Kanibalizacja słów kluczowych. Jak sobie z nią poradzić?
4 min
4 min
Na skróty
Większość tekstów przeznaczonych do publikacji w internecie zwykle jest w jakimś stopniu optymalizowanych pod SEO. Ich autorzy chcą, aby były dobrze widoczne w sieci, często czytane, pozycjonowały całą witrynę i generowały ruch. W związku z tym, korzystają ze słów kluczowych. Frazami należy się jednak posługiwać umiejętnie, gdyż brak wiedzy może doprowadzić do tzw. kanibalizacji słów kluczowych – skutki takiego zastosowania nie tylko nie polepszają pozycji strony wyszukiwarce, lecz wręcz ją obniżają.Jakie są sposoby na kanibalizację słów kluczowych? Jak jej uniknąć oraz co robić, gdy się pojawi?
Wiemy, że Google, Bing i inne wyszukiwarki, które opracowały bardzo zaawansowane mechanizmy rozpoznawania treści, są wrażliwe na używanie pewnych wyrażeń. Jeżeli chcemy, aby nasz artykuł blogowy pojawiał się wysoko w wynikach wyszukiwania dla internautów, którzy szukają informacji o zielonej herbacie z Nigerii, to postaramy się w nagłówkach artykułu i jego treści paragrafowej umieszczać np. wyrażenie „Nigeria zielona herbata” i jego odmiany. Jeżeli inne parametry naszej strony są odpowiednio skonfigurowane, to mamy szansę na duże zainteresowanie naszym artykułem wśród użytkowników internetu, którzy poszukują informacji właśnie o zielonej herbacie z Nigerii. Tworzenie treści z wykorzystaniem słów kluczowych poprzedza dokładna analiza ich popularności. Poprzez różne narzędzia, np. Ahrefs, pozycjonerzy weryfikują konkurencyjność fraz, to jak często są wyszukiwane. Analiza tych oraz innych parametrów pozwala na znalezienie trafnych fraz, które są poszukiwane przez użytkowników internetu, a jednocześnie są powiązane z tematyką strony, bloga, sklepu online.
To absolutne podstawy SEO dla tekstu sieciowego. Jeśli różne podstrony danego serwisu również będą optymalizowane z użyciem dokładnie tych samych sformułowań, to algorytmy Google zostaną zdezorientowane. Dojdzie do kanibalizacji, czyli powtarzania się tych samych fraz w kilku podstronach jednej witryny. Optymalizacja wielu podstron serwisu dla tego samego słowa kluczowego działa negatywnie na pozycję danej witryny. W takim przypadku nie konkurujemy już z innymi serwisami o dostarczenie danej treści, ale to nasze własne strony konkurują same ze sobą. Algorytm nie wie, jaką stronę wyświetlić dla danego zapytania, w konsekwencji wszystkie nasze strony zoptymalizowane na to samo słowo kluczowe mają problem z wybiciem się. W wynikach wyszukiwania pojawia się niezamierzony chaos – Google nie wie jaką stronę z naszej domeny wybrać do wyświetlenia.
Każde nasze działanie w internecie zostawia swój ślad. To, co napiszemy jest odczytywane nie tylko przez ludzi, do których chcemy trafić, ale też przez algorytmy, które wybierają treści zgodnie z zapytaniami. Tekst powinien być zatem czytelny dla użytkownika, ale też dla robotów przeszukujących internet. Nie mamy pełnych danych o tym jak działają algorytmy Google, ale i tak wiemy wystarczająco wiele, aby stwierdzić, czy tekst zostanie dobrze przyjęty, czy też przypiszemy mu błąd polegający na kanibalizacji słów kluczowych. Wiele wskazówek znajduje się w poradach Google dla webmasterów.
Jeżeli w narzędziach do analizy danych witryny zauważysz, że poszczególne podstrony serwisu używają takich samych wyrażeń pozycjonujących, to powinieneś szybciej działać. Widać to także wtedy, kiedy obserwujemy jak przeprowadzono linkowanie wewnętrzne między częściami serwisu, a szczególnie kiedy zobaczymy w ramach jednej domeny dwa identyczne nagłówki rzędu H1 – wtedy również diagnozujemy kanibalizację słów kluczowych.
Istnieją na szczęście wypróbowane sposoby na kanibalizację słów kluczowych. Możemy uniknąć tego błędu i zapewnić sobie lepsze statystyki odwiedzin dla podstron, ich wyższą pozycję w Google.
Ogólna zasada jest taka: to, co z przyjemnością przeczyta użytkownik, będzie też dobre dla Google. Chodzi o spójność tematyczną, kierowanie się tematem i trzymanie się zaplanowanej wcześniej narracji. Kiedy tworzymy teksty dla serwisu – to praktyka znana wśród dobrych copywriterów – pogrupujmy słowa kluczowe i przypiszmy każdej podstronie konkretne frazy. W ten sposób tekst faktycznie zachowa czytelność (będzie „na temat”), a algorytmy wyszukiwarek sklasyfikują go jednoznacznie i poprawnie. Jednocześnie słowa kluczowego wykorzystywanego na jednej stronie nie powinniśmy nadużywać na innej stronie – to właśnie prowadzi do bałaganu i słabych wyników SEO.
Podobnie przydatny będzie plan linkowania wewnętrznego (czyli tworzenia odnośników tekstowych między stronami serwisu). To musi być działanie przemyślane. W szczególności musimy najpierw wiedzieć jakie zakładki chcemy ze sobą związać i jakich anchorów do tego użyjemy. Jeżeli wyprowadzamy odnośnik do strony, której nagłówek H1 brzmi: „Historia wahadłowców”, i robimy to przez zaopatrzenie w link słowa kluczowego „historia wahadłowców” – to wszystko w porządku, lecz niech taki anchor pojawi się tylko raz na stronie odsyłającej, na stronie do której odsyła „historia wahadłowców” powinna zaś pojawiać się często (a także w jej metadanych). W ten sposób strona, do której prowadzi nasz link będzie dobrze pozycjonowana na słowo kluczowe „historia wahadłowców” i nie dojdzie do kanibalizacji fraz.
Artykuł pozycjonujący nie może zajmować się wszystkim na raz, ważne by był pozycjonowany na frazy związane z tematem. Nie mieszaj w tekstach informacji z różnych dziedzin, a jeśli już chcesz wprowadzić nowy wątek – zaznacz to odpowiednim nagłówkiem z dobranymi frazami. Celem nie jest umieszczenie w artykule internetowym możliwie wielu słów kluczowych – celem jest umieszczenie w nim tych właściwych fraz, na którym Ci zależy.
I jeszcze jedna podpowiedź, z której będą mogli skorzystać nawet doświadczeni copywriterzy. Gdy tworzymy treści na stronę już istniejącą, sprawdźmy frekwencję występowania określonych wyrażeń na innych podstronach. Łatwo znaleźć odpowiedni program, który przekaże nam tego typu informacje, a my nie popełnimy błędu kanibalizacji słów kluczowych.
Jeśli zaobserwowałeś kanibalizację fraz, to koniecznie zrób listę podstron, które zawierają te same słowa kluczowe. Następnie edytuj te wpisy. Dobierz do nich inne frazy kluczowe, popraw nagłówki i przeredaguj cały tekst w taki sposób, aby użyć innych fraz. Ważne, aby tekst końcowy był merytoryczny i odpowiednio powiązany z nowymi słowami kluczowymi.