Czym jest UTM i po co go mierzyć?
3 min
3 min
Na skróty
Jeżeli prowadzisz własną stronę internetową lub sklep online i chcesz zająć się pozycjonowaniem tej witryny, musisz wiedzieć co to UTM i dlaczego ten wskaźnik jest tak ważny. Zastosowanie go oraz obserwowanie znacznie pomaga w kreowaniu reklamy oraz doskonale sprawdza się podczas mierzenia efektywności danej kampanii. Za pomocą tego jednego, prostego rozwiązania dowiesz się, jak Twoja marka radzi sobie w internecie. Poznasz również dokładne źródło pozyskania użytkowników.
Co to UTM? Skrót składa się ze słów Urchin Tracking Module, a termin ten oznacza parametr, jaki dodaje się do adresów URL na stronach internetowych. W jakim celu się go wykorzystuje? Służy przede wszystkim do dokładnego określania ruchu przychodzącego. Jak zapewne wiesz, Google Analytics potrafi zweryfikować źródło pozyskania użytkownika. Jednak po wdrożeniu parametrów UTM, poznasz więcej szczegółów. Na przykład, który link konkretnie został kliknięty i dokładnie w jakim miejscu. Co to UTM w praktyce? Parametr składa się z kilku identyfikatorów:
Source – za pomocą tego parametru dowiesz się o źródle ruchu. Określisz więc, skąd dokładnie użytkownik trafił na Twoją stronę.
Medium – określa rodzaj ruchu (płatny, bezpłatny, mailing, itp.).
Campaign Name – parametr nazywający kampanię konkretnymi słowami. Wówczas łatwiej porównać różne strategie oraz ich skuteczność w Google Analytics.
Campaign content – ten parametr pomaga sprecyzować, jaki dokładnie adres URL doprowadził użytkownika na Twoją stronę. Wyobraź sobie, że wysyłasz wiadomość na newsletter, gdzie znajduje się kilka linków. Który z nich będzie najbardziej skuteczny i wygeneruje ruch? Za pomocą tego identyfikatora kwestia ta stanie się jasna.
Term – wykorzystywany do określania słów kluczowych w kampaniach płatnych.
Wiedza na temat tego, co to UTM jest szczególnie przydatna w przypadku prowadzenia kampanii reklamowych na Facebooku. Za pomocą odpowiednich parametrów sprawdzisz, które adresy URL (z jakich konkretnie postów) generowały i generują największy ruch. Dzięki temu usprawnisz swoje działania i zoptymalizujesz strategię, aby przy jak najmniejszych kosztach, pozyskiwać jak najwięcej użytkowników. Obserwacja efektów konkretnych kampanii umożliwi Ci wprowadzanie zmian, testowanie nowych rozwiązań, a tym samym uskutecznienie działań promocyjnych. Zanim podpowiemy, Ci jak mierzyć UTM musisz poznać kilka porad dotyczących ich tworzenia. Jeśli się do nich nie zastosujesz, to możesz popełnić błąd. Wtedy mierzenie wskaźnika minie się z celem, bo będzie on błędny. Dlatego koniecznie zastosuj się do poniższych zasad:
Już wiesz co to UTM i znasz podstawowe porady z zakresu tworzenia parametrów. Nadszedł czas na kontrolę efektów. Jak mierzyć UTM? To bardzo proste. Otwórz swój panel administracyjny w Google Analytics. Następnie przejdź do odpowiedniej zakładki, zgodnie z podanym schematem poniżej:
Panel Analytics ➤ Pozyskiwanie ➤ Kampanie ➤ Wszystkie kampanie
Zaznaczając Wymiar Podstawowy na Źródło/Medium poznasz szczegółowe informacje dotyczące konkretnych użytkowników. Wówczas w odpowiednich kolumnach wyświetlone będą informacje o sesjach, konwersji, czy przychodach, o ile całość została poprawnie skonfigurowana. Jak mierzyć UTM? Dane możesz filtrować dowolnie, tworząc także różne segmenty i generując porównania. Google Analytics daje w tej kwestii niemal nieograniczone możliwości, a narzędzie jest bardzo proste w obsłudze.
Jak wygląda typowy adres URL z parametrami UTM? Weźmy za przykład sklep meblowy, gdzie do stałych czytelników bloga rozsyłany jest newsletter. Oto przykładowe parametry, a pod nimi adres URL dla tych konkretnych elementów”
utm_source: newsletter
utm_medium: email
utm_campaign: artykuly-o-meblach
Adres URL: domena.pl/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=artykuly-o-meblach
Największym atutem wykorzystania UTM jest możliwość dokładniejszej analizy skuteczności. To rozwiązanie szczególnie przydatne, jeżeli prowadzisz kilka kampanii marketingowych, a swoje działania rozkładasz na wiele źródeł – na przykład media społecznościowe, Google Ads, mailing, i tym podobne. Możesz weryfikować dzięki temu skuteczność wszystkich swoich kampanii i działań promocyjnych Twojej marki, bloga, sklepu internetowego.
Nie musisz być ekspertem, aby wiedzieć co to UTM i jak mierzyć efektywność konkretnych kampanii. Wystarczy nieco czasu na analizę danych w Google Analytics. Poprzez odpowiednie tagowanie możesz zoptymalizować koszty przeznaczone na marketing, bowiem będziesz dokładnie wiedzieć, jakie źródła cieszą się dużą efektywnością i konwersją, a które się nie sprawdzają.
Za pomocą UTM sprawdzisz wydajność poszczególnych źródeł oraz mediów. Przeanalizujesz to, które adresy URL generują najniższą konwersję czy duży współczynnik odrzuceń. Z tego typu rozwiązań korzystają zarówno małe, jak i duże sklepy internetowe. Ty również możesz wdrożyć UTMy w swojej strategii marketingowej. Jeżeli nie chcesz robić tego samodzielnie, z obawą, że któryś element źle skonfigurujesz, skorzystaj z pomocy profesjonalistów. Zadbaj o solidne SEO swojej strony z naszą pomocą!
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.