli współczynnik „zaangażowanych” sesji – takich, w trakcie których użytkownicy aktywnie wchodzą w interakcje z witryną. A dla Google to dwa bardzo ważne i wyraźne sygnały behawioralne, że dana strona odpowiada na potrzeby użytkownika… więc warto ją promować. 

Poza tym interaktywne treści mają też spore szanse na zdobycie wartościowych linków zwrotnych. Nawet inni twórcy chętniej podlinkują do infografiki, którą mogą udostępnić w swoich materiałach, albo do kalkulatora, który rozwiązuje konkretny problem, niż do „suchego” artykułu. 

Jakie formaty rich content warto uwzględnić w strategii SEO?

Na koniec – krótkie podsumowanie, jak wykorzystać różne formaty treści w kontekście SEO.

  • Zdecydowanie najbardziej uniwersalnym formatem są i będą filmy. Prezentacje produktów, poradniki, wywiady, webinary – wszystko to działa świetnie zarówno na YouTube (który jest przecież… drugą co do wielkości wyszukiwarką na świecie), jak i osadzone bezpośrednio na stronie. Zresztą samo Google coraz częściej wyświetla filmy na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania, szczególnie dla zapytań typu „jak zrobić”, „tutorial” czy „prezentacja”. 
  • Infografiki i wizualizacje danych sprawdzają się zawsze, gdzie trzeba przedstawić skomplikowane informacje – jakąś statystykę, porównanie albo proces – w przystępny sposób. 
  • Kalkulatory, konfiguratory usług, porównywarki, quizy, mapy – wszelkie tego typu interaktywne narzędzia są o tyle cenne, że nie tylko zatrzymują użytkownika na stronie na dłużej, ale też zachęcają do powrotu (jeśli są przydatne). Trudno o lepszy sygnał dla Google, że strona faktycznie niesie wartość.
  • Podcasty i materiały audio – algorytm Google oczywiście nie słucha podcastów. Ale pamiętaj, że treść nagrania – na przykład wywiadu – można przepisać, przerobić i opublikować w formie tekstowej, wraz z rozmową. Albo przygotować na bazie nagrania osobny artykuł, oczywiście z cytatami. W ten sposób masz treści „dwa w jednym”. 

Wniosek dla specjalisty SEO jest jeden: publikowanie jak najbardziej różnorodnych formatów treści zawsze jest dobrym pomysłem. Nie tylko dlatego, że rich content jest atrakcyjny dla odbiorców (choć to jest najważniejsze), ale też ze względu na to, w jaki sposób może wspierać pozycjonowanie stron.

Jakub Rożnowski
Jakub Rożnowski Copywriter
Copywriter i student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim, który łączy świat marketingu cyfrowego z perspektywą naukową i humanistyczną. Pisze od 2021 roku, specjalizując się w długich, eksperckich artykułach, poradnikach i treściach wizerunkowych. W pracy stawia na połączenie dwóch wartości: rzetelnego researchu oraz lekkiego, często humorystycznego stylu. Fascynuje go UX writing i projektowanie komunikacji, dlatego jego teksty nie tylko przekazują wiedzę, ale także prowadzą czytelnika w intuicyjny sposób przez temat. Wierzy, że nawet najbardziej skomplikowane zagadnienia z obszaru IT, nowych technologii czy psychologii można opisać tak, by były proste i przyjemne w odbiorze. Poza copywritingiem rozwija się twórczo — pisze opowiadania, wiersze i myśli o pierwszej powieści. Gra na kilku instrumentach, odwiedza kina studyjne, podróżuje i kończy studia psychologiczne. Największą motywacją jest dla niego sam proces tworzenia — moment, w którym słowa zaczynają nabierać kształtu i wpływu. Widok swoich tekstów na stronach klientów daje mu poczucie satysfakcji i sensu pracy.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy